“Балкан” АД-Ловеч е учредено през месец април 1989 г., а като акционерно дружество - през 1997 г., когато то е приватизирано по линията на масовата приватизация с капитал от 629 926 лв., разпределен в 629 926 броя поименни акции с номинална стойност един лев. От 1965 г. фабриката носи името “Балкан” на името на мотоциклетите и велосипедите “Балкан”.
“Балкан” АД е специализиран основно в производството на възли и агрегати за каростроенето. От 2004 година предприятието произвежда и мотокари.
През 2004 година на Централизиран публичен търг държавата, в лицето на Министерство на икономиката, намали дела си в Балкан от 32,99% до 0,08%. Така към 31 юни 2006 година разпределението на акционерния капитал е както следва:
Акционери | Дял |
„Напредък Холдинг“ АД | 40,99% |
“Мериголд Уърлдуайлд дивелъпмънт инк” | 40,34% |
Други юридически лица | 7,00% |
Физически лица | 11,69% |
От месец октомври 2003 година „Балкан“ АД притежава 100% от капитала на „Балканвело“ АД-Ловеч, с което „Балкан“ има сключен договор за продажба на продукция и чиято основна дейност е производство на велосипеди и ел. заварени тръби. „Балканвело“ реализира своята продукция както на вътрешния, така и на външния пазар.
Продукция
“Балкан” АД от десетилетия е производител на възли и агрегати, а така също и на резервни части за кари, но не и на крайно изделие. През 2002 и 2003 година предприятието разработи и внедри в производство мотокари „Балкан“, които намериха реализация в Румъния през 2004 и 2005 г.
Продукцията на „Балкан“ АД-Ловеч по видове и години е следната:
Вид продукция (хил. лв.) | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 |
Хидродинамични предаватели | 1390 | 2506 | 2500 | 1783 |
Двигателни и управленски мостове | 1724 | 2009 | 2080 | 1616 |
Резервни части и други | 2372 | 2455 | 2617 | 2211 |
Велосипеди | - | - | 1381 | 1143 |
Мотокари | - | - | 265 | 949 |
Общо продажби | 5486 | 6970 | 8843 | 7702 |
Балкан АД реализира продукцията си основно на вътрешния пазар. Пазарен дял за продажба на резервни части има в Русия, докато за мотокари продажбите са за Румъния. Велосипедите основно са реализирани на вътрешния пазар чрез Метро и Технополис. През 2005 г. дружеството губи иранския пазар, откъдето идва и спадът в продажбите на хидродинамичните предаватели и двигателните и управленски мостове. Средносписъчният състав на Балкан АД към края на 2005 г. е 458 души.
Клиентите на вътрешния пазар на карни изделия са “Рекорд” АД, “Димекс Трейдинг” ООД, “Апекс сервиз” и заводите от системата на “Балканкар Холдинг” – “Шести септември” София, “Балканкар Средец” София, “Балканкар” Плевен и др. по-малки фирми търговци на карни изделия. 90 на сто от продажбите на Балкан се реализират чрез дистрибутори.
Дял на пазарите в общата продукция | 2001 | 2002 | 2003* | 2004* | 2005* |
България | 89,00% | 94,00% | 82,00% | 75,00% | 84,00% |
Русия | 11,00% | 6,00% | 7,00% | 6,00% | 3,00% |
Иран | - | - | 11,00% | 16,00% | - |
Румъния | - | - | - | 2,00% | 13,00% |
Общо продукция | 100,00% | 100,00% | 100,00% | 100,00% | 100,00% |
*без продукцията на Балканвело
Финансови показатели
Дружеството реализира средногодишна печалба за периода 2001-2005 г. в размер на 419,6 хил. лв. Приходите от продажби на продукция показват ясно изразен тренд на нарастване за периода. Коефициентът на покритие на разходите за икономически елементи с приходи от продажби е по-голям от единица през целия период, като средногодишната му стойност е 1,08. Към 30 юни 2006 г. Балкан обяви печалба в размер на 157 хил. лв., или 19 на сто повече в сравнение със същия период на миналата година, което се дължи на по-високото търсене на карни изделия.
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | Средно | |
Печалба (хил. лв.) | 649 | 274 | 382 | 656 | 137 | 419,6 |
ROE | - | 3,56% | 4,62% | 7,39% | 1,48% | 4,26% |
ROA | - | 2,93% | 3,56% | 5,52% | 1,11% | 3,28% |
Печалба на акция (лв.) | 1,03 | 0,43 | 0,61 | 1,04 | 0,22 | 0,67 |
Сч.ст. на акция (лв.) | 11,79 | 12,67 | 13,57 | 14,6 | 14,75 | 13,48 |
Коеф. на обща ликвидност | 2,6 | 2,13 | 2,03 | 2,17 | 1,77 | 2,14 |
Коеф. Общо продажби/разх. ик.ел. | 1,15 | 1,03 | 1,07 | 1,1 | 1,03 | 1,08 |
Дружеството финансира дейността си предимно със собствени средства. Средно за периода 2001-2005 година собственият капитал на Балкан АД възлиза на 77,77 на сто, поради което средната възвращаемост на собствения капитал (ROE=4,26%) е близка до тази на актива (ROA=3,28%). От друга страна малкият дял на финансирането с дългосрочни заемни средства предполага висока финансова автономност и възможност за по-лесен достъп до чужди средства.
Предприятието е в отлично ликвидно състояние. Коефициентът на обща ликвидност е по-голям от единица през целия анализиран период. През 2005 г. дружеството има отпуснат заем от ОББ, гр. Ловеч, под формата на кредитна линия в размер на 500 хил. евро, главно за оборотни средства.
Към края на 2006 г. Балкан очаква счетоводна печалба в размер на 210 хил. лв. при заложени приходи от 7,5 млн. лв. и разходи 7,29 млн. лв.
Влиянието на промените във валутните курсове не е от съществено значение за дружеството, тъй като цените на продукцията се определят в лева или в евро.
Машинният парк е значителен по вид и брой, но е доставен през периода 1941 – 1989 год. Част от машините са морално остарели и физически износени. В рамките на финансовите си възможности дружеството поддържа съществуващия машинен парк чрез извършване на основен ремонт и модернизация на машините и в по-малък размер закупува употребявани такива. За подмяна на съществуващите с нови се изисква огромен финансов ресурс, поради това, че машините са специфични за каростроенето, а една машина струва над 300 хил.евро. Дружеството не разполага с такъв ресурс, а използването на инвестиционен банков кредит при сегашния размер на производство е невъзможен поради невъзможността да бъде погасяван, се казва в регистрационния документ на дружеството.
Основните суровини за продукцията на предприятието са алуминий, чугун и други метали. Рисков фактор за предприятието са постоянно нарастващите цени на тези суровини.
Дружеството има създадено съоръжение към собствената пречиствателна станция за раздробяване на цианови отпадъци и за обезвреждането им. Тези отпадъци са складирани в продължение на дълги години и капацитетът на станцията е недостатъчен за тяхното обезвреждане. През 2005 г. дружеството е направило разходи в размер на 38 хил. лв., очакваните разходи за 2006 г. – 40 хил. лв.
Борсова търговия
Към днешна дата пазарната капитализация на дружеството е 5,22 млн. лв. От началото на годината акциите му поскъпнаха с 38 на сто до 8,29 лева за брой. През изминалата година, считано от 1 юли 2005 г., са изтъргувани близо 40 хил. акции, като е реализиран оборот от 244 хил. лв. при сключени 508 сделки.
Предимства и перспективи
-
разполага с необходимия квалифициран персонал
-
при допълнително търсене, дружеството е в състояние да посрещне поръчки на клиенти поради непълната натовареност на мощностите
-
ниски цени на продукцията
-
разработва краен продукт – мотокари Балкан
Недостатъци и заплахи
-
по-ниско качество на произвежданата продукция в сравнение с конкурентите на чуждите пазари
-
физически и морално остарял машинен парк
-
заплаха за износа на Балкан са изключително евтините китайски мотокари
-
на вътрешния пазар съществува нелоялна конкуренция, което влияе отрицателно върху производствената програма и финансовите резултати
-
постоянно нарастващите цени на металите
Заключение
Балкан АД се нуждае от стратегически инвеститор, който да осигури значителни по обем инвестиции за осигуряване на оптимално съотношение цена/качество.
Свързани компании: