fallback

Минимален ръст на продажбите на промишлените компании на БФБ

На годишна база спадът на приходите от продажби на публичните дружества от промишлеността през второто тримесечие се усилва до 31%

10:51 | 02.09.09 г.

Индексът на продажбите на промишлените публични компании, разработен от Investor.bg, сочи, че през второто тримесечие е регистриран минимален ръст на показателя спрямо първото тримесечие.

Средно приходите от продажби на индустриалните компании на БФБ се покачват с 2,2% през второто тримесечие спрямо първото. Справка от историческото представяне на индекса сочи, че темпът му на повишение през второто тримесечие спрямо първото е значително по-слаб от регистрирания ръст за същите периоди на годините 2004-2008.

Тримесечният ръст на индекса през второто тримесечие на тримесечна база през 2004 е 15,7%, през 2005 е 15,1%, през 2006 той е 25,8 на сто, през 2007 ръстът е 10,5 на сто, а миналата година приходите от продажби на публичните промишлени компании са се покачили средно с 8,4% през второто тримесечие спрямо първото.

Именно поради по-големия тримесечен ръст през април-юни 2008 година, годишният темп на спад на приходите от продажби на индустриалните публични компании се усилва през второто тримесечие до 31,3%. Свиването на продажбите през първото тримесечие на 2009 спрямо януари-март 2008 бе с 27,2 на сто. 

Индексът на продажбите на промишлените публични компании понастоящем включва 70 индустриални дружества, чиито акции са листнати за търговия на БФБ-София, и има за цел да проследи изменението в приходите от продажби на публичните дружества от промишлеността между два периода, а не фактическото им равнище.

В приходите от продажби са включени нетните приходи от продажби на продукция, стоки и услуги (сумарно). Дружествата, които изготвят консолидирани отчети, влизат в индекса с консолидираните си нетни приходи от продажби на продукция, стоки и услуги. Калкулациите са съобразени с наличието на мажоритарни участия в капитала между публичните дружества.

Индексът е построен и с исторически данни, като стартира от третото тримесечие на 2003 г. от базова стойност 100.

Изчисляването на индекса става по следната математическа формулировка:

              n Index = Σ    Revenues it ,              i=1       Dt

където

Revenues it – нетните приходи от продажби на продукция, стоки и услуги на компания i за период t.

Dt – стойността на делителя през период t

Стойността на делителя Dt се променя при промяна в структурата на индекса, тоест при влизане на ново или напускане на старо дружество. На практика делителят не допуска изкривяване на данните за изменението на продажбите преди и след влизане или излизане на дадена компания от състава на индикатора.

 

  Индекс при база III 2003 = 100 Индекс към предходното тримесечие Индекс към съответното тримесечие на предходната година
II 2009 145,7 102,2 68,7
I 2009 142,6 77,6 72,8
IV 2008 183,8 83,8 90,7
III 2008 219,2 103,3 112,8
II 2008 212,2 108,4 108,8
I 2008 195,8 96,6 110,9
IV 2007 202,6 104,2 108,3
III 2007 194,4 99,6 124,4
II 2007 195,1 110,5 124,6
I 2007 176,5 94,3 141,9
IV 2006 187,1 119,8 142,4
III 2006 156,2 99,8 125,5
II 2006 156,5 125,8 127,0
I 2006 124,4 94,7 116,1
IV 2005 131,4 105,5 116,5
III 2005 124,5 101,0 111,1
II 2005 123,3 115,1 101,5
I 2005 107,1 95,0 102,0
IV 2004 112,8 100,6 102,8
III 2004 112,1 92,3 112,1
II 2004 121,5 115,7 NA
I 2004 105,0 95,7 NA
IV 2003 109,7 109,7 NA
III 2003 100,0 NA NA

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:14 | 31.08.22 г.
fallback