IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо Европа се страхува от граничния контрол

Затварянето на граници е истинска отрова за икономиката, смятат икономисти

13:34 | 22.01.16 г. 17
Автор - снимка
Създател
<p>
	Възстановяването на границите би коствало милиарди на икономиките в Европа. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Възстановяването на границите би коствало милиарди на икономиките в Европа. Снимка: Ройтерс

Натискът над германския канцлер Ангела Меркел да засили граничния контрол предвид засилващия се бежански поток расте. Словения и Австрия дори настояват за затваряне на границите, а председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер и предприемачи предупреждават за последиците от възстановяването на граничния контрол в Шенгенското пространство.

Германската Асоциация на търговците на едро, износителите и услугите (BGA) очаква щети за милиарди евро, ако се стигне до постоянен граничен контрол в Европа, предава DPA. Само международният автомобилен транспорт може да се оскъпи с около 3 млрд. евро на година. Германската индустриално-търговска камара (DIHK) пък счита, че заради задръствания, чакане на опашки, бюрокрация и преоборудване на складове за икономиката ще възникнат допълнителни натоварвания за 10 млрд. евро на година. 

Засегнат ще бъде преди всичко сухопътният транспорт на стоки между Германия и нейните партньори в Европа. Според данни на бизнеса той формира около 80 процента от търговския обмен на Германия с другите държави от ЕС, който през 2014 г. възлезе на 1,2 трилиона евро.

Проучване на Европейската комисия оценява броя на трансграничните автомобилни преминавания в рамките на ЕС на около 57 млн. годишно. Експерти в Брюксел смятат, че ще възникнат допълнителни разходи за 3 милиарда евро, ако при тези пътувания се допусне по един допълнителен час за изчакване.

Според изчисленията на експертите на ЕК германско-австрийската граница се преминава от 740 хил. моторни превозни средства над 12 тона на година. При допълнително време за изчакване от един до два часа спедиторите ще имат допълнителни разходи от 18,5 млн. евро на година.

Комисията обръща внимание също и на допълнителните тежести за бизнеса, тъй като той ще бъде принуден да има по-високи складови запаси или да се пренасочи към национални доставчици, за да се избегнат забавяния, дължащи се на граничния контрол.

В своя доклад Европейската комисия се позовава на проучване на датския институт Cepos, според което по моста Йоресунд между Дания и Швеция дневно минават 100 хил. пътуващи. Заради граничния контрол времето за шофиране ще се увеличи с 20 минути, като от това само за една година и само за граничния контрол на този мост ще произтичат икономически загуби за 300 милиона евро.

Анализаторите на Cepos оценяват разходите заради граничния контрол между Германия и Дания на 90 млн. евро на година. Освен това ЕК обръща внимание и на анализ на влиятелния брюкселски аналитичен център Bruegel, според който делът на ежедневно пътуващите между границите в ЕС от общото население на дадена страна е особено висок в Словакия (5,7 на сто), Естония (3,5 на сто) и Унгария (2,4 на сто). Словашкото и унгарското правителство са считани за шумни критици на бежанската политика на ЕК и на германското правителство.

Институтът за икономически изследвания DIW назовава затварянето на граници „отрова за икономиката“. Дебатът за отказване от Шенгенското споразумение за свободно гранично движение увеличава несигурността, която заради турбулентността на петролните и финансовите пазари и без това е висока, казват от DIW. Това може да се окаже и спирачка за инвестициите на германските компании, които поради непредвидимостта на важни пазари като Китай и без това са предпазливи.  

Всичко за бежанската вълна можете да прочетете тук

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:25 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

6
rate up comment 16 rate down comment 0
ПИЧ
преди 8 години
Прав е тука колагата "studioaa". Има нужда от средна класа, която потребява голяма част от доходите си. А не от ***, скитащи като скаклци с 10 евро в джоба.По отношение статията - струват ми се преувеличени изчисленията за тия милиардни загуби. Все пак този контрол трябва да е силен на външните граници на ЕС, а на вътрешните ще трябва бъде по-рехав и само за маймуните.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 33 rate down comment 1
Jorkata
преди 8 години
Ти наистина ли вярваш, че един бежанец, който идва и наготово му се дават по 800-1000 евро на месец без нищо да прави, ще си намери работа, при положение, че ще са на най-ниското стъпало в стълбичката и парите, които ще взимат, пак са толкова?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 46 rate down comment 1
studioaa
преди 8 години
Бежанците не са евтина работна ръка, защото те не работят. За Дания например само 10% от мъжете и 5% от жените бежанци са си намерили работа след 5 години живот с страната. Бежанците са консуматор, който води до ръст да всички данъци и такси, защото парите за тяхната издръжка трябва да дойдат отнякъде. Високото данъчно бреме води до срив, а не до бум на икономиката. Бежанците за икономиката са като чумната епидемия през средните векове за Европа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 30
Setver
преди 8 години
Vesko94, не може да се прецени толкова лесно. Вярно, хората в ЕС може и да загубят разни неща като сигурност, работа и т.н., но от друга страна бежанците са манна небесна за стимулиране на икономиките, защото са евтина работна ръка и дори консуматор, т.е. пораждат вътрешно потребление. Всичко е уин/уин за биснеса.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 24 rate down comment 4
studioaa
преди 8 години
Марк Рюте на скоро спомена, че на ЕС му остават няколко месеца живот, ако не бъде потокът от лъжливи бежанци не бъде спрян. Аз съм 100% убеден, че ЕС няма да успее да се пребори с този проблем - новата европейска гранична служба с няколко хиляди служители няма да спре наплива, защото тя няма нито достатъчен бюджет, нито достатъчно хора нито дори политическата воля да се справи с проблема, защото това би означавало погазване на прословутите "човешки права". ЕС е пътник към един по-добър свят и всички от Шулц, Рюте или даже Юнкер го признават...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 26 rate down comment 2
Vesko94
преди 8 години
А другата страна на монетата? Колко би загубила Европа, ако неконтролируемият наплив продължи? Най-вероятно много повече. На карта е поставена цялостта на ЕС
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още