Множество различни тези бяха лансирани относно това как се отразява кризата върху развитието на глобалната аутсорсинг индустрия.
Докато някои почти предричаха края на индустрията поради мерките на правителствата за протекция на работните места в собствената страна, други виждаха светло бъдеще за аутсорсинга, тъй като бизнесът сега повече от всякога ще се стреми да ограничи разходите си, като за целта се възползва от по-евтини и гъвкави решения.
Истина е обаче, че аутсорсингът все по-често се асоциира не само с по-евтини решения, но и с професионални услуги, извършвани от компании, специалисти в дадена област, която клиентът не счита за стратегическа за собствения си бизнес.
Истина е също и че аутсорсинг услугите се свързват често и с компромис по отношение на качеството и оперативен риск, тъй като с решението за изнасяне на дадена дейност извън компанията, клиентът се лишава от пълния контрол над същата (в което на практика се крие същината на аутсорсинга).
Критични дейности
Наред с това аутсорсинг процесите от край време са изправени пред нестихващо общественото недоволство, породено от загубата на работни места, която обикновено съпровожда всеки по-голям аутсорсинг проект.
Наскоро експлозията на платформата на BP и последвалият нефтен разлив в Мексикансия залив се превърнаха в поредният пример за предизвикателство пред имиджа на сектора, обясни за Investor.bg Кери Хелърд, комуникационен директор на базираната в Лондон Национална аутсорсинг асоциация (NOA), която изпълнява ролята на обединяваща организация на Европейската аутсорсинг асоциация, както и на организациите в още редица страни в Западна Европа, сред които Франция, Холандия, Германия, Испания и др.
Причината е, че BP използва външен подизпълнител за част от своите „критични дейности“, в което някои виждат реална заплаха за стандарта и качеството на тяхното изпълнение.
Както един британски източник писа миналия месец: „Докато повечето хора обвиняват аутсорсинга за елиминиране на работни места в Америка, неговите скрити разходи са начинът, по който той заслепява компаниите за техните лични процеси и отговорности. Ще се убедим в това през следващите години на съдебни процеси, които очакват BP.“
Негативен отзвук
При все това проучване, проведено от Apollo Research за NOA в началото на годината, показва, че едва 16% от публикациите в британските медии на тема аутсорсинг са негативни. Общо 42% от тях са позитивни, а другите 42% са неутрални.
Негативният отзвук до голяма степен е във връзка с иска на British Sky Broadcasting (BSkyB) към EDS – ИТ подразделението на HP, в обвинение, че EDS е предоставил невярна информация на BskyB, за да спечели сделка за аутсорсинг услуги през 2000 г. В сряда стана ясно, че HP се е съгласил да плати 318 млн. паунда на BskyB, с което сложи край на процес, продължил шест години.
Този единичен случай се разглежда като значим по отношение на споразуменията за аутосрсинг, които предстоят да бъдат сключени за в бъдеще. Също така конкретният случай се посочва като лош пример за предоставяне на онова ниво на услуги, което клиентът очаква, а доставчикът обещава.
Решението на Barlcays да си върне част от дейностите обратно в компанията от Accenture също в известна степен засегна репутацията на аутсорсинга относно способността му да доставя желаните резултати.
Повишено търсене
Въпреки тези противоречия обаче аутсорсинг секторът продължава да се развива, отчасти заради и отчасти въпреки кризата.
По думите на Хелърд наистина броят на новите договори за аутсорсинг и офшоринг (аутсорсинг в друга държава, б.а.) е намалял заради кризата, но компаниите, които вече аутсорсват (т.е. съществуващи договори), са продължили своето сътрудничество с доставчиците на аутсорсинг услуги.
Тя обяснява, че в условията на забавен икономически ръст и затруднена пазарна среда се наблюдават редица случаи, в които клиентите се опитват да предоговарят споразуменията и да получат повече услуги за същата сума или същите услуги за по-ниска сума.
Наред с това обаче Кери Хелърд смята, че има някои сектори, от които може да се очаква търсенето на аутсорсинг услуги да се повиши дори още повече.
Парадокслано, един от големите от тях се очаква да бъде британският публичен сектор. Новото правителство вече се зае да търси различни начини за съкращаване на средства от бюджета и изнасянето на дейности към външни доставчици може би ще бъде една област, която то ще реши да тества за резултати.
За целта обаче се очаква да се използват значително по-завоалирани и сложни механизми в сравнение с директен аутсорсинг към външни изпълнители или по-евтини страни.
Значим сегмент
След повече от 20 години усилена дейност на NOA, лобиране в правителството и международните институции и множество комуникационни кампании, Хелърд казва, че аутсорсингът сега е приел статут на значим сегмент от икономиката.
В крайна сметка докато преди 5-10 години той беше „мръсна дума“, през последните години британският бизнес и общественост осъзнаха, че аутсорсингът може да носи по-скоро ползи и инвестициите в него имат смисъл.
Дори бившият премиер Тони Блеър бе приел тезата, че инвестициите в офшоринг се възвръщат, и сам казваше, че всеки един паунд, похарчен за офшоринг, носи 1,3 паунда инвестирани обратно във Великобритания.
Относно интереса към аутсорсинга на други страни на правителствено ниво Хелърд казва, че обикновено посолства и търговски аташета са доста активни в тази област, като редица държави имат изградена национална стратегия за развитие на сектора, а аутсорсингът се преподава в университетите.
От българския кабинет също имахме посещение на много високо на едно наше събитие преди пет години, казва тя. Рядко се среща активност на такова високо ниво от дадена държава. Въпреки това не видяхме много последващи действия, добавя тя.