fallback

Задуха вятърът на промяната при застрахователните компании

Спадът при застраховка Автокаско, от която компаниите печелеха, налага да бъдат спрени загубите от Гражданска отговорност на МПС, за да могат застрахователите да оцелеят

11:39 | 26.06.09 г.

От началото на 2009 г. премийният приход от застраховка Автокаско намалява с 3,5% на годишна база до 204 млн. лв. Само за април спадът на годишна база е още по-внушителен, минус 6,91%.

Причините са комплексни, но водещата е намалелият внос на нови и употребявани автомобили и остаряването на съществуващия автомобилен парк (съответно намаляващата му оценка и намаляващите премии). В основата на процесите е кризата, която понижи покупките на нови автомобили, а и намалява желанието на собствениците на автомобили да ги застраховат. Последното се отнася за по-стари автомобили.

Негативно се отразява и по-затрудненото изплащане от някои от застрахователите на щети при удар на паркинг и въвеждането на двустранни протоколи при ПТП, чрез което КАТ вече не е задължен да посещава мястото на инцидент и опасенията.

Според Цветанка Крумова от ЗПАД Армеец в Западна Европа Автокаско е губеща услуга, а Гражданска отговорност печеливша, което досега е обратно на ситуацията у нас.

Досега, защото данните показват, че при Гражданска отговорност ситуацията от началото на годината е коренно различна от тази при Автокаско за същия период. От началото на 2009 г. ръстът при премийният приход от задължителната застраховка е с 19% до 149 млн. лв. За 2008 г. на годишна база и двете застраховки бяха с ръст от 23-24%.

Само в последния месец два застрахователя вдигнаха цените по Гражданска отговорност с 20-23%, като това са ДЗИ  и Евроинс. Малко преди тях и Булстрад, Български имоти и още няколко компании повишиха цените си чувствително.

Именно защото Гражданска отговорност е задължителна застраховка процесът по вдигане на цените се улеснява. Доскоро цените й бяха ниски и защото компаниите натрупваха клиентска база, на която да предлагат печелившата Автокаско. За целта застрахователите предлагаха до 15% отстъпка от Автокаско, ако имате Гражданска отговорност към същата компания.

Дали обаче занапред цените само ще растат? Едва ли.

Основна причина за реализираните загуби от Гражданска отговорност в последните години е ценовата конкуренция между компаниите в стремежа им да завоюват пазарен дял.

По застраховка „Гражданска отговорност, свързана с притежаването и използването на МПС” нетният технически резултат е отрицателен в размер на минус 27,2 млн. лв. за първото полугодие на 2008 г.

Претенциите по Гражданска отговорност имат 5-годишна давност и e рано да се каже какви са реалните загуби, които ще отчетат застрахователите срещу вече сключени полици.

Реално поради структурата на застраховката и загубите от нея може да се стигне до ситуация, в която обезщетенията по вече сключените полици се плащат с премийния приход по новите полици. Тоест съответният застраховател се нуждае да сключва нови полици. Но ако вдигне цените на застраховката, ще намалее интересът към неговия продукт и няма да постъпват достатъчно средства. Така той се принуждава вместо да вдига цените, да ги свали, като това е ситуация наричана „обърната спирала“ в средите на застрахователите.

Данни за Автокаско 

  За 2009 г. в  хил. лв. За 2008 г. в хил. лв. Изменение
април 54 829 128 58 899 929 -6,91%
март 51 791 361 54 146 022 -4,35%
февруари 46 414 489 50 254 720 -7,64%
януари 50 922 416 47 956 806 6,18%
Общо 203 957 395 211 257 477 -3,46%
Гражданска 148 919 943 125 239 397 18,91%
 
  АвтоКаско Гражданска
Януари-декември 2008 г. 690 285 663 383 843 604
Януари-декември 2007 г. 560 055 100 309 633 834
Изменение 23,25% 23,97%

Свързани компании:

ЗД Евроинс АД(5IC)

ЗАД Булстрад Виена иншурънс груп АД(4BI)

ЗПАД ДЗИ АД(6D5)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:36 | 12.09.22 г.
fallback