fallback

Износът на Германия срещу икономическото забавяне на Китай

Най-голямата икономика в ЕС разчита изключително много на износа си, а Китай е четвъртият ѝ най-голям пазар

18:10 | 15.09.15 г. 9

Влакове, натоварени с части за германски автомобили, машинни и индустриални компоненти напускат Дуйсбург, Хамбург и Лайпциг по няколко пъти на седмица към пазари и заводи в Китай, пише Financial Times.

Изпращането на стоки по 11 000-километровия транссибирски маршрут излиза много по-евтино, отколкото със самолет и отнема малко повече от две седмици – около два пъти по-бързо в сравнение с доставянето на контейнерите по море. Влакове с китайски платове, електроника и потребителски стоки пътуват в обратна посока.

Заради потъването на фондовия пазар в Китай и забавянето на икономиката на страната тези силни търговски връзки се превръщат във все по-голям източник на безпокойство за Германия. Най-голямата икономика в Европа разчита на износа и се възползва изключително много от устойчивия бум в Китай.

Разширявайки се с 11% през миналата година, германският износ към Китай е намалял с 1,4% през първите пет месеца през тази година.

Германският износ на машини към Китай е спаднал с 5% през първата половина на 2015 г., а продажбите на автомобили на Volkswagen и BMW са започнали да намаляват. Германските автомобилни, инженерни и химически акции се сринаха.

Томас Каргъл, главен изпълнителен директор на Far East Land Bridge, логистична компания, базирана във Виена, казва, че не наблюдава спад на товарния обем по транссибирския маршрут. Напротив, бизнесът се е повишил силно през първите шест месеца на тази година, тъй като клиентите в товарните превози се опитват да съкратят разходите си.

Въпреки това Ралф Солвийн, икономист в Commerzbank, предупреждава, че „няма място за съмнение, че последните данни от Китай са повод за загриженост. Китайските икономически проблеми повишават рисковете за влошаване на германската икономика“.

Германските компании бяха сред първите международни групи, насочили се към Китай, което им се отрази доста добре. BMW отчете ръст от 45% на общите годишни продажби в Китай между 2005 и 2012 г., което направи Китай най-големия му пазар. Освен това през миналата година Китай формира почти 40% от автомобилните продажби на Volkswagen, най-голямата германска компания по приходи.

Двустранната търговия между Германия и Китай възлиза на 145 млрд. евро през 2014 г. Китай е четвъртият най-голям пазар за износ на Германия и около 5200 германски компании работят в азиатската държава.

„Естествено, нужно е малко по-високо внимание, но не виждам наистина драматично влияние върху германската икономика, най-вече защото износът към САЩ остава силен, а европейското търсене се възстановява“, казва Тим Гемков, икономист към Асоциацията на германските търговски и индустриални камари. „Германия е силно ориентирана към износ, но той е доста добре балансиран“.

Германските компании предупреждават за нормализиране на китайския пазар от известно време. Те се опитват да не разчитат твърде много на продажбите там, като се разширяват и на други развиващи се пазари. Като цяло Китай формира 6,5% от общия износ на Германия и затова според анализаторите забавянето е управляемо.

Според някои наблюдатели обаче статистиките за износа подценяват истинското значение на Китай за германската икономика – особено по отношение на автомобилните производители, които подкрепят голям брой местни доставчици. Причината е, че германските компании все повече произвеждат и продават на местно ниво в Китай – германските преки инвестиции в Китай възлизат на 2,1 млрд. долара през миналата година.

Германските автомобилни производители не предоставят детайли за печалбата си от Китай. Според някои анализатори тя формира между 30 и 65% от печалбата на германските производители на автомобили.

Обезценяването на китайската валута означава, че местните им продажби сега са по-малки от гледна точка на стойността, когато се конвертират към евро. Растящата конкуренция от местни производители пък принуждава германските производители да намаляват цените, което създава допълнителен натиск върху маржовете. Според Солвийн значително намаляване на паржовете на печалба от Китай вероятно ще накара компаниите „да редуцират инвестициите си и в Германия“.

А всяко затягане на корпоративните разходи у дома ще е проблем за Германия, тъй като ниските нива на бизнес инвестиции вече спират възстановяването. Берлин очаква германската икономика да се разшири с 1,8% през тази година и със същия темп през следващата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:15 | 09.09.22 г.
fallback