Когато PPR SA, собственик на Gucci, продаде дела си в африканския си дистрибутор CFAO, френската компания не прибегна до услугите на инвестиционна банка, пише Bloomberg.
Вместо това компанията използва собствен екип, воден от Шарл дьо Фльори, 39-годишният бивш директор на отдела за сливания и придобивания (M&A) на France Telecom SA.
„Когато можем, го правим сами“, казва изпълнителният директор на PPR SA Жан-Франсоа Палу.
Банките преживяха няколко тежки години. През 2012 г. финансови компании, сред които Goldman Sachs Group и Deutsche Bank съкратиха 88 хил. работни места. В същото време обемът на глобалните сделки в сектора се е свил с 53% спрямо нивата от 2007 г. в следствие от рецесията и европейската дългова криза.
Сега, когато средният размер на сделките също намалява, все повече европейски компании, като BP и Siemens, избягват услугите на инвестиционните банки и използват собствени екипи поне що се отнася до по-малките сделки.
„Повече от всякога компаниите проявяват находчивост при сделките за сливания и придобивания и държат на обективна и независима оценка, която са уверени, че могат да извършат сами“, казва Ричард Джаксън, директор на M&A отдела на консултантската компания Bain & Co.
Почти една трета от транзакциите в Европа и САЩ от началото на годината са извършени от вътрешни екипи на съответните компании, разкриват данни на Freeman Consulting, базиран в Ню Йорк изследователски институт. За САЩ този процент е рекорден за последните 9 години, а за Европа - за последните 8.
През първите 9 месеца на 2012 г. приходите от консултантска дейност на големите инвестиционни банки са се понижили с 48% до 6,48 млрд. долара спрямо същия период на 2007 г.
Липсата на доверие е един от факторите зад тази негативна тенденция, тъй като компаниите са все по скептични по отношение на банките, казва Джон Лонгуърт, директор на Британската търговска камера, която в октомврийския си доклад установи, че половината от британските компании прибягват до бизнес с финансови институции единствено в краен случай.
„Финансовите институции трябва да възстановят доверието и връзките си с бизнеса“, казва Лонгуърт, припомняйки скандала с манипулирането на Лондонския междубанков лихвен процент (Libor).
Въпреки че консултантската дейност носи едва 4,7% от общите приходи на банките, тя е ключова за репутацията на финансовите институции и печалбите им. Подобни услуги са показател за отношенията с корпоративните клиенти и често водят до по-печеливши бизнес отношения като осигуряването на финансиране за съответните сделки и осъществяването на бъдещи продажби на акции и облигации.
Siemens, германската компания, която е извършила най-много придобивания през последното десетилетие, използва собствен екип при придобиването на NEM и Nem Energy Services (холандски производители на оборудване за газови и топло електроцентрали) за 170 млн. евро през юли 2011 г.
Банките можеха да спечелят 3 млн. евро, ако бяха консултирали Siemens при въпросната сделка, разкрива оценка на Freeman. Те също така са пропуснали и печалба в размер на 55,5 млн. долара, когато BP, втората по големина европейска петролна компания, използва собствен екип, за да продаде операциите си в Мексиканския залив на Plains Exploration & Production за 5,55 млрд. долара през септември.
„Предпочитаме да извършваме придобиванията си без намесата на банки“, посочва говорител на петролния гигант.
Базираната в Лондон BP все пак се обърна към Morgan Stanley, UBS AG, Goldman Sachs и други три финансови институции за съвет при предстоящата продажба на своя дял в TNK-BP в Русия за 26,8 млрд. долара.
Големите инвестиционни банки са подложени на конкуренция и от страна на бутикови финансови фирми като Rothschild, Evercore Partners и Perella Weinberg Partners. Пазарният дял на тези компании в Европа, Близкия Изток и Африка е нараснал до 8,5% от 6,9% през 2007 г., разкриват данните на Freeman.