На 16 ноември, след повече от петнадесет месеца прекъсване, бе подновена търговията с акциите на Арома АД. В първия си ден обратно на борсата акциите затвориха на цена от 2,08 лв., а в четвъртък те приключиха на ниво от 1,99 лв. за акция, като за четирите дена на търговия бяха изтъргувани 46 706 броя. Припомняме, че последната сделка с акции на дружеството преди възобновяването бе извършена на 31 юли 2008 г. при цена от 2,04 лв. за акция.
Възстановяването на търговията е във връзка с получено от Централен депозитар АД уведомление за вдигане на наложения запор върху регистрирания капитал на Арома АД.
Investor.bg изготви кратък профил на компанията във връзка с подновеното й участие в борсовата търговия.
Обща информация
Софийското дружество Арома АД, регистрирано през 1991 г., произвежда козметични продукти, включващи пасти за зъби, бяла козметика, шампоани, бои за коса, аерозолни продукти, парфюмерия и сапуни. Основните пазари на компанията са България и страните от Балканския регион, ОНД, Европейския съюз, Африка и Близкия изток.
Дружеството държи у нас 50% от пазара на четки за зъби (основни конкуренти - Colgate, Dental, Blend-a-med, Aquafresh, Signal), 35% от този на паста за зъби (основни конкуренти - Colgate, Rubella, Oral-B, Trisa, Aquafresh), и 33% от пазара на боя за коса (основни конкуренти - Roza Impex, Alen mak, Schwarzkopf, Rubella, Solvex).
Управление и структура
Арома АД има двустепенна система на управление. Надзорният съвет включва Лукан Луканов – председател, Венцислав Стоев - заместник-председател, и Людмила Иванова – член. В Управителния съвет влизат Марийка Андреева - председател и изпълнителен директор, Димитър Луканов - изпълнителен директор, и Анита Алексиева – член.
Основни акционери в дружеството са Harisson Management LLC, Панама с 49,28%, VP Trade Opportunities LLC, Панама с 36,47%, и Телекомплект АД, София с 5,87%.
Арома АД притежава 60% от дяловете в Астера Козметикс, Румъния. През третото тримесечие на 2009 г. компанията увеличи своето акционерно участие в капитала на Астера Козметикс АД, София от 7,1% на 47,8%. Бе учредено и дружеството Natural Cosmetics Ltd, със седалище Атина, Гърция, с капитал в размер на 51 хил. евро, и едноличен собственик Арома АД. Дружеството е с основен предмет на дейност търговия с козметични и парфюмерийни продукти.
Исторически данни
неконсолидирани данни (в хил. лв.) | 2006 | 2007 | 2008 |
Нетна печалба | 1 895 | 2 812 | 1 200 |
Нетни продажби | 35 995 | 33 375 | 37 487 |
Net Profit Margin | 5,3% | 8,4% | 3,2% |
Собствен капитал | 30 215 | 32 287 | 33 477 |
Активи | 43 753 | 39 687 | 44 189 |
Собствено финансиране | 69% | 81% | 76% |
ROE | 6,3% | 8,7% | 3,6% |
ROA | 4,3% | 7,1% | 2,7% |
неконсолидирани данни (в хил. лв.) | 09.2008 | 09.2009 |
Нетна печалба | 1 950 | 1 038 |
Нетни продажби | 27 763 | 26 693 |
Net Profit Margin | 7,0% | 3,9% |
Собствен капитал | 34 232 | 34 515 |
Активи | 43 098 | 44 736 |
Собствено финансиране | 79% | 77% |
Оперативна печалба | 1 541 | 905 |
EBIT | 1 984 | 1 101 |
EBITDA | 3 374 | 2 448 |
Паричен поток от оперативна дейност | 352 | -2 799 |
Паричен поток от инвестиционна дейност | 1 475 | 3 380 |
Паричен паричен поток от финансова дейност | -259 | -149 |
Изменение на паричните средства през периода | 1 568 | 432 |
Данните от неконсолидираните отчети на компанията към 30.09.2009 показват, че въпреки ръста от 4,1% в приходите от продажба на продукция за деветмесечието на 2009 г. спрямо същия период на 2008 г., общите нетни приходи спадат с 3,9%. Причината е в намалелите с 1,7 млн. лв. приходи от продажба на стоки, където се отчитат и продажбите на дълготрайни материални активи (ДМА). Като цяло общите нетни приходи намаляват с повече от 1 млн. лв., докато разходите по икономически елементи спадат с едва около 50 хил. лв. Това води до намаление в оперативната печалба на дружеството в размер на 636 хил. лв. до 1,54 млн. лв. Спадът в нетната печалбата на дружеството е от 47% на годишна база до 1,038 млн. лв. Спадът се задълбочава от разликите от промяна на валутни курсове. За деветмесечието на 2009 г. те са отрицателни, в размер на 37 хил. лв., докато за същия период на 2008 г. цифрата е положителна – 253 хил. лв.
Арома АД финансира дейността си предимно със собствени средства – към края на септември неконсолидираният собствен капитал е 34,5 млн. лв., или 77% от общото финансиране на активите. Дружеството ползва дългосрочен банков заем от РайфайзенБанк, с балансова стойност 129 хил. лв. към 30.09.2009, който предстои да бъде издължен през април следващата година. Заемът, с оригинална стойност 414 хил. евро, е предназначен за финансиране на инвестиционен проект за модернизация на енергийната инфраструктура на Арома АД.
На разположение на компанията е кредитна линия в размер на 2,75 млн. евро, предоставена от УниКредит Булбанк. В момента няма ползвани средства по тази линия.
Инвестиции
От началото на 2009 Арома АД представи нови продукти от серията паста за зъби Astera с тройна система за защита. През третото тримесечие на 2009 г. Арома АД пусна на пазара първата избелваща вода за уста в портфолиото на Astera. Стартира и продажбата на нова серия продукти за слънчева защита под марката SunWatch. Друга иновация са шампоаните Fara, специално разработени за боядисана коса.
През отчетния период завърши изграждането на система за утилизация на отпадни води на стойност 279 хил. лв. Дружеството приключи и изграждането на локално парно на стойност 529 хил. лв.
Пазарни коефициенти
Пазарните коефициенти на Арома АД след възобновяването на търговията са сходни с тези от момента на прекратяване й с едно голямо изключение. Огромно е увеличението в коефициента цена/печалба на акция (P/E), който нараства над седем пъти. Това се дължи на многократното намаление в нетната неконсолидирана печалба на компанията за последните четири тримесечия. Тя спада до 288 хил. лв. от 2,154 млн. лв. за четирите тримесечия, предхождащи спирането на търговията.
Пазарни коефициенти (неконсолидирани) | 31.07.2008 г. | 19.11.2009 г. |
Цена (лв.) | 2,04 | 1,99 |
EPS | 0,14 | 0,02 |
BVPS | 2,19 | 2,23 |
SPS | 2,33 | 2,35 |
P/E | 14,67 | 107,05 |
P/B | 0,93 | 0,89 |
P/S | 0,87 | 0,85 |
Силни страни:
- утвърдена търговска марка; - лидерство по пазарен дял у нас в няколко сегмента; - висок дял на собственото финансиране.
Слаби страни:
- намаляващи маржове на печалбата. - отрицателен паричен поток от оперативна дейност.
Възможности:
- предпоставки за постигане на устойчиво развитие.
Заплахи:
- конкурентен натиск може да влоши финансовото състояние на дружеството.
Материалът е с аналитичен характер и не представлява препоръка за покупка или продажба на ценни книжа.
Свързани компании: