fallback

2010 ще е година на оцеляване за автомобилните товарни превози

Секторът ще започне да излиза от кризата към края на годината, ръст на товарите не се очаква

13:14 | 06.01.10 г.
Автор - снимка
Създател

Започващата 2010 г., както и 2009, ще е година за оцеляване на фирмите, извършващи товарни превози с камиони в страната и чужбина. Това сочи проучване на Investor.bg между големи български фирми за превоз на товари. От ръководствата на фирмите не споделят оптимизма на правителството, че икономиката ни ще започне да излиза от кризата още през второто тримесечие на годината.

Надеждите на сектора са, че това може да стане едва през последното тримесечие, при това, „когато започнем да излизаме от кризата, транспортният сектор ще го усети пръв поради спецификата си“, уточниха от ръководството на Сомат АД.

Големите фирми за международни товарни автомобилни превози не очакват увеличаване на обема като цяло на превозените товари през 2010 г. от и за България. Прогнозите са, че те ще бъдат на приблизително същото ниво като през 2009 г. Към момента няма индикации и за вдигане на цените на товарните превози, въпреки че след месеци това не е изключено.

По предварителна информация спадът на обема на превозените товари с камиони през 2009 г. спрямо 2008 г. е с 30-40%, сочат данните на самите фирми. При някои дружества понижаването на обемите е с над 50%. Именно тези фирми са спрели от движение част от камионите си и търсят купувачи за тях. Такива обаче се намират много трудно, защото за камиони втора употреба пазар сега почти няма, въпреки драстичния спад на цените им, споделят потърпевши.

Продажбите на нови тежкотоварни камиони в България през изтеклата 2009 г. на годишна база са се сринали със 70-80%, въпреки отстъпките в цените.

Относно цените на превозите, средните им нива са почти същите, каквито бяха миналата зима, като се има предвид, че тогава имаше спад спрямо предходните месеци, посочиха от транспортния сектор.

Цените на товарните превози, които са един силно конкурентен пазар, ще започнат да се вдигат при увеличение на обема на производството на стоки и съответно на търсенето на превоз за тях в Европа, но засега това не се забелязва. Всъщност някои фирми за международни превози са увеличили напоследък превозите си, но това не се дължи на реално по-голям обем на товарите в Европа. Причината е във факта, че много транспортни компании фалираха или свиха дейността си, а някои от извършваните от тях превози са преминали към останалите на пазара фирми.

Прогнозите на транспортни шефове са, че както през миналата, така и през тази година, най-много товари с камиони от и за България ще бъдат превозени съответно до и от Италия и Германия.

От сектора смятат, че вероятно ще продължи тенденцията на намаляване на разликата в обемите на превозените товари за и от България, т.е. вносът на стоки с камиони, който традиционно е по-голям, може да се изравни с обемите на износа.

Запитани за основните трудности на фирмите за товарни превози през годината, от бранша посочиха, че това са малкото поръчки за превози, което влече след себе си свиване на приходите, а за част от фирмите – работа на ръба на оцеляването.

В тази връзка очакванията са, че много транспортни фирми ще имат трудности и при плащането на лизинговите вноски за камионите. Все пак от сектора смятат, че ще продължат да срещат разбиране от лизинговите дружества, които засега са склонни да правят разсрочване на вноските.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:15 | 08.09.22 г.
fallback