fallback

Европейският съюз - движение на няколко скорости в трилентова магистрала

Великобритания е в аварийната ленка, най-близо до отбивката, а много от държавите в бързата лента едва издържат на темпото

11:37 | 08.12.12 г. 20

През последната година се изписа много за рисковете от развитието на Европа на две скорости – концепцията, която предвижда държавите от еврозоната икономически да се движат напред по-бързо, отколкото останалите страни от Европейския съюз.

Според конвенционалната мъдрост това разминаване ще постави началото на края на почти 60-годишната следвоенна европейска интеграция, пише Ройтерс.

Евросъюзът обаче като че ли повече прилича на трилентова магистрала. В аварийната лента, която е най-близо до отбивката, се намира Великобритания, ако страната реши да преобразува връзките си с Обединена Европа.

Кметът на Лондон Борис Джонсън, който ще се състезава и за премиерския пост в страната, каза, че Великобритания е в процес на преформулиране на връзките си с Европа, а целта е намаляване, а не увеличаване, на финансовите ангажименти.

Засега Великобритания се движи в същата посока, както и останалите членки на ЕС, но след време Лондон може да реши, че ще спечели повече, ако е извън ЕС, отколкото ако членува в съюза.

Трудно е да се предвиди коя друга държава би могла да влезе в аварийната ленка, но според дипломати възможните кандидати са Чехия и Швеция. Прага и Стокхолм ясно демонстрират нарастващ дискомфорт от посоката, в която се движи Еврообщността, макар и досега да не са изразявали толкова крайна позиция, каквато изрази Великобритания.

Великобритания, Чехия и Швеция, както и няколко други страни, като Унгария и Полша, не одобряват рамката на бъдещия банков съюз в еврозоната. Те смятат, че реформата не защитава интересите им, а само съдбата и стабилността на еврото.

В бързата лента поне чисто теоретично би трябвало да се намират държавите от еврозоната и точно тя изглежда трябва да бъде най-оживена.  Реалността обаче е малко по-различна.

Малко са държавите, които могат да поддържат темпото, за останалите скоростта е прекалено висока. Те не само, че задържат “трафика”, но могат да предизвикат и тежка катастрофа. Това са държавите, които вече поискаха финансова помощ, както и страните, които вероятно ще потърсят такава.

Вероятно пред най-големите предизвикателства се изправят движещите се в средната лента на евромагистралата. Трудно е да се прецени коя от тези държави би могла да мине в лентата за изпреварване и коя ще се забави и ще се отклони в аварийната лента.

Специален случай е Унгария, която иска да приеме еврото, но в типично британски стил изразява разочарованието си от посоката, в която върви ЕС.

Полша не бърза да се присъединява към еврозоната, за разлика от Литва, която иска да приеме еврото максимално бързо, но не се знае дали ще издържи на темпото. Дания се държи в страни и от еврото, и от единното еврозаконодателство, въпреки че остава силно ангажирана с европейската общност.

"Средната лента е трудно предвидима, защото няколко държави, които се движат в нея, дават ляв мигач, а завиват надясно", коментира европейски дипломат, пожелал анонимност.

По думите му налага се да има изход и от най-бързата лента, защото не е изключена ситуация, в която “гръцката кола ще започне да криволичи през трите ленти на трафика, преди да излети от магистралата".

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:05 | 13.09.22 г.
fallback