IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо Европа се страхува от граничния контрол

Затварянето на граници е истинска отрова за икономиката, смятат икономисти

13:34 | 22.01.16 г. 17
Автор - снимка
Създател
<p>
	Възстановяването на границите би коствало милиарди на икономиките в Европа. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Възстановяването на границите би коствало милиарди на икономиките в Европа. Снимка: Ройтерс

Натискът над германския канцлер Ангела Меркел да засили граничния контрол предвид засилващия се бежански поток расте. Словения и Австрия дори настояват за затваряне на границите, а председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер и предприемачи предупреждават за последиците от възстановяването на граничния контрол в Шенгенското пространство.

Германската Асоциация на търговците на едро, износителите и услугите (BGA) очаква щети за милиарди евро, ако се стигне до постоянен граничен контрол в Европа, предава DPA. Само международният автомобилен транспорт може да се оскъпи с около 3 млрд. евро на година. Германската индустриално-търговска камара (DIHK) пък счита, че заради задръствания, чакане на опашки, бюрокрация и преоборудване на складове за икономиката ще възникнат допълнителни натоварвания за 10 млрд. евро на година. 

Засегнат ще бъде преди всичко сухопътният транспорт на стоки между Германия и нейните партньори в Европа. Според данни на бизнеса той формира около 80 процента от търговския обмен на Германия с другите държави от ЕС, който през 2014 г. възлезе на 1,2 трилиона евро.

Проучване на Европейската комисия оценява броя на трансграничните автомобилни преминавания в рамките на ЕС на около 57 млн. годишно. Експерти в Брюксел смятат, че ще възникнат допълнителни разходи за 3 милиарда евро, ако при тези пътувания се допусне по един допълнителен час за изчакване.

Според изчисленията на експертите на ЕК германско-австрийската граница се преминава от 740 хил. моторни превозни средства над 12 тона на година. При допълнително време за изчакване от един до два часа спедиторите ще имат допълнителни разходи от 18,5 млн. евро на година.

Комисията обръща внимание също и на допълнителните тежести за бизнеса, тъй като той ще бъде принуден да има по-високи складови запаси или да се пренасочи към национални доставчици, за да се избегнат забавяния, дължащи се на граничния контрол.

В своя доклад Европейската комисия се позовава на проучване на датския институт Cepos, според което по моста Йоресунд между Дания и Швеция дневно минават 100 хил. пътуващи. Заради граничния контрол времето за шофиране ще се увеличи с 20 минути, като от това само за една година и само за граничния контрол на този мост ще произтичат икономически загуби за 300 милиона евро.

Анализаторите на Cepos оценяват разходите заради граничния контрол между Германия и Дания на 90 млн. евро на година. Освен това ЕК обръща внимание и на анализ на влиятелния брюкселски аналитичен център Bruegel, според който делът на ежедневно пътуващите между границите в ЕС от общото население на дадена страна е особено висок в Словакия (5,7 на сто), Естония (3,5 на сто) и Унгария (2,4 на сто). Словашкото и унгарското правителство са считани за шумни критици на бежанската политика на ЕК и на германското правителство.

Институтът за икономически изследвания DIW назовава затварянето на граници „отрова за икономиката“. Дебатът за отказване от Шенгенското споразумение за свободно гранично движение увеличава несигурността, която заради турбулентността на петролните и финансовите пазари и без това е висока, казват от DIW. Това може да се окаже и спирачка за инвестициите на германските компании, които поради непредвидимостта на важни пазари като Китай и без това са предпазливи.  

Всичко за бежанската вълна можете да прочетете тук

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:25 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

16
rate up comment 7 rate down comment 0
mistt
преди 8 години
2014 -11 2015 -27 (ДВАДЕСЕТ И СЕДЕМ) бежанци !!!!!!!!!!!!!!!!!Е така се приемат бежанци в криза !!!Япония е приела само 27 бежанци миналата година и е отхвърлила почти всички останали молби. Това съобщиха японските власти, съобщава АFP.http://***.blitz.bg/news/article/388503
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 4 rate down comment 0
mistt
преди 8 години
"""Има ли още някой ***, който да вярва, че цените при "либералния " пазарен механизъм се определят от пазара т.е. от търсенето и предлагането .... Има ли още някой *** да вярва , че съотношението т.е. курсовете на валутите , цените на акциите, металите и индексите на борсата зависи и се определя от икономиката на съответната държава или състоянието на съответната фирма ? Надявам се , че няма вече такива ... и следва да зададем въпроса : А сега накъде, драги либерасти?"""""Бежанците?-Европа има капацитет да приеме 10 000 000 бежанци годишно за поне 10 г напред ! Който не го вижда е гръгъл *** и *** !1 -Но това не са бежанци , нито ик.емигранти -това са бандити и нашественици! 2. Европейския елит одобрява нашествието , докато Европа има проблеми =те са на власт !!! Решение ?- като Япония !!! Там потока бежанци скача с по 50 % на година .!!!!! и те се спряват !!!2013г - 8 бежанеца ОСЕМ - с букви пиша за тез които не познават цифрите(в този форум са много)2014 г 11 (-19) -
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 1 rate down comment 0
ing5rov
преди 8 години
Проблем е...ако не се знае точно откъде е "бежанецът" и дали няма опасност за живота му там...тъй че забрави.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 0 rate down comment 0
supertrader
преди 8 години
В Сирия тогава ще ги върнат, това не е проблем.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 7 rate down comment 2
ing5rov
преди 8 години
А някой може ли да каже кой откъде иде...щот сичките са все от Сирия !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 2 rate down comment 4
Nathan
преди 8 години
С издигането на стени и граничен контрол ще се срине не само единната европейска валута и европейската икономика, но и всякакви илюзии за обединена европа. Миграционният натиск и издигнатите стени ще задължът националните правителства да отделят повече средства при спадаща легитимност на ЕЦБ и вероятно ще принудят националните държави да излязат от Еврозоната започнат да печатат собствени пари.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 13 rate down comment 1
supertrader
преди 8 години
Решението е да ги депортират - връщат обратно от където са дошли, ако не ги връщат те ще продължат да напират.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 10 rate down comment 4
misanthrope
преди 8 години
Веско мойто момче, разбрах че си студент та... ако такива са днешните студенти, плаша се ( визирам и онзиденшните ти глупости, но и това. Кажи ми пиле шарено, как възстановения контрол ВЪТРЕ в шенгенското пространство ще намали притока на бежанци?Възстановения контрол показва, че няма ЕС а е всяка коза за свой крак и това е страшното, а не че бургерите ще повисят на границита
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 29 rate down comment 1
fri
преди 8 години
3 Setver до: Vesko94И Меркел си мислеше (и все още си мисли), чебежанците са манна небесна за стимулиране на икономиката на Германия, защото са евтина работна ръка и консуматор, т.е. пораждат вътрешно потребление. - но сметките й ще излязат криви!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 23 rate down comment 0
fri
преди 8 години
Ето това е истината:"Засегнат ще бъде преди всичко сухопътният транспорт на стоки между Германия и нейните партньори в Европа. Според данни на бизнеса той формира около 80 процента от търговския обмен на Германия с другите държави от ЕС, който през 2014 г. възлезе на 1,2 трилиона евро."- ЕС не е само Германия и защо трябва да обслужваме интересите само на Германия?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още