Звучи странно германските компании да са в еуфорично настроение, когато еврото поскъпва, но и за това си има важни фактори, пише MarketWatch.
Опасенията, че по-силното евро ще навреди на големите износители в най-голямата европейска икономика, се отразиха в борсовия индекс DAX. През юли измерителят се понижи с 1,7% и това ограничи ръста от началото на годината до около 6%.
„Има фундаментални причина защо германската индустрия не е прекалено обезпокоена от поскъпващото евро“, коментира Карстен Бжески, главен икономист в ING.
В последния си доклад Институтът за икономическия изследвания (Ifo) заяви, че германските компании са „еуфорични“ за перспективите пред бизнеса, а самият индекс достигна рекордно високо ниво. „Поскъпването на еврото очевидно няма негативен ефект“, допълват експертите от Ifo.
Еврото поскъпна с над 12% спрямо долара от началото на годината. Неотдавна единната валута достигна 1,18 долара, което е най-високата стойност от две години и половина. Силното евро може да попречи на конкурентоспособността на стоките за износ, тъй като ги прави по-скъпи за притежателите на други валути. Освен това силната валута свива печалбите в долари на мултинационалните компани.
По думите на Бжески има един ключов фактор, който инвеститорите трябва да помнят, а именно че еврото все още е на исторически ниски нива. „Има праг на болката за германската индустрия и той е все още много далеч“, смята икономистът. Според Бжески този праг е около 1,35 долара за евро, а единната валута не се е търгувала на това ниво от юли 2014 г. Освен това курсът е далеч под историческия връх при 1,6040 долара, достигнат през юли 2008 г.
Швейцарската банка Credit Suisse очаква еврото да поскъпне до 1,22 долара, което накара стратезите в банката да са по-малко оптимистични за европейските акции.
Освен това е добре да се помни, че германски стоки е доставят и в страни извън САЩ и това означава печалба в други валути. Според Карстен Бжески трябва да се гледа т.нар. търговски претеглен валутен курс (trade-weighted exchange rate), тоест когато еврото се измерва спрямо кошница валути на основните търговски партньори на Германия. Най-големият пазар за германски стоки е този в САЩ на стойност от 106,9 млрд. евро през 2016 г., следват Франция и Великобритания по данни на федералната статистическа служба Destatis. “Номиналният ефективен обменен курс се е повишил само с 5%”, коментира Бжески.
Освен това ING има наблюдения, че компаниите хеджират срещу евентуални рискове, произтичащи от валутния курс, което означава, че ще отнеме време преди скъпата валута да навреди на бизнеса.
Според Елга Барч, главен икономист за Европа на Morgan Stanley, още 10% поскъпване на еврото ще свие печалбите на европейските компании с от 5 до 8%. „Предвид, че еврото записа най-силния си тримесечен ръст от шест години, може да очакваме допълнително отслабване на инерцията в печалбите на европейските компании“, коментира тя.
От Morgan Stanlеy очакват еврото да струва 1,13 долара, когато компаниите отчитат печалбите си за 2018 г., но това може да е прекалено консервативна прогноза, ако валутата продължава да поскъпва.
Какво обаче стои зад подема на еврото? Единната валута поскъпна, тъй като инвеститорите виждат подобрени условия в икономиката на еврозоната. Освен това се очаква Европейската централна банка (ЕЦБ) да свие мащабната си програма за изкупуване на облигации.
Същевременно еврото извлича полза от слабостта на долара. Щатската валута отслабна, тъй като пазарите анализират перспективите пред инфлацията и съответно за повишение на лихвите от страна на Федералния резерв на САЩ.
„През второто тримесечие европейските компании се справиха със среден валутен курс от 1,11 долара за евро на фона на 1,0650 долара през първото тримесечие“, посочва Гуатам Батра, главен инвестиционен директор на Mediolanum Asset Management.
„Всъщност курсът на еврото не е от толкова голямо значение в сравнение с други два фактора. Единият от тях е очакванията за ръста на БВП в еврозоната и на глобално ниво. Вторият фактор са цените на петрола, които не са се променили особено“, посочва още Батра. По думите му ръстът на европейската икономика засега е най-чувствителната тема за индустрията – по-важна от влиянието на валутата или дори от влиянието на петрола.
Германският износ достигна рекордно високо ниво през миналата година, нараствайки с 1,2% до 1,21 трлн. евро.
Нещото, което обаче може да навреди на германската икономика, е дори още по-рязко поскъпване на еврото, смята Бжески. Ако еврото бързо се повиши над 1,20, 1,25 или 1,30 долара, индустрията във федералната република ще започне да усеща негативните последици. Силата на еврото обаче не представя цялата картина за германските акции, има и други потенциални фактори, смятат анализатори.
Например бизнес нагласите - проучването на института Ifo обикновено отразява ситуацията с един месец закъснение, така че бизнесът може да прояви повече предпазливост през следващите месеци. Освен това германските автомобилни производители са обект на строг контрол от страна на европейските регулатори заради подозренията за картел и тези опасения натежават на DAX, смята Батра от Mediolanum Asset Management.
Освен това има и краткосрочен риск от забавяне на икономическия ръст във Франция – вторият по големина пазар за износ, тъй като френският президент Еманюел Макрон се готви да проведе структурни реформи. Ако действително се стигне до ефективни протекционистки мерки, това ще се усети през следващото тримесечие, смята Бжески.