По време на Олимпийските игри в Лондон една реклама се върти постоянно. Тя представя червен Cadillac ATS, който ускорява, преминавайки през Атласките планини на Мароко, а изненаданият му съпътник крещи: „Караме с най-бързата възможна скорост, с която може да кара всеки без да падне от скалите!“.
Дисковите спирачки, които позволяват тази каскада да бъде извършена, са направени от Brembo. Това е компания от региона на Ломбардия в северна Италия, която не може да бъде причислена към фразите, използвани за южната държава, от сорта на „разхайтени“ или „в упадък“.
Brembo е влиятелна експортна компания с приходи за първите шест месеца на 2012 г., възлизащи на 703 милиона евро – 11% повече от миналата година. Най-големият пазар на италианския производител е Германия, където беше наградена от Daimler за доставчик на годината.
“Приетите занапред поръчки ни позволяват да очакваме добри приходи през следващите месеци“, каза председателят Алберто Бомбасеи на 31-ви юли при обявяването на увеличените приходи и печалба за първата половина на годината.
Това, което се пропуска покрай финансовата криза в Европа, е, че някои от пострадалите страни безшумно подобряват международната си конкурентоспособност след събитията от 2008 г., пишат от Bloomberg Businessweek.
Някои от засегнатите държави успяват да намалят вноса и да увеличат износа си. Например търговският дефицит на Испания днес е една четвърт от размера му преди кризата. Италия пък отбеляза един милиард излишък в търговията през май. Ирландия понижи драстично разходите за труд. МВФ отбеляза миналия месец, че дори Португалия е станала по-малко зависима от чужд капитал.
Голямата трагедия на Европа е, че тя е наистина близо до цялостното си съвземане, но може би недостатъчно близо. Международните кредитори губят вяра в способността на задлъжнелите страни да излязат от затрудненото положение. Затова те настояват да се подсигурят срещу завишения риск, изисквайки по-високи лихвени проценти. Ако цените на заемите се покачат още, това може би ще доведе едва стабилизиралите се в международен аспект страни до омагьосания кръг от фалит и девалвация.
За да спечелят инвеститорите на своя страна, държави като Испания и Италия трябва да представят правдоподобни доводи, че ще успеят в дългосрочен план да изкарат достатъчно пари от износ, за да покрият разходите за внос и да им остане достатъчно за вноските по заемите. Така че накрая не дипломатите и банкерите ще решат съдбата на общата валута и ЕС, а компаниите като Brembo.
Зад процесите, които кипяха в Европа през първото десетилетие на века, се крият някои наистина силни страни на държавите. Дори днес, когато цените на заемите се покачват, а местните пазари се свиват, много от лидерите в износа на Европа се представят забележително.