От 24 март 2015 г. нищо не е същото за Lufthansa. Една такава сериозна катастрофа на дъщерната Germanwings германската авиокомпания досега не бе преживявала, за разлика от добре известните си конкуренти Air France, KLM или Japan Air Lines. В продължение на повече от 20 години германският превозвач нямаше никакви инциденти със смъртен случай.
В опасност ли е митът Lufthansa? Това процъфтява благодарение на това, че полетите на най-голямата германска авиокомпания се считат за надеждни. В класацията за най-безопасните авиокомпании Lufthansa постига отличното дванадесето място, като се класира преди British Airways, Singapore Airlines и големите европейски нискотарифни превозвачи, пише WirtschaftsWoche.
В класациите за любими марки Lufthansa винаги се оценява като любим германски превозвач. Тя е и втората най-предпочитана авиокомпания, която лети от Германия (след Emirates) и далеч преди Air Berlin, Ryanair и Easyjet.
Всичко това са добри предпоставки за това пътниците да плащат малко повече за полета си. И точно това прави често Lufthansa. Защото разходите за персонал на компанията са доста над нивото при конкуренцията.
Дали сега имиджът ще бъде накърнен в дългосрочен план, зависи и от засега неясната причина за катастрофата. „Ако не съществува явно нарушение, такъв инцидент няма да се отрази на репутацията", казва консултантът по темата авиационна индустрия Хайнрих Гросбонгард, имайки предвид и предишни самолетни катастрофи.
Миналото обаче доказа, че ако даден инцидент се дължи на небрежност, или комуникацията е отказала да сработи в случай на кризисни ситуации, авиокомпаниите попадат в тежка турбуленция, или дори напълно изчезват от сцената.
• Така например през август 2014 г. Malaysian Airlines напълно изчезна под крилото на своя мажоритарен собственик Khazanah Nasion. По този начин държавният фонд спаси авиокомпанията след катастрофите на полет MH 370 над Индийския океан и на полет 17 над Източна Украйна. Вследствие на тези два инцидента броят на резервациите на билети се срина. Експерти обясняват това с хаотичната комуникация след първата катастрофа.
• Американската авиокомпания Pan Am не успя да се съвземе след падането на неин самолет в шотландското село Локърби след атентат на либийци. Пътниците избягваха превозвача, защото компанията не успя да разсее страха от нови терористични актове.
• За американския превозвач Valu Jet един смъртоносен инцидент също значеше края. Разследващите са стигнали до извода, че нелегално транспортирани стоки са причинили пожара, който доведе до падането на самолет във Флорида през 1996 г.
Но редица авиокомпании са успявали да преодолеят произшествия с участието на стотици загинали и възстановяват доверието на клиентите си. Обикновено те показват, че в такива случаи е имало поредица от нещастни обстоятелства, както например стана при катастрофата с Concorde на Air France в Париж на 25 юли 2000 г. със 113 смъртни случая.
„Някои неща авиокомпаниите в никакъв случай не трябва да правят", казва Гросбонгард. „Да не поемат никаква вина, категорично да изключват специфични причини и да спекулират яростно за възможните причини". Приоритет номер едно трябва да остане грижата за семействата на жертвите.
В този смисъл Lufthansa има всички шансове да преработи по добър начин бедствието. Особено като се има предвид, че няма доказателства за системна небрежност. Самолетите на Germanwings се поддържат в същата редовност и по същата система, по която и тези на компанията майка.
"Lufthansa и Germanwings ще преживеят това", казва главният анализатор на StrategicAero Research Сей Ахмад. По думите му летенето си остава сигурен начин на придвижване. Дори и в краткосрочен план продажбите да спаднат, след като се установи причината за катастрофата, те отново ще нараснат, убеден е той.
Но ще реши ли това наистина проблема? Някои анализатори не са толкова оптимистично настроени. Така например анализаторът от Equinet Йохен Ротенбахер променя оценката си за акциите на Lufthansa на "Hold" от "Buy" и понижава целевия курс от 19 до 14 евро. По думите му положителният имидж на Lufthansa като сигурна авиокомпания ще бъде накърнен. Дори и да няма вина за катастрофата, възприятието на клиентите ще остане помрачено.
Според експерта на DZ Bank Дирк Шламп катастрофата ще остави „дълготрайни щети на имиджа“. Досега Lufthansa е била знак за техническа компетентност и доверие. Освен това катастрофата може да навреди и на концепцията на концерна за Eurowings.
Инвеститорите вече преживяха първия шок. След силен срив на курса с над 5% акциите се възстановиха с около 2,5 на сто.