Цените на бензина отново растат - с 5% в глобален мащаб за изминалите три месеца. Цената на литър обаче сама по себе си не дава достатъчно точна представа за реалното ѝ отражение върху разходите на хората. За да разкрие в кои страни бензинът е най-достъпен и в кои излиза по-скъпо на потребителите, Bloomberg сравнява 61 държави по три показателя - средна цена за литър, достъпност (измерена чрез дела от средното дневно заплащане, който е необходим за покупката на 1 литър), както и какъв дял от годишните лични доходи формират разходите за гориво.
Така със средна цена от 1,90 лв. за литър бензин* България е на 22-ро място по най-ниски цени сред 61 държави. По достъпност обаче страната отстъпва чак на 52-ро място, защото при среден дневен доход от 33,58 лв. разходите за 1 литър бензин изяждат 5,6% от дневната надница. Заради ниските доходи и цени на бензина, които попадат в средата на скалата, за българите не е лесно да пълнят резервоара на автомобила си, коментира агенцията. Освен това средностатистическият шофьор у нас използва според данните на Bloomberg 78,3 литра за година, за което дава 1,2% от годишната си заплата, заемайки 30-то място по този показател.
Далеч по-изгодни изглеждат цените за американските шофьори, които нямат от какво да се оплакват благодарение на високите си доходи и евтин бензин. САЩ са на 12-то място по най-евтин бензин сред обхванатите в проучването страни - 2,57 долара за галон (около 1,20 лв. за литър). По достъпност на бензина американците са доста по-напред - на трето място. Със среден дневен доход от 156,3 долара (около 277 лв.) американците отделят само 0,43% от дневната си надница, за да си купят литър бензин.
Американците обаче изразходват доста повече бензин, заради което отстъпват чак до 47-мо място, ако се гледат годишните разходи за бензин като дял от доходите. Средният американски шофьор изразходва почти 1 590 литра за една година, което му коства 1,89% от средната заплата.
Бензинът е най-евтин във Венецуела, където 1 литър струва символичния 1 щатски цент, или малко повече от 1 стотинка за целите на сравнението. През 2016 г. президентът Николас Мадуро вдигна цените с 6000%, но зареждането на резервоара пак излиза по-малко от едно кафе. Венецуела не е богата страна, но определено ползва бензин като такава. Страната е и на първо място по достъпност, като 1 литър бензин струва 0,25% от дневната надница. Като годишен разход за гориво отново е на първо място - венецуелските шофьори изразходват 454,5 литра годишно, за което дават 0,3% от годишните си доходи.
В Кувейт също можете да купите евтин бензин - с цена, еквивалентна на 41 стотинки за литър страната е на второ място в проучването, както и по достъпност, защото коства на шофьорите само 0,34% от дневната надница за литър. Кувейт обаче е на 16-то място по дял на разходите за гориво от годишните доходи заради голямото потребление - шофьорите там потребяват над 1 057 литра годишно и дават 0,97 на сто от годишната си заплата за бензин.
На трето място по ниски цени на бензина е Саудитска Арабия, където 1 литър струва около 43 стотинки. Кралството е пето по достъпност, като 1 литър се равнява на 0,45 на сто от дневната надница, и е на 33-то място по годишен разход.
Цените на бензина са доста ниски също в Иран (70 стотинки за литър, на 4-то място) и Малайзия (74 ст.). Топ 10 се допълва от ОАЕ (85 ст.), Нигерия (91 ст.), Русия (1,01 лв.), Индонезия (1,05 лв.) и Пакистан (1,09 лв.). Трудно може да се твърди обаче, че шофьорите в Пакистан се радват на ниските цени, които за тамошните стандарти са доста високи - за 1 литър бензин те трябва да дадат почти 15 на сто от дневната си надница, с което страната попада на предпоследното 60-то място по достъпност. Същото важи и за Нигерия и Индонезия, които са съответно на 58-мо и 55-то място по достъпност.
Най-скъпият бензин в проучването е в Хонконг - 1 литър там струва 3,33 лв. Въпреки това благодарение на по-високите доходи на хората там горивото е по-достъпно за жителите му, които отделят 1,6% от дневната си надница за литър. Явно обаче шофьорите там не шофират много - средно те купуват само 106 литра годишно, за което дават 0,46% от годишната си заплата. По този показател те са на трето място.
Норвегия е на второ място по високи цени на бензина - 3,06 лв. за литър. По достъпност обаче страната е на 10-то място, защото за 1 л норвежците отделят 0,9% от дневната си надница. Високите цени на бензина и високите доходи на жителите в Норвегия я правят идеалния пазар за производителите на електромобили. Страната има най-високия дял електрически автомобили в света. На пръв поглед може да изглежда странно за икономика, изградена върху петрола, но Норвегия не субсидира крайните цени на бензина. Вместо това страната използва приходите от петрол, за да финансира обществени услуги като безплатно образование в колеж и инвестиции в инфраструктура.
Холандия е трета с цена от 2,97 лв. за литър. Тя е на 21-во място по достъпност, защото холандците отделят около 1,4 на сто от дневното си възнаграждение за 1 л гориво. Холандия е на второ място в света по дял на електромобилите. Ако повикате такси на летището, много вероятно е да дойде Tesla. В страната освен това има най-много велосипеди на глава от населението в света. Това е улеснено от добре развита инфраструктура от велосипедни алеи, тунели и светофари.
Сред страните с най-скъп бензин попадат също Дания (2,89 лв. за 1 л), Италия (2,88 лв.), Гърция и Израел (по 2,83 лв.), Финландия и Швеция (по 2,79 лв.), Португалия (2,75 лв.) и Турция (2,70 лв.).
Най-недостъпен обаче е бензинът в Индия - макар и цената там да е по-ниска в сравнение с България (1,76 лв.), за да купят 1 литър гориво, индийските шофьори дават над 21% от дневната си надница. Същото може да се каже и за пакистанците, които трябва да отделят близо 15% от заплащането си за деня за 1 л, и за филипинците - над 10 на сто.
Средни цени на бензина