Идеята, че Русия може да получи стратегически предимства пред своите съседи заради своите енергийни ресурси, е добре известна, пише в коментар Newsweek. Изданието припомня, че след началото на конфликта в Украйна през 2014 година западните медии и енергийни експерти предположиха, че Москва ще използва своята енергийна мощ като част от своята „хибридна война“.
Реалностите по отношение на капацитета на Кремъл в петролния и газовия сектор обаче са други. С намаляващите цени на енергийните ресурси и развитието на неконвенционалните източници Русия постепенно губи своята мощ, се казва в анализа.
В началото на 21-ви век, когато цените на петрола и природния газ започнаха да растат, правителството на Владимир Путин си постави задача да превърне страната в „супердоставчик“ на енергия. Оттогава стратегията на Кремъл е да увеличава добива на суровината, както и да насочва паричните потоци от реализацията на енергийните продукти към държавните компании „Роснефт“ и „Газпром“, както и към техните дъщерни компании.
От 2000 година в руския федерален бюджет само от енергийния сектор са влезли около 2 трилиона долара. Но и двата енергийни гиганта не успяха адекватно да инвестират средствата в експлоатацията на нови находища. Нещо повече – те са склонни да разчитат на полета, разработени още през съветско време.
Показателен е фактът, че западна компания – Shell, например разработи находището „Сахалин – 2“, което е първият и единствен засега работещ проект за втечнен природен газ в Русия, посочва още изданието.
Неефективното и слабо планиране в руския петролен и газов сектор вече не засяга единствено вътрешния пазар, но намалява капацитета на Кремъл да пресира своите съседни страни. Newsweek посочва още, че през декември 2014 година Владимир Путин е сложил край на „Южен поток“, сочейки ограниченията, които поставя ЕС пред проекта, но пазарната реалност е, че европейските потребители в момента нямат нужда от повече количества природен газ.
Пренасочването на „Южен поток“ към Турция и Гърция се определя от изданието по-скоро като блъф, отколкото реалност, защото регионът няма нужда от 63 млрд. куб. метра газ годишно, какъвто е капацитетът на газопровода, а и „Газпром“ все пак ще трябва да спази европейските правила, ако иска да продава газ през територията на Гърция.
Прескачането на Украйна като транзитна страна на газовите доставки за Европа остава основен приоритет за Кремъл, но тези планове засега са успешно блокирани от Европейския съюз.
Добивите на природен газ и петрол в Русия намаляват и заради наложените от Запада санкции. Коментарите, че руските компании бързо ще могат да заменят западните технологии със свои разработки будят по-скоро скептицизъм, допълва изданието. Така постепенно се стига и до замразяването на проекти (например на „Роснефт“ в Арктика).
До финансовата криза през 2008 – 2009 година руските власти гарантираха пред Запада, че доставките са сигурни. Тогава и се правеха съвместни предприятия с водещи енергийни компании от Запада, чрез които, с благословията на руското правителство, те получаваха достъп до въглеводородните ресурси на Русия. В замяна Москва получи дял в доходоносни активи в западни рафинерии и разпределителни мрежи.
Това обаче беше придружено от предположенията, че руските доставки ще бъдат гарантирани само ако Европейският съюз помогне да бъдат изградени пътища на суровината, които не само да прескочат Украйна, но и Беларус, Полша и Балтийските страни, посочва още в коментара си Newsweek.
преди 9 години хахахахаха...Ще захранват цял свят ама тоя в главата ти сбърканяко.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ок, щом за теб е по-технологично ваденето на потънала подводница от строителството на такава, не виждам за какво можем да говорим! И претопяването на стари компютри изисква някакви технологии, но с тях не се занимават нито в Епъл, нито в Интел... Всеки влак си има пътници... хехе! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години А това за кето ти говоря го е моделирал руснак - нобелов лаурят ' завършил тридът си при хамероканците . Василии Леонтиев се казва . Потърси *** в нета отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Абе мави що шпрехаш тъпотии - от колко деситилетия ората работят наморе на север ? Направиха трилиони . Ти ми показваш колко са велики рушнците щот закарали самальот на север ? Аман от ефтина реклама . Виж колко е норвежкия пенсионен фонд и пиши агейн за самальоти отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Опсааааа , смятай ни за изложили се пфаффффф. Чудо на техниката ???? Що не вземеш да прочетеш малко за подводните лодки и по специално след колко години ришнаците се доближават до съвременият клас подвоници ? Да ти разказвам ли за клас 'тайфун' дет понеже не можли да произведът достатъчна малка балистична ракете с морско базиране построили двойна подводница ? И точно от теб не съм очаквал подобно елементарна сказка . Та с думи прости - всичко е система - няма как да се думкаш у гърдите че строиш атомни подводни лодки а да не можеш да организираш спасителна операция на има мяма 100-тина метра дълбочин . Как беше - хахахаха . Мноооо смешно отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години И ето ти малко екшън доста на север:https://m.youtube.com/watch?v=z_kVJA1N5-k както е видно, и хората са руснаци, и техниката до последната бурма си е руска... Когато канадците и норвежците построят чудовище като Ил 76 и то приземат на снега в арктика, или техни камиончета и хеликоптери разщъкат по полюса като дома, цикайте пак за некадъпните руснаци и великите норвежци! хехе... А за да вадиш от някъде нефт, първо трябва да си заплюеш парцелче, нивичка да си заградиш и да си я опазиш, нали? Не става само със сондите напред... Хаха!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Айде, разни щатни тикви тука ги знаеме, ама вие па с Гошето що се излагате с тези технологии и това вадене на "Курск" не разбирам??? Начи да построиш това чудо на техниката не са технологии, а да го извадиш с намиращи се под ръка плаващи платформи е ултра, мега, хипер страшна технология... Неам думи! Това е все едно да ми сравняваш инженерите, създали маняшка S-класа и махленския автоджамбазин, дето я краде за 3 минути! Хахаха... ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години хахахахахахахахахаааааааааааа хахахаааааааааа отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Новите находища са все по на север . Най-голям / и технологии / опит за работа на север в нефтодобива имат : на море - норвегия , на суша - канада . Руснаците никога не ги е бивало за това - нито преди , нито сега п.п. и не ми говорете за руски технологии след като се наложи норвежците да им вадят ултра , мега , хипер съвременно-страшната подводница 'Курск' отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Gross, Фридман да не би да е руснак? Щото фамилията, н'ал *** разбираш. А между другото наистина е направил сделка при която е придобил находища даващи 3-5% от потреблението във Великобритания. Нещо като Атанасов груп с българските бензиностанции. отговор Сигнализирай за неуместен коментар