Apple, Microsoft, ExxonMobil: най-скъпите компании по пазарна капитализация в света се намират в САЩ. Оценките на германския икономически всекидневник Handelsblatts и консултантската компания Ernst&Young показват безспорната доминация на икономиката на САЩ над тези на Европа и Китай.
Повече от половината, а именно 52 от 100-те най-скъпи фирми според оценката на Handelsblatt са в Съединените щати. Само капитализацията на Apple малко преди Коледа възлиза на 519 на млрд. евро. Концернът е следван от Microsoft, петролната компания ExxonMobil, компанията за финансови услуги Berkshire Hathaway и интернет гиганта Google - всички те са базирани в САЩ. Заедно Топ 100 има пазарна стойност от около 13 трлн. евро – с 2 трлн. евро повече, отколкото преди една година.
От Германия има пет гиганта: Bayer е на 57-о място с пазарна стойност от 94,3 милиарда евро. По-назад следват VW, Siemens, Daimler и SAP. BASF изостава до 106-то място и излиза от ТОП 100. Като цяло Германия като четвъртата по големина икономика в света е с и четвъртият по големина контингент на ценни компании след САЩ, Китай и Великобритания.
Според Handelsblatt обаче не винаги индустриализираните страни от Запада са били така добре представени в Топ 100. В края на 1980 г. - в разгара на японския бум, всяка втора от 100-те най-големи компании е от Япония. Днес Toyota е единствената японска компания с международна стойност. В началото на хилядолетието дружествата от развиващите се страни са доминирали фондовите пазари по света, но днес Бразилия има само един представител в Топ 100, докато Индия и Русия нямат нито един.
Единствената добре представена в листата нововъзникваща икономика, тоест страна по пътя към индустриалните държави, е Китай - с единадесет компании. По-специално слабото евро е причина за по-ниската пазарна стойност на редица европейски корпорации през 2014 г., анализира Ernst&Young. Сред германските фирми само фармацевтичната компания Merck успява да увеличи пазарната си стойност.
Поради очакваното увеличение на лихвените проценти в САЩ и Великобритания се очаква еврото отново да попадне под натиск през следващите месеци, обяснява партньорът от E&Y Томас Хармс. Това обаче ще е от полза за ориентираните към износа германски фирми, защото те ще могат да продават своите продукти на външните пазари по-евтино и така да спечелят пазарен дял.