fallback

Огромно зърнено чудовище

За половин век Monsanto се превърна от символ на прогреса в една от най-мразените компании в света. Заслужено ли е това?

16:18 | 17.09.16 г. 23
Автор - снимка
Редактор

Принципно монополът е нещо опасно, дори когато засяга безобидни неща като дъвките или връзките за обувки. Но я си представете монопол, който контролира една четвърт от прехраната на света - и с тенденция този дял да нараства.

Тъкмо такъв свръхгигант се роди, след като бе потвърдено поглъщането на Monsanto от Bayer - глобалните лидери съответно в производството на семена и на пестициди. Германската компания излезе с открита оферта за Monsanto през още май, като предложи по 122 долара на акция, или общо над 62 млрд. долара. Американците я отхвърлиха, но не можаха да кажат не на следващото, ревизирано предложение - вече на стойност 66 млрд. долара.

Това е само последният плясък от вълната консолидации в този сектор. Селскостопанските поделения на Dow Chemical и DuPont са в процес на сливане (на стойност 130 млрд. долара), а ChemChina купува швейцарската Syngenta за 43 милиарда долара (след като преди това швейцарците отхвърлиха оферта на Monsanto). Съвсем близък изглежда моментът, в който всички ключови решения за изхранването ни ще се вземат в три корпоративни заседателни зали. Само Bayer и Monsanto помежду си контролират целия процес от засяването до прибирането на реколтата на 280 земеделски продукта – от соя и царевица до свински пържоли. 

Все пак, преди суперсделката да се случи, германците ще трябва не само да задоволят алчността на американците, но и да убедят някак собствените си акционери, много от които реагираха остро на новината. Причина за недоволството им отчасти са опасенията, че концернът рискува твърде много с толкова мащабно придобиване; но най-вече фактът, че обект на това придобиване е компанията с най-зловеща репутация в света.

Monsanto измина дълъг път от 50-те години, когато бе един от водещите производители на пластмаси в Америка и печелеше симпатии с опитите да проектира "домовете на бъдещето", до днес, когато има съмнителната чест да е една от трите компании с най-лоша репутация на планетата.

 

Според т. нар. “reputation quotient”, изчисляван от социологическата агенция Harris Poll,  Monsanto се нарежда на трите последни места заедно с BP (виновник за колосалния петролен разрив в Мексиканския залив) и Bank of America, и зад замесената в колосални скандали в Близкия изток Halliburton.

Защо се случи това? Как така някогашният символ на прогреса и иновациите днес има славата на безскрупулна, алчна до безразсъдство корпорация? Обяснението е отчасти в някои маркетингови грешки на Monsanto и отчасти - в твърде фанатичния тон, с който се водят споровете около новите технологии в селското стопанство (начело с генното модифициране).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:13 | 13.09.22 г.
fallback