fallback

Неохим - добра рентабилност на фона на общата стагнация

Неконсолидираното Р/Е на дружеството падна до 6,5, докато средното съотношение цена/печалба на SOFIX е 14

14:07 | 20.08.08 г.

За Неохим АД

Неохим АД-Димитровград е проектирано като предприятие за производство главно на изкуствени азотни и фосфорни торове, амоняк, сярна киселина и азотна киселина.

От 1951 г. до днес то е претърпяло няколко разширения, при които са били въвеждани някои нови производства, а други са изведени от експлоатация.

Производствената листа на дружеството непрекъснато се променя в зависимост от конюнктурата на пазара и икономическата ефективност на произвежданите продукти.

 

Основни акционери към 30 юни 2008
Еко тех ООД 27,42%
Евро ферт АД 23,82%
Karifert International, Ливан 17,16%
Agrofer International Establishment, Лихтенщайн 7,68%
Златен лев холдинг АД 1,95%
Неохим АД (обратно изкупени акции) 1,43%
ДПФ Лукойл Гарант България 1,30%
Лукойл Гарант-България-УПФ 1,12%
Универсален пенсионен фонд Съгласие 1,01%
Други 17,11%

Производствени мощности, продажби и пазари

Характерно за производствения процес на фирмата е неговата непрекъснатост в рамките на 6-9 месеца. През останалото време производствените инсталации подлежат на текущ ремонт, с който се обезпечава непрекъснатостта на производството. Основна цел е постигането на натовареност на производствените мощности от над 70%. С това се постига намаляване на себестойността на изделията, а оттам запазване цената на крайния продукт при покриване на стандартите за качество.

 Капацитет на производствените мощности на Неохим АД  

Производствена инсталация Капацитет т./г. Година на пускане в експлоатация
Стара инсталация за амониев нитрат 150 000 1951
Нова инсталация за амониев нитрат 450 000 1987
Общо амониев нитрат 600 000 -
Амоняк 410 000 1987
Стара инсталация за азотна киселина 120 000 1951
Нова инсталация за азотна киселина 360 000 1987
Общо азотна киселина 480 000 -

Поради ремонтите, които се извършват всяка година, най-добри за Неохим са първите две тримесечия, когато компанията отчита най-голям оборот, а през второто полугодие продажбите спадат значително (Графика 1). Например за 2007 г. 30% от годишните продажби на продукция са реализирани през второто шестмесечие, през 2006 – те са 36%, през 2005 г. те са 40%.

Графика 1. Консолидирани тримесечни приходи от продажби на продукция (данните за Q2 са неконсолидирани)

Трите основни продукта за Неохим са амониев нитрат ЕС – тор, амоняк и КФС. Те генерират над 90% от приходите от продажба на продукция на компанията (към края на 2007 г.). Само продуктът амониев нитрат ЕС – тор формира около 77% от общите продажби на продукция.

Основните потребители на продукцията на Неохим са в селскостопанските райони. Дружеството цели да е максимално близо до тях като за целта има изградени складови бази в основните селскостопански райони в страната. 

 

Количествени данни за основните продукти %-тно изменение 2008/2007 2008* %-тно изменение 2007/2006 2007 2006
Продажби на амониев нитрат (тор) – тона 23% 550 000 -9% 447 328 494 278
Продажби на Амоняк – тона -9% 40 000 -12% 44 043 50 186
Продажби КФС – тона 54% 13 000 39% 8 449 6 064
           
Производство на амониев нитрат (тор) – тона 24% 550 000 -15% 444 180 519 573
Производство на Амоняк – тона 1% 40 000 -13% 39 727 45 417
Производство КФС – тона -2% 13 000 22% 13 272 10 878
           
Приходи от продажби на амониев нитрат – хил. лв. 59% 222 500 3% 140 056 135 517
Приходи от продажби на Амоняк – хил. лв. 24% 24 260 -10% 19 533 21 620
Приходи от продажби на КФС – хил. лв. 20% 10 140 39% 8 449 6 064

Въпреки, че през 2007 спрямо 2006 г. в количествено отношение производството и продажбите на Амониев нитрат падат, то приходите от продажби на основния за дружеството продукт се увеличават.

Неохим произвежда, както за нуждите на вътрешния, така и за външния пазар. През 2007 г. спрямо 2006, относителният дял на реализираната продукция на външния пазар в общата бележи намаление – докато през 2006 г. този дял е бил около 52%, то през 2007 г. той вече е 40 на сто.

Основни пазари навън са Гърция, Италия, Македония, Турция, Бразилия и САЩ.

В страната над 80% от продажбите на Неохим са към Евроферт АД, което е основен акционер в торовия завод.

Инвестиции

Неохим има инвестиции в капитала на 5 дъщерни дружества:

„Неохим Инженеринг” ЕООД – производство и продажба на малотонажни химически продукти, проучване и проектиране, покупка и продажба на стоки от химическата промишленост, поддръжка и ремонт, обследване за енергийна ефективност. „Неохим Кетъринг” ЕООД – покупка на стоки или други вещи с цел препродажба в първоначален, преработен или обработен вид; продажба на стоки от собствено производство и други. „Тракия прес ХХІ век” ООД – издателска дейност, полиграфическа дейност, консултантска и експертна дейност, рекламни, информационни и програмни услуги, сделки с интелектуална собственост. „Неохим Протект” ЕООД – охранителна дейност Neochim Ltd. – Турция – внос, износ и вътрешна търговия на всички видове химически торове.

По данни от консолидираните отчети за паричния поток от 2005 г. до 2007 г. групата Неохим е инвестирала над 25 млн. лв. за покупка на дълготрайни активи.

Неохим АД има и инвестиционна програма до 2012 г., възлизаща на 41,846 млн. лв.

Финансов анализ и борсова търговия   

Финансови показатели – неконсолидирани данни 6 м 2008 6 м 2007 6 м 2006 6 м 2005
Нетни общи приходи от продажби 180 537 128 702 112 118 109 708
Темп на растеж 40% 15% 2% -
Оперативни разходи 140 052 119 970 105 079 100 520
Темп на растеж 17% 14% 5% -
Оперативна печалба 40 485 8 732 7 039 9 188
Темп на растеж 364% 24% -23% -
Profit Margin 22% 7% 6% 8%
Нетна печалба 39 038 8 089 6 285 9 851
ROE 33% 10% 8% 13%
Дълг/Активи 26% 42% 35% 36%
Trailing p/e 6,47 - - -

През първото шестмесечие на тази година Неохим отчита доста добри резултати – темпът на растеж на общите приходи от продажби нараства значително. Докато за шестмесечието на 2006 г. приходите от продажби се увеличават с 2% на годишна база, през 2007 г. те растат с 15 на сто, то през полугодието на 2008 г. те бележат скок от 40% до 180,6 млн. лв.

Същевременно темпът на нарастване на разходите по икономически елементи е значително по-бавен от този на приходите от продажби, което води до темп на растеж на оперативната печалба от 364% към края на юни тази година спрямо януари-юни 2007 и ръст в маржа на печалбата до 22% при 7% година по-рано.

Значителната разлика в темповете на растеж на продажбите и разходите вероятно се дължи на намаляване на относителната тежест на фиксираните разходи в общите от една страна, а от друга – на по-бавното нарастване на разходите за природен газ, като основна суровина за производствения процес на Неохим, поради обезценката на щатския долар от началото на годината (Графика 2).

На фона на стагнацията на пазара, книжата на Неохим се представят повече от добре – за последните шест месеца пазарната капитализация на компанията се е повишила с 45%. Въпреки това неконсолидираният показател цена/печалба (р/е) падна до 6,5, поради силния ръст на печалбата (съотношението цена/печалба на SOFIX е 14).

Графика 2. Сравнение между приходите от продажби и разходите за природен газ

 

Прогнози

За настоящата година Неохим е заложил ръст в производството и продажбите на Амониев нитрат, както в количествено, така и в стойностно отношение. Според плановете на комбината през настоящата година ще бъдат произведени 550 000 тона амониев нитрат, които ще бъдат продадени на 100%, в резултат на което дружеството ще отчете приходи от 222,5 млн. лв. или с цели 60 на сто повече в сравнение с 2007 г.

Общият планиран обем производство и продажби на продукция в дружеството за 2008 г. е за 267,970 млн. лв. или с 40 на сто повече в сравнение с 2007 г. Прогнозите са на база, както на увеличението на производството и реализацията на амониев нитрат, така и на увеличение на цените на вътрешния пазар от нарастване цената на природния газ от 1 януари 2008 г.

Засега шестмесечният отчет на Неохим показва приходи от продажби на продукция на стойност 178 млн. лв., което е 66% изпълнение на плана за 2008 г.

Рискове

- Валутен риск – основната суровина за дружеството е природният газ, който се изплаща в долари, а приходите са основно в евро, при което евентуално поскъпване на долара спрямо еврото при равни други условия би имало за резултат свиване на маржовете

- Невъзможност за дългосрочно прогнозиране на продажбите поради това, че дейността на Неохим е свързана с климатичните особености за дадена година,с цената на житото, субсидиите, със задлъжнялостта на кооперациите, които са основни потребители на продукцията на дружеството

Заключение

Дейността на Неохим се предопределя до голяма степен от състоянието на селскостопанския сектор и климатичните особености за дадена година, което прави продажбите на продукция волатилни и следователно несигурни.

Неохим успява да прехвърли една значителна част от ефекта от поскъпването на природния газ върху крайните потребители, което резултира в подобряване на рентабилността на дружеството. Друг фактор в полза на компанията засега е поевтиняващият долар спрямо еврото и лева.

Анализът не представлява предложение за покупко-продажба на ценни книжа

Авторът не притежава акции от капитала на Неохим АД

 

Свързани компании:

Неохим АД(NEOH)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:38 | 13.09.22 г.
fallback