fallback

Десетилетията на „тлъстите“ печалби са в миналото

Глобалната конкуренция става все по-жестока, от което потребителите само ще спечелят, според мозъчния тръст на McKinsey MGI

08:20 | 10.09.15 г. 8
Автор - снимка
Създател

Нови пазари, по-ниски разходи, данъчни ставки и лихвени проценти. Находчивите фирми се възползваха от условията, които им предлагаше световната икономика през последните 30 години, както става ясно от последното проучване от мозъчния тръст на McKinsey MGI.

Данните показват, че печалбите на 30-те хил. най-големи компании в света са се увеличили повече от пет пъти от 1980 г. до 2013 г., като изпреварват със 70% ръста на глобалния брутен вътрешен продукт. В САЩ съотношението между корпоративните печалби и националните приходи в момента е на най-високото ниво от 1929 г. насам – 11,6 на сто, което е двойно по-високо от нивото от 1990 г.

Но дори и в Библията богатите, пищни години са последвани от бедни. Това е и пророчеството на MGI. „Глобалната конкуренция става все по-жестока", казва се в проучването. В много отрасли в бъдеще печалбите ще бъдат неравномерно разпределени. Докато най-големите и най-успешните компании ще продължат да печелят непропорционално, другите фирми и техните акционери ще трябва да свикват със свиващи се маржове. 

"Нашето изследване показва степента на безпрецедентното бичо настроение при (предимно западните) корпорации за последните 30 години. Има обаче индикации за значителна промяна в характера на глобалната конкуренция и икономическата среда", казва Ричард Добс, директор на McKinsey Global Institute.

Освен това печалбите ще се прехвърлят от тежката индустрия към браншове, зависими от идеите на хората, където бизнесът се състои предимно от марки, софтуер и алгоритми. Днес фармацията, медийният, финансовият бизнес и информационно-технологичните компании се радват на най-високите маржове, посочва се в доклада.

В същото време печалбите се изместват все по-силно от западните страни, начело на които са САЩ, към нововъзникващите икономики, на които сега се падат повече от 40% от световните приходи. „Компаниите от тези страни са сериозни конкуренти, готови да поемат рискове", подчертават експертите.

„Играчите от развиващите се пазари, които до 2025 г. ще представляват 45 на сто от корпорациите във Fortune 500, следват коренно различни правила и в много случаи са доволни на 25-50 на сто по-ниска възвръщаемост, отколкото западните им колеги", казва още Добс.

Освен това в развиващите се икономики действат много семейни фирми и държавни корпорации. „За разлика от приватизираните дружества, чиито акционери са в очакване на тримесечните печалби, тези компании могат да имат по-дългосрочни стратегии, за да се опитат да завладеят по-сериозна част от глобалните пазари, като поставят ръста на приходите над краткосрочната печалба“, допълва той. 

През последните десет години китайските компании например се разрастват четири или пет пъти по-бързо от западните си конкуренти. Техните маржове през този период обаче са се свили със средно повече от пет процента.

Интензивната конкуренция ще се отрази добре преди всичко на потребителите, смятат анализаторите на MGI. Те ще спечелят от по-ниските цени, по-големия избор на продукти и по-доброто обслужване.

От обхващащото 30 хил. компании проучване на McKinsey са изведени и някои белези и функции, които са присъщи на успешните компании. „Тези стратегии и в бъдеще ще определят кои дружества ще са в челните редици, независимо от отрасъла, в който те работят", единодушни са анализаторите. А какви са те вижте в галерията!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:58 | 13.09.22 г.
fallback