fallback

Три пъти са нараснали продажбите на продукти на Емка за три години

Инвестиционната програма за 2 млн. евро, целяща ръст на капацитета с 50%, ще обезпечи по-нататъшния ръст в продажбите на дружеството

09:58 | 08.04.08 г.

Севлиевското дружество Емка АД е специализирано в производство и продажба на кабели и проводници. Фирмата е единствен производител на територията на България на емайлирани медни проводници, кръгли и правоъгълни медни и алуминиеви проводници с хартиена, стъкловлакнеста и фолийно–влакнеста изолация. Емка произвежда и проводници и кабели с изолация от ПВХ, полиетилен, безхалогенни материали, полиуретан и др. 

Основни акционери в Емка са Индустриален Капитал Холдинг с 33,42% дял и Кемп АД, което притежава 38,73% от капитала на дружеството. Свободно търгуемият обем акции (free-float) на Емка е 21,6%.

Продукция, продажби, пазари

Основните групи изделия, които формират производствената програма на Емка са:

- изолирани кабели и проводници; - телефонни кабели; - бобинажни медни проводници; - профилни медни проводници; - ПВХ-гранулат.

Табл. 1 - Натурални и стойностни продажби по години

Вид проводници 2004 2005 2006 2007 Изменение 2004-2007
  Количе-ство Стой-ност хил.лв Количе-ство Стой-ност хил.лв Количе-ство Стой-ност хил.лв Количе-ство Стой-ност хил.лв Количе-ство Стой-ност хил.лв
Кабели и проводници 33694,7 12190,9 40733 19096,7 54430 32703 46380 33555 38% 175%
Телефонни кабели 263,8 64,9 214 49,5 521 633 260 282 -1% 335%
Бобинажни медни проводници 1302,1 4531,9 932,8 6483,9 1347 12244 1786 16667 37% 268%
Профилни медни проводници 459,9 2870,9 508,7 3763,1 656 7636 807 9556 75% 233%
Гранули 1008,6 816,1 1413 976,7 1347 1124 1353 1704 34% 109%
Общо 20474,7 30369,9 54340 61764 Средно изменение
Изменение 48% 79% 14% 37% 224%

През последните 3 финансови години продажбите на основните изделия на Емка в стойностно отношение нарастват три пъти до 61,76 млн. лв. От една страна, това се дължи на нарастване на степента на използване на производствения капацитет – през 2004 г. натовареността на оборудването е средно 67%, а към края на 2006 г. то е вече 84 на сто (За 2007 г. липсват данни).

 Табл. 2 - Степен на използване на производственото оборудване

2004 2005 2006 2007
Машини за бобинажни проводници 79% 88% 78% -
Машини за профилни проводници 61% 67% 86% -
Машини за изолирани проводници 62% 88% 88% -
Средно 67% 81% 84% -

От друга страна, ръстът в стойностният обем на продажбите е резултат и от повишаване на цената на суровините, които са използвани от компанията при производството на крайните изделия (виж в Параграф „Суровини“), като същевременно дружеството успява да пренесе поскъпването им към клиентите. Това ясно се вижда от Табл.1 – докато количеството на продажбите на основните видове продукция за периода 2004-2007 г. нараства средно с 37%, то левовата им равностойност за същия период бележи ръст от 224 на сто.

 Табл.3 - Структура на продажбите по години

Период Вътрешен пазар Износ
2004 7 339 059 35% 13 345 451 65%
2005 13 478 289 44% 17 307 672 56%
2006 24 651 967 45% 29 555 919 55%
2007 28 662 143 45% 34 476 867 55%

През последните четири години се наблюдава тенденция към увеличаване на относителния дял на вътрешния пазар в общите приходи от продажби като към края на миналата година 45% от реализираната продукция е за вътрешния пазар, а останалите 55% са за външния. На външните пазари Емка АД изнася за ЕС, Румъния, Македония, Албания, Кипър, Либия.

Суровини

Себестойността и цените на продукцията на дружеството се влияят от цените на основните материали, които в основната си част са борсови стоки – мед (меден валцдрат), алуминий, поливинилхлорид, диоктилфталат.

Според регистрационния документ на Емка АД за 2006 г. цената на медния валцдрат в началото на 2005 г. е средно 3 170 долара/тон, в края на 2005 г. е 4 576 долара/тон, през януари 2006 г. достига 4 700, а през декември същата година е вече 7 000 долара/тон.

По отношение на другия основен материал, използван от Емка – поливинилхлоридът, тенденцията през последните три години е също в посока нарастване на цената. Средната цена на поливинилхлорида през 2004 г. е 790 евро/тон, през 2005 г. е 825 евро/тон, а през 2006 г. е в рамките на около 900 евро/тон.

Подобна е ситуацията и с цената на диоктилфталата - през 2004 г. средната цена на материала възлиза на 833-835 евро/тон. През 2005 г. достига средно 1022 евро/тон, а към края на 2006 г. възлиза на 1300 евро/тон.

Финансов анализ

От 2004 г. до 2007 г. продажбите на продукция нарастват 3 пъти до 62,5 млн. лв., като най-значителен е ръстът през 2006 г. - 76 на сто. През 2007 г. ръстът в продажбите се забавя до 15,3% като преките разходи за реализацията на продукцията нарастват с по-бърз темп или 17,8% до 59,17 млн. лв., в резултат на което оперативната печалба бележи понижение от 16,3 на сто до 3,318 млн. лв. Така рентабилността на продажбите на продукция (Profit Margin) намалява до 5,3% от 7,3 на сто към края на 2006 г.

 Табл.4  

  2007 2006 2005 2004
Приходи от продажби на продукция 62488 54184 30788 20755
Преки разходи* 59170 50220 28594 20912
Оперативна печалба** 3318 3964 2194 -157
Profit Margin*** 5,3% 7,3% 7,1% -0,8%
Нетна печалба (загуба) 3059 3351 1869 -225
Нетен паричен поток от оперативна дейност -914 -4342 -757 -354
Текущи вземания (% от активите) 45% 38% 28% 15%
Активи – Собствен капитал 41% 43% 36% 35%

*Преките разходи са получени като сбор от разходите за материали, външни услуги, работни заплати, социални осигуровки, изменение на запасите от продукция и незавършено производство и разходите, отчетени в частта "други".

**Оперативната печалба е разлика между приходите от продажби на продукция и преките разходи

***Profit Margin (рентабилност на продажбите на продукция) - съотношение между оперативната печалба и приходите от продажби на продукция (в %).

През разглеждания период Емка не успява да генерира положителен паричен поток от оперативната си дейност и в резултат на това задлъжнялостта на предприятието нараства. Докато към края на 2004 г. текущите и нетекущите активи общо спрямо съвкупните активи възлизат на 35%, то към края на 2007 г. техният относителен дял е 41 на сто.

Един от факторите за отрицателните парични потоци от оперативна дейност на Емка са нарастващите текущи вземания – към края на 2007 г. те възлизат на 45 на сто от общите активи (при 15% през 2004 г.).

Като цяло обаче ликвидността остава висока – чистият оборотен капитал (NWC – разлика между текущите активи и текущите пасиви) към края на декември 2007 г. възлиза на 15,5 млн. лв., или 51% от общите активи.

 Табл. 5  

  EMKA GAMA SOFIX
p/e 21,88 43,21 18,17
p/b 3,74 3,65 3,23
p/s 1,03 0,87 -

Емка има по-ниско текущо ценово съотношение p/e спрямо един от конкурентите си – Гамакабел, което също е публично дружество, но същевременно то е по-високо от средното за пазара (SOFIX).

Силни и слаби страни

Конкурентоспособността на ЕМКА АД се определя от следните фактори:

- изделията на Емка АД отговарят на изискванията на европейските стандарти; - широка производствена гама, включваща майлирани проводници и профили, каквито не се произвеждат от други български фирми, наличието на собствено производство на ПВХ-гранули, позволяващо гъвкавост и бърза реакция в отговор на изисквания на клиенти и натрупания производствен опит; - дружеството притежава сертификат по системата ISO 9001:2000; - разнообразно машинно оборудване;

Като рискове пред дейността на компанията могат да се посочат:

- увеличаване на текущите вземания, което има за резултат нарастване на задлъжнялостта; - силна конкуренция; - променливостта на цените на основните суровини, което може да породи ликвидни проблеми;

Перспективи

Емка няма практика да публикува бъдещи прогнози за финансовите резултати. През януари тази година обаче УС на дружеството прие бизнес програмата за 2008 г., която предвижда увеличение на производствените обеми в натура с 11% като производство, предвидено за тази година, е обезпечено с договори на 100%.

Дружеството има и инвестиционна програма на стойност 2 млн. евро до 2009 г. за закупуване на ново производствено оборудване с цел затваряне изцяло на технологичните процеси и постигане на 50% увеличение на производствения капацитет през 2009 г. Това ще обезпечи по-нататъшния ръст на продажбите на Емка.

Част от приоритетите на компанията са и намаляване на себестойността на произвежданата продукция.

Профилът на дружеството е с аналитичен характер и не представлява препоръка за покупка или продажба на ценни книжа

Авторът не притежава акции от капитала на Емка АД

Свързани компании:

ЕМКА АД(EMKA)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:29 | 12.09.22 г.
fallback