fallback

Лесопласт АД – инвестиции за възвръщане на пазарни позиции

Един от основните клиенти на Лесопласт е мажоритарният собственик на дружеството - Велде, Австрия

08:55 | 07.11.07 г.

История
През далечната 1936 г. в Троян стартира функционирането на фабрика за производство на шперплат под името „Копроиз“, като предприятието започва да произвежда както за вътрешния, така и за външния пазар. След национализацията дружеството е трансформирано в ДИП „Копроиз”, а през 1951 г. е преименувано в ДИП „Г. Димитров“. През 1968 г. към предприятието е открит завод за производство на дървесно-влакнести плочи, а през 1985 г. започва строителството на нов завод за производство на шперплат. През 1991 г. дружеството е трансформирано в Лесопласт ЕООД.
Предмет на дейност и основни акционери
Понастоящем предметът на дейност на Лесопласт включва производство на плочи от дървесни влакна, шперплат, амбалаж, опаковки, дъски, изделия от дървесина, търговия в страната и чужбина с основна сфера на дейност дървообработваща промишленост. Двата основни продукта, които Лесопласт произвежда, са шперплат и ДВП (фазер).
Към края на септември основни акционери в Лесопласт са Велде – Австрия с дял от 76,67%, Делтаууд – Кипър, което притежава 18,28% от капитала, индивидуални участници държат 4,50% от дружеството, а останалите 0,55% са собственост на държавата.
Производствени мощности и инвестиции
Към Лесопласт функционират две фабрики – едната е за производство и обработка на ДВП (фазер) с годишен капацитет 42 000 куб. м ДВП. Фабриката работи на непрекъсваем режим. Другата фабрика произвежда шперплат (обикновен и ламиниран), като работи на двусменен режим на работа и е с годишен капацитет 42 000 куб. м шперплат.
За периода 2004-2006 г. инвестициите на Лесопласт възлизат на близо 5,5 млн. лв., което представлява около 20 на сто от активите на компанията към края на 2006 г. Една част от тях са насочени към увеличаване на производителността при производството на шперплат и до снижаване на разходните норми на суровина за единица продукция. Друга част от инвестициите влияят върху разхода на топлината енергия в посока понижаване.
От последния проспект на Лесопласт става ясно, че за настоящата година „не се предвиждат инвестиции от съществено значение в технологичен или технически аспект“.
Лесопласт АД притежава 50% от капитала на “Лесопласт” ООД Черна вода Румъния и 58,6% от капитала на „Пилана” ООД KOVIN, Сърбия.
Продукция и основни пазари
Лесопласт реализира продукцията си предимно в чужбина, като делът на износа в общите продажби значително се увеличава през последната една година. Докато към 30 септември 2006 г. той е бил 62% от общите продажби, то към същата дата на настоящата година относителният дял на износа е вече 70 на сто (Табл.1).
 
Табл.1
Стойностни продажби на продукция Септ. 2006 Отн.дял Септ. 2007 Отн.дял
Износ Хил. лв. 17 834 62% 27 359 70%
Вътрешен пазар Хил. лв. 11 005 38% 11 827 30%
Общо 28839 100% 39186 100%
Износът на Лесопласт е насочен към Западна Европа, Македония, Косово, Румъния, Гърция, Судан и други държави, като сред основните клиенти на троянското предприятие е мажоритарят на дружеството – Велде, Австрия. Към края на 2006 г. продажбите на продукция към свързани лица са общо за 21 млн. лв. (над 50% от общите продажби), от които 14 млн. лв. са за Велде, Австрия. В същото време доставките на резервни части, спомагателни материали и суровини от свързани лица възлизат на 17 млн. лв., или 54 на сто от отчетените разходи за материали към края на миналата година.
 
Табл.2
Физически обем на продажбите на продукция Септ. 2005 Септ. 2006 Септ. 2007
1. Шперплат Куб. М 26 372 25 158 31 593
2. Д.В.П. Куб. М 30 831 26 867 33 427
Финансов анализ
През деветмесечието на 2005 г. се наблюдава лек спад в продажбите на продукция на компанията от 3,3% на годишна база до 29,2 млн. лв., като нивото им се запазва непроменено през деветмесечието на 2006 г. Съответно и печалбата на Лесопласт намалява значително през същия период на 2005 и 2006 г. Пада и рентабилността на продажбите на продукция и стоки - от 14,24% към 30 септември 2004 г. тя намалява до 6,9% към края на септември 2005 г. (Табл.3).
 
Табл.3
Финансови показатели Септ. 2004 Септ. 2005 Септ. 2006 Септ. 2007
Продажби на продукция хил. лв. 30 169 29 167 29 262 39 211
Финансов резултат (печалба/загуба) хил.лв. 2 412 116 62 1 833
Profit Margin* 14,24% 6,89% 7,53% 10,30%
Причината за спада в продажбите и печалбата са възпрепятстваните доставки на суровина, което води до невъзможност за синхронизиране на процесите на производство, загуба на клиенти и навлизане на по-евтин китайски шперплат. За да се реши проблемът с недостига на суровина, през миналата година Лесопласт започва изграждането на завод за производство на фурнир в Република Сърбия, гр. Ковин, като размерът на предвидената инвестиция за целта е за около 2,5 млн. евро. С тази инвестиция Лесопласт очаква шперплатовият завод на троянското дружество да заработи на пълно натоварване.
В резултат на изграждане на завода в Сърбия, както и извършените инвестиции през последните две години за намаляване на разходите и увеличаване на производителността, компанията успява да увеличи продажбите и рентабилността. За периода януари-септември на тази година Лесопласт обяви приходи от продажби на стойност 39,2 млн. лв., което е с 34 на сто повече в сравнение със същия период на миналата година, и нетна печалба от 1,833 мн. лв. при 62 хил. лв. печалба година по-рано. Коефициентът Profit Margin се увеличава до 10,3% по данни от последния деветмесечен отчет от 7,53% преди това.
Троянското предприятие финансира активите си в по-голямата им част с привлечени капитали – към края на септември 2007 г. делът на заемните средства в общото финансиране е 57 на сто.
 
Табл.4 - Оценъчни съотношения към 5 ноември (годишна база)
Оценъчни съотношения Лесопласт Фазерлес
p/e 41 28
p/b 8 10
Перспективи
„В бъдеще Лесопласт АД ще се развива основно като производител на ДВП (фазер) и шперплат, обикновен и ламиниран“, е записано в обяснителните бележки на дружеството.
В производството на ДВП не се предвижда увеличаване на мощностите и обема на произвежданата продукция, като очакванията на мениджмънта на Лесопласт са основните пазари да се запазят и в бъдеще, се казва в регистрационния документ на компанията.
При производството на шперплат за 2007 г. се предвижда увеличение обема на произвежданата и продавана продукция.
 
*Profit Margin - рентабилност на продажбите на продукция и стоки. Изчислена е като от нетните приходи от продажби на продукция и стоки се извадят разходите за материали, външни услуги, работни заплати, осигуровки, изменението на запасите от продукция и незавършено производство и полученият резултат се раздели на нетните приходи от продажби на продукция и стоки.
 
Материалът не е препоръка за покупко-продажба на акции на въпросното дружество
Авторът не притежава акции на Лесопласт АД-Троян

Свързани компании:

Велде България АД (Лесопласт АД)(4L5)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:37 | 14.09.22 г.
fallback