fallback

Как се отрази кризата на условията за покупка на нов автомобил у нас?

Очакванията на автомобилни дистрибутори за спад на пазара варират от 7% до 20% за 2009 спрямо 2008 г.

15:44 | 30.01.09 г.
Автор - снимка
Създател

Според представители на някои от водещите автомобилни производители у нас покупката на нова кола в България сега излиза по-евтино, отколкото преди година. Това става ясно от проучване на Investor.bg сред оторизираните представители на автомобилните производители с най-големи продажби на нови коли в страната ни през 2008 г.

Повечето от запитаните представители твърдят, че официално няма спад в цените, но промоциите сега са по-големи, което правело реалната цена в кеш за купувача по-ниска на годишна база.

Представители на Пежо (София Франс Ауто) посочиха, че покупката на нов автомобил в момента излиза по-евтино и в кеш, и на лизинг, тъй като предлаганите отстъпки са по-големи от миналогодишните. Те уточниха, че заради тези по-високи отстъпки реалната покупка на нов автомобил на Пежо в момента излиза със 7% - 10% по-евтино, отколкото в началото на миналата година, а за някои модели, като 206 Sedan и 4007, дори 15% по-евтино. Останалите анкетирани отказаха да се ангажират с проценти.

От Тойота Балканс посочиха, че в момента почти няма марка, която да не предлага по-добри условия, а някои предлагат и по-добри лизингови условия. Те самите до лятото на 2008 г. не се правили отстъпки, но вече предлагат и такива, като коментираха, че това се дължи най-вече на голямото количество нови модели, които трябва да бъдат продадени, а не толкова на световната икономическа криза.

Според представители на Форд (Мото Пфое) промоциите и отстъпките, които автомобилните вносители правят в момента, до някаква степен се компенсират от по-скъпия лизинг. От фирмата Нисан София, представляваща Дачия, Рено и Нисан за България, пък обясниха, че промяна в цените няма, тъй като ценовите отстъпки са сезонни и не се различават от тези за миналата година. От компанията Булвария Холдинг, представляваща Опел и Шевролет у нас, също не смятат, че покупката на нов автомобил сега излиза по-евтино, тъй като според тях „заради инфлацията цените са с нова дата“.

Според мнозинството от запитаните световната финансова криза дава своето отражение в бранша, като влияе върху продажбите, тъй като търсенето от страна на клиентите намалява. Всички анкетирани са категорични, че за ноември - декември е имало спад, а според някои отливът продължава и през януари, което те обясняват като тенденция за зимния сезон, тъй като хората инвестират в други посоки. Според представителите на Пежо пък през януари е започнало раздвижване и „въпреки психологическото влияние, което оказва глобалната финансова криза, положението в България няма да е толкова лошо, колкото в Западна Европа, тъй като реално българският бизнес не е пострадал“.

Относно поведението на клиентите, участниците в проучването коментираха, че клиентите в момента са по-предпазливи и внимателни по отношение на по-големите и рискови покупки, които правят. Предпочитанията са да се плаща в брой, а когато все пак се плаща на лизинг, се търси сигурност при покупката на лизинг с фиксирана лихва.

При търсенето в различните сегменти на този етап все още не се наблюдава някаква промяна, но очакванията са интересът на клиентите да се увеличи в посока по-малки и икономични автомобили. Джиповете все още са търсени, но по екологични съображения и заради високата цена на горивата тяхното търсене в национален и в световен мащаб намалява. Търсят се и 7-местните коли заради правото на данъчен кредит. Все пак в момента рационалното е най-търсено - клиентите комбинират бизнес с лични автомобили в зависимост от нуждите си.

Компаниите, членове на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) са продали общо 57 927 нови автомобила, камиона и автобуса през 2008 г. Продажбите на леки и лекотоварни автомобили от страна на членуващите в асоциацията за миналата година са 53 812, а най-продаваната марка лек автомобил през 2008 г. в България е Опел с 5462 броя.

Очакванията на участниците в проучването за продажбите на нови коли в България през 2009 г. са в най-добрия случай развитието на пазара да остане на нивата от 2008 г. Според повечето от тях обаче ще има спад, като от Фолксфаген (Порше БГ) посочиха, че пазарът ще се върне на нивата от 2007 г. (тоест около 7% спад за 2009 г. спрямо 2008 г.), а според други от запитаните понижението за тази година спрямо миналата ще е в размер на 15% - 20%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:52 | 13.09.22 г.
fallback