Блокчейн се превърна в модерна дума. Компании като Kodak, Carrefour, Telegram се впускат в иновативната технология, която стана известна благодарение на успеха на биткойн. Това явление засяга всички сектори – от банковия до здравния през музиката, пише френското икономическо издание Les Echos.
Знак за мащаба на движението е фактът, че не минават и 24 часа, без поне една компания в света да обяви нов проект с първично предлагане на криптовалути (ICO) за финансирането му. Но какво е обяснението за този успех?
Причините са сравнително прости и са свързани с невижданите до момента икономически и индустриални предимства на тази технология за регистриране на трансакции, която благодарение на дигитален регистър премахва напълно посредниците при обмена по сигурен и децентрализиран начин.
„Едно от основните неща в икономиката е доверието, а доверието е ограничено до информацията, която получавате“, казва Жил Бабине, „дигитален шампион“ на Франция в Европейската комисия. „Силата на блокчейн идва от обезопасяването на информацията, а следователно и внасянето на доверие в системата, а това е революционно“, допълва Бабине.
Офанзивата на стартъпите
Революционен аспект, който някои компании уловиха много бързо. Създават се стотици стартъпи с прост бизнес модел – вътрешно разработен частен блокчейн за разлика от публичния блокчейн като Етериум и конкретните приложения, които предоставят данни за защитата на правата.
Целта на тези компании е да щурмуват цели сектори от икономиката благодарение на оферти като тези на компанията GEM в областта на медицината. Тази калифорнийска компания разработва собствен блокчейн, финансиран с криптовалутата й Gem, като позволява на болниците да съхраняват и обменят директно медицински картони с пациентите и служителите.
Това предизвика революция в здравния сектор, където броят на посредниците и залогът, свързан със сигурността на данните, усложняват много споделянето на информация.
Други сектори като разпространението и музиката също са засегнати от „революцията блокчейн“. Стартъп компанията Mycelia предлага, например, на артисти да запишат и защитят творбите си, като ги кодират в специално създаден блокчейн. Целта е най-вече да заобиколят звукозаписните компании и студиата, които печелят от артистите по цялата производствена верига, както и от разпространението на творбите им. Благодарение на блокчейн Mycelia иска след време артистите да получават възнаграждение директно от публиката си.
Големите компании също са засегнати от движението. „Но най-вече, за да оптимизират съществуващия си модел“, подчертава Алекс Статченко, съосновател на Blockchain Partner. Пример за това е блокчейнът, пуснат от Carrefour за предоставяне на клиентите на гаранции за качеството на продуктите.
Банковият сектор е един от най-благодатните терени за експерименти. От 2015 г. насам R3, консорциум от близо сто банки, включително BNP Paribas, ING и Commerzbank, работят по създаването на „изцяло вътрешно управлявана мрежа“ между банките за улесняване на обмена на информация, особено в областта на регулациите.
В същото време френската застрахователна компания AXA пусна през есента платформата Fizzy за обезщетяване на клиентите й, станали жертви на закъснения на самолети. Разработена с публичния блокчейн Етериум, Fizzy, която засега е само в експериментален стадий, позволява на клиентите да бъдат обезщетени директно и автоматично, без да преминават през посредници, в случай на забавяне на полета им.
Страхът да не пропуснат благоприятната възможност също играе важна роля, особено при най-големите компании, които пропуснаха „интернет революцията“. „Много компании се втурват към блокчейн, за да не повторят грешките от миналото“, казва Ромен Руфаел, съосновател на стартъп компанията Belem, която подпомага компаниите в интегрирането на блокчейн.
Маркетингов удар
И както всички технологични революции, тази на блокчейн се разпространи и в други сектори като маркетинга. „Опортюнистичните компании си казаха, че трябва да нанесат удар“, казва Руфаел.
Kodak, например, съобщи неотдавна, че иска да разработи собствен блокчейн с криптовалутата си KodakCoin. Това беше изненадващо съобщение от бившата компания номер едно в света на фотографията, която изпитва затруднения от години. „Живеем във време, в което блокчейн се превърна в магична дума“, казва Жил Бабине.
Мнението му се споделя и от Симон Полро, според когото блокчейн на Kodak не е просто маркетинг, а истински проект“. „Удар“, който позволи на американската компания да утрои цената на акциите си на борсата само за няколко дни. Но ефектът беше нетраен и най-вече пренебрежим в сектора на фотографията, засегнат от „истинска динамика на паричните потоци“, както казва Алекс Статченко.
Той подчертава значението на този нов технологичен хоризонт, смятан за новото елдорадо.