fallback

Ще успее ли българският туризъм да спечели от скъпата турска лира?

Родният туризъм има възможност да се възползва от променените валутни курсове, дали ще го направи, е въпрос и на желание за подобряване предлагания продукт

10:56 | 05.05.10 г.

Българските летни курорти ще се радват на подарено предимство пред турските си конкуренти през този сезон, тъй като турската лира в момента е с 10% по-скъпа (1,01 турски лири за лев) спрямо лятото на 2009 г. (1,1 турски лири за лев).

Бумът на турския туризъм в последните години до известна степен се дължи на поевтиняващата турска лира, като в периода 2006-2009 г. българския лев (респективно еврото) поскъпват с 37,5% (от 0,8 лири за лев до 1,1 лири за лев) спрямо нея и правят българските и гръцките курорти неконкурентоспособни. Поскъпването на лева и еврото е по 10% на година и съответно много българи предпочетоха да летуват в Турция, учудени от добрите ценови предложения.

Разбира се, роля за избора на турските курорти имат и много други техни положителни страни, сред които качеството на продукта и обслужването, развитата инфраструктура и като цяло водената държавна политика за насърчаване на високия стандарт в сектора.

И все пак поевтиняването на лирата даваше невероятно конкурентно предимство на южните ни съседи, защото 40% подарена конкурентоспособност на база поевтиняла валута не могат да се компенсират за едва четири години от който и да е конкурент.

През 2010 г. този „подарък“ ще получат родните курорти, както и гръцките, ако турската валута не поевтинее изведнъж.

След 2002 г. еврото поскъпна двойно спрямо щатските пари от 0,8 долара за евро до 1,6 през 2008 г., като постепенно единната валута поскъпна и спрямо турската валута и насочи европейските туристи към южните ни съседи. Руските, украинските и британските туристи също предпочитаха офертите в Турция.

Същите бяха тенденциите и при недвижимите имоти, като Турция се появи на картата на купувачите.

2010 г. ще бъде първата година, когато предимството ще е на страната на европейските курорти и ако лирата поскъпне допълнително в следващите месеци, българките летни курорти ще имат всички шансове да бъдат пълни. Ако положат и необходимите допълнителни условия за целта, защото в противен случай по-скъпата лира не би спряла родния турист да предпочете по-доброто качество, макар и за по-кратка почивка.

Спрямо лятото на 2009 г. руската рубла е поскъпнала с 25% спрямо лева, затова е логично да се очаква наплив от руски туристи това лято. Спрямо турската валута, руската няма поскъпване и турските курорти няма да са така интересни за руснаците.

Спрямо румънската лея левът е поскъпнал минимално спрямо лятото на 2009 г. (с едва 3%), което е по-малко от поевтиняването на румънската срещу турската валута (около 5%) и за румънците ще бъде по-евтино да почиват у нас спрямо в Турция, при равни други условия.

По данни на Албена АД някои от хотелите й вече са резервирани на 80%, а Алма тур отчита 40% ръст на резервациите за лято 2010 г.

Ако турската лира продължи да поскъпва и в следващите години, може да видим не само преоткриване на родното Черноморие от българите, но и наплив от турски туристи, особено през юли, когато жегата в турските и гръцките курорти е непосилна.

Дали ще стане така обаче зависи в голяма степен от манталитета на предприемачи, хотелиери и въобще – всички представители на туристическия сектор у нас.

Свързани компании:

Слънчев ден АД(SDEN)

Албена АД(ALB)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:04 | 02.09.22 г.
fallback