Стачката на работници в китайски завод на Honda, която доведе до предложение за увеличаване на заплатите, показва растящото нетърпение на китайските служители по отношение на подкрепените от държавата профсъюзи, както и демографската промяна, която може да даде на работниците повече средства за упражняване на натиск, отколкото са имали техните родители, пише Ройтерс.
Няма сигурни данни за броя на стачкуващите работници годишно в Китай, като много от споровете вероятно са кратки и изобщо не се отчитат. Има обаче сигнали, че сблъсъкът в Honda отразява една по-голяма тенденция, при която балансът на силите преминава към работниците.
Броят на китайците на възраст между 15 и 24 години се върти около 200 млн. до 225 млн. за последните 20 години. Очаква се той да намалее с една трета в следващите 12 години, което дава на младите хора, включващи се в работната сила, повече власт за преговори за условията на труд, казва икономистът Артър Крьобер от Dragonomics – компания за проучвания, специализирала се в китайската икономика.
Засега обаче обстоятелствата все още са против работниците, които се опитват самостоятелно да оказват натиск за по-добри заплати.
На китайските работници не е разрешено да организират профсъюзи, независими от Федерацията на китайските профсъюзи, която се ръководи от управляващата комунистическа партия. Федерацията фактически се опитва да предотвратява стачки, а не да ги подпомага.
В понеделник работниците в завода на Honda, които са отказали да приемат предложеното увеличение на заплатите, са имали сблъсъци с представители на федерацията, които са се опитали да ги изгонят от завода. Работници от завода твърдят, че вместо да им помага, профсъюзът всъщност не ги представлява.
Докато първото поколение мигриращи в страната работници е било съставено от слабо образовани жители на селските райони, свикнали със земеделска работа, новото поколение в много случаи няма такъв опит, на който да разчита в случай на необходимост.
Тъй като няма друг избор, освен работа в индустрията, това поколение трябва да накара индустрията да работи за него, смята Ли Чан-хи, специалист към Международната организация на труда в Пекин.
Стачката в Honda e била организирана чрез чат-стаи и популярната в Китай услуга за съобщения QQ.
"Тези чат-стаи сега са изтрити, но в тях ясно се заявяваше, че профсъюзът е безполезен и работниците трябва сами да свършат това", коментира Джефри Гротъл, редактор на изданието China Labour Bulletin, което документира условията на труда в Китай.
Условията на труд в Китай, от десетилетия източник на евтина работна ръка за инвеститорите, попаднаха във фокуса на вниманието в последно време заради поредицата самоубийства в завод на компанията Foxconn, която работи за гиганти като Apple, Dell и HP. От Foxconn планират да повишат заплатите на китайските си работници с около 20%, след като самоубийствата предизвикаха международно разследване на трудовите условия във фабриките на компанията.
Възможностите на работниците да „намерят“ вдъхновение от колегите си от Honda се разкриха този уикенд, когато служители на завод за авточасти на Hyundai Motor до Пекин обявиха стачни действия и бързо им бяха обещани по-високи заплати.
"Опитът на други страни показва, че щом това се случи веднъж, то много лесно се разпространява в условията на недостиг на работна ръка", посочва Ли, който е родом от Южна Корея.