fallback

Защо Европа се страхува от граничния контрол

Затварянето на граници е истинска отрова за икономиката, смятат икономисти

13:34 | 22.01.16 г. 17
Автор - снимка
Създател

Натискът над германския канцлер Ангела Меркел да засили граничния контрол предвид засилващия се бежански поток расте. Словения и Австрия дори настояват за затваряне на границите, а председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер и предприемачи предупреждават за последиците от възстановяването на граничния контрол в Шенгенското пространство.

Германската Асоциация на търговците на едро, износителите и услугите (BGA) очаква щети за милиарди евро, ако се стигне до постоянен граничен контрол в Европа, предава DPA. Само международният автомобилен транспорт може да се оскъпи с около 3 млрд. евро на година. Германската индустриално-търговска камара (DIHK) пък счита, че заради задръствания, чакане на опашки, бюрокрация и преоборудване на складове за икономиката ще възникнат допълнителни натоварвания за 10 млрд. евро на година. 

Засегнат ще бъде преди всичко сухопътният транспорт на стоки между Германия и нейните партньори в Европа. Според данни на бизнеса той формира около 80 процента от търговския обмен на Германия с другите държави от ЕС, който през 2014 г. възлезе на 1,2 трилиона евро.

Проучване на Европейската комисия оценява броя на трансграничните автомобилни преминавания в рамките на ЕС на около 57 млн. годишно. Експерти в Брюксел смятат, че ще възникнат допълнителни разходи за 3 милиарда евро, ако при тези пътувания се допусне по един допълнителен час за изчакване.

Според изчисленията на експертите на ЕК германско-австрийската граница се преминава от 740 хил. моторни превозни средства над 12 тона на година. При допълнително време за изчакване от един до два часа спедиторите ще имат допълнителни разходи от 18,5 млн. евро на година.

Комисията обръща внимание също и на допълнителните тежести за бизнеса, тъй като той ще бъде принуден да има по-високи складови запаси или да се пренасочи към национални доставчици, за да се избегнат забавяния, дължащи се на граничния контрол.

В своя доклад Европейската комисия се позовава на проучване на датския институт Cepos, според което по моста Йоресунд между Дания и Швеция дневно минават 100 хил. пътуващи. Заради граничния контрол времето за шофиране ще се увеличи с 20 минути, като от това само за една година и само за граничния контрол на този мост ще произтичат икономически загуби за 300 милиона евро.

Анализаторите на Cepos оценяват разходите заради граничния контрол между Германия и Дания на 90 млн. евро на година. Освен това ЕК обръща внимание и на анализ на влиятелния брюкселски аналитичен център Bruegel, според който делът на ежедневно пътуващите между границите в ЕС от общото население на дадена страна е особено висок в Словакия (5,7 на сто), Естония (3,5 на сто) и Унгария (2,4 на сто). Словашкото и унгарското правителство са считани за шумни критици на бежанската политика на ЕК и на германското правителство.

Институтът за икономически изследвания DIW назовава затварянето на граници „отрова за икономиката“. Дебатът за отказване от Шенгенското споразумение за свободно гранично движение увеличава несигурността, която заради турбулентността на петролните и финансовите пазари и без това е висока, казват от DIW. Това може да се окаже и спирачка за инвестициите на германските компании, които поради непредвидимостта на важни пазари като Китай и без това са предпазливи.  

Всичко за бежанската вълна можете да прочетете тук

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:25 | 12.09.22 г.
fallback