fallback

Липсата на единен пазар в Европа: Дълго отлаганата задача на Брюксел

Единният европейски пазар е най-прекият път към по-висок икономически растеж, но въпреки това остава неразвит

08:23 | 11.01.11 г.
Автор - снимка
Създател

Преди близо 12 месеца, в края на 2009 г., изглежда, че развитието на единния пазар в Европа е един от най-важните приоритети на европейските лидери за 2010 г., пише Financial Times.

Високопоставени политици в Брюксел алармират, че най-лошата рецесия на континента в продължение на много десетилетия съживява призрака на икономическия национализъм. В резултат на това бившият европейски комисар по въпросите на конкуренцията Марио Монти получава задачата да изготви доклад, който да помогне за хармонизирането на единния европейски пазар, което е ключово за развитието на най-голямата икономика в света – тази на Европейския съюз.

В противен случай ЕС рискува да загуби повече икономически и геополитически позиции от конкурентите си в Азия, Северна и Южна Америка.

Въпреки тази опасност, произтичаща от неефективността на единния европейски пазар, изминалата 2010 година бе изцяло доминирана от дълговата криза в еврозоната, която доведе до отпускането на спешни заеми за Гърция и Ирландия. За съвсем кратко време приоритетите на ЕС претърпяха сериозна промяна. Спирането на кризата на пазара на държавни облигации от разпространение в Португалия, Испания и други страни и поставянето на икономическото управление на еврозоната на стабилна основа се превърнаха в най-спешните задачи, пред които са изправени политиците в ЕС.

По-ефективното функциониране на единния европейски пазар обаче има също толкова голямо значение в момента, както и преди една година. Както и много от правителствата в ЕС признават, единният пазар в Европа е най-прекият път към по-висок икономически растеж, необходим, за да се гарантира успеха на паричния съюз в Европа в средносрочен и дългосрочен план.

Марио Монти предава своя задълбочен доклад през май миналата година, след което ЕК пое щафетата от него през септември, разработвайки единен план за европейския пазар, който включва 50 предложения за политики, чрез които да се подобри функционирането на единния европейски пазар.

Докладът на Монти, както и единният план за общ европейски пазар, залагат на концепцията, че ЕС може да ускори темповете си на растеж с относително малко усилия чрез премахване на юридически, данъчни, технологични и други бариери, които пречат на компаниите, потребителите, работниците да разширяват дейността си извън националните граници.

На развитието на цифровата икономика, или базирания в интернет бизнес със стоки и услуги, се гледа като на ключова стъпка в хармонизирането на европейския пазар както в доклада на Монти, така и в единния план. Другите идеи варират от насоки за развитие на трансевропейската транспортна мрежа до по-добра координация на данъчната политика.

Но моментът, в който излезе докладът на Монти, беше възможно най-неподходящият - точно в разгара на гръцката дългова криза през май, когато европейските лидери създадоха безпрецедентен за еврозоната план за спасяване на Гърция. Планът за единния европейски пазар не успя да се наложи по-добре. Излизането му съвпадна със среща на върха, на която европейските лидери се опитаха да създадат постоянен механизъм за спасяване на задлъжнелите страни в еврозоната.

По този начин инициативата за единен европейски пазар получава минимално медийно покритие и е на заден план въпреки своята значимост.

Според бизнеса в Европа някои европейски правителства не успяват да схванат как единния пазар, който е крайъгълен камък за просперитета на Европа през последните 20 години, остава твърде разпокъсан и недостатъчно развит, и то в области, които са от решаващо значение за бъдещия икономически растеж. Едно забележително изключение е Финландия, която като страстен привърженик на преминаването на обществените услуги в ЕС в интернет, успява да постигне значителен напредък.

„Европа постави акцент върху финансовата стабилност и се говори много за намалявано на публичните разходи като начин за справяне с дълговата криза, но се нуждаем и от трета цел - растеж. Без растеж Европа няма да излезе от тази ситуация по устойчив начин. Това е причината, поради която се нуждаем от цифровата икономика ", казва Еско Ахо, бивш финландски премиер, който сега е член на борда на директорите на Nokia.

В интервю за Financial Times той дава за пример пазара на цифрова музика, където доминирането на националните закони за авторско право всъщност не позволява на европейските компании да се възползват от предимствата на един директен достъп до обширен единен национален пазар, както е в САЩ.

"Европейският пазар сам по себе си е по-голям от пазара в САЩ. Но цифровият пазар е само 33% от този в САЩ. Малките и средни иновативни компании смятат, че им излиза твърде скъпо да покриват всички административни разходи, за да получат разрешение от всички агенции за авторско право“, казва той. "В резултат на това цифровото съдържание е все още в по-голяма или по-малка степен национално, много граници остават между националните пазари и така се губят възможности.“

Относно липсата на истински общ европейски пазар Еско Ахо е категоричен и предупреждава: „Бих искал нагласата на европейците да се промени. Да, това понякога означава болезнени процедури. Но без това, Европа ще изостава не само от Северна Америка, но и от Китай, Индия и други региони.“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:08 | 06.09.22 г.
fallback