fallback

Метизи АД - единствен производител на стоманени въжета в България

Най-сериозният по обем пазар за дружеството е Европа, с дял от над 70% от износа

13:23 | 04.07.06 г.
Автор - снимка
Създател

Метизи АД е основано през 1978 година и е специализирано в производството на стоманени телове, въжета и изделия от тях. Предприятието e единствен производител в България на стоманени въжета, като продуктовата листа включва повече от 400 наименования и размери.

Предметът на дейност на дружеството е производство на стоманени телове, въжета и изделия от тях, алуминиеви и алуминиево стоманени проводници, инженерингова дейност, транспортна дейност в страната и чужбина, търговия, експорт, импорт и др. Метизи АД е с производствен годишен капацитет от 100 000 тона телове и 47 000 тона въжета.

Акционерният капитал на дружеството е от 500 137 акции с номинал 1 лев всяка, разпределен както следва:

 
Акционери Дял от капитала %
Свилен Светославов Кръстанов 49,41
ЕМУ АД 20
Сименон ООД 19,93
Други 11,59

Пазари и продажби 

Продуктите на Метизи АД се продават под собствени марки в над 10 страни. Най-сериозният по обем пазар за дружеството е Европа, с дял от над 70% от износа, като основни дестинации за продукцията са Гърция, Македония, Сърбия и Хърватска.

Най-важният пазар за фирмата е Гърция, с дял от над 23% от общите продажби и 67% от продажбите на външния пазар. 

Като цяло продажбите през последните години са със сравнително непроменлива продуктова структура. Има занижение в реализацията на стоманени телове и въжета за износ, което частично е компенсирано с повишената им реализация на вътрешния пазар. 

Значително е завишен стойностният обем на реализираните алуминиеви и алуминиево-стоманени проводници, като завишение има и при останалите продукти за вътрешният пазар. 

През 2005 г. се отчита 63,5% нарастване на продажбите на вътрешния пазар, докато износът през годината е едва 71,06% от достигнатото ниво през 2004 г. За миналата година относителният дял на продажбите за износ от общия им размер е 34,25 на сто.

Финансова информация

Реализираната печалба на дружеството за 2005 г. е 535 хил. лв. спрямо 107 хил. лв. за предходната година. По-добрият финансов резултат е постигнат основно благодарение на увеличението на нетните приходи от продажби с близо 9% до общо 11,402 млн. лв. в сравнение с 10,472 млн. лв. за предходната година.

Приходите от продажба на продукция са съответно 10,785 млн. лв. спрямо 9,594 млн. лв. за същия период на 2004, което е ръст от 12,41 на сто. Приходите от услуги, които включват преди всичко услуги от Транспортния цех на фирмата, са 384 хил. лв. за текущия период, срещу 498 хил. лв. за 2004 г. Приходите от стоки са 35 хил. лв., спрямо 14 хил. лв. година по-рано, като основна причина за това увеличение е придобитата от дружеството газостанция за продажби на дребно. Финансовите приходи на дружеството за годината намаляват до 127 хил. лв., в сравнение с 693 хил. лв. преди година.   

(в хил. лв.) 2005 2004 Промяна %
Активи 52 740 59 770 -11,76
Собствен капитал 45 631 54 227 -15,85
Приходи 11 549 11 165 3,44
Общи разходи 11 014 11 058 -0,4
Печалба 535 107 400

 
Нарастването на приходите от дейността е обусловено както от увеличено количество произведена и продадена продукция за някои артикули, така и от нарасналия дял на продукцията с по-висока себестойност, съответно по-висока продажна цена в общото производство. В същото време разходите по икономически елементи за годината намаляват до 10,538 млн. лв., при 10,708 млн. лв. година по-рано. От друга страна, финансовите разходи се увеличават с 36% на годишна база до 476 хил. лв., като основна част са разходите за лихви в размер на 342 хил. лв. Към 31 декември балансовата стойност на активите възлиза на 52,74 млн. лв. спрямо 59,77 млн. лв. година по-рано, като голямата разлика е следствие преди всичко от понижаваща преоценка на нетекущи активи (на сгради и машини в размер на 9,13 млн. лв.) в началото на отчетната година. Собственият капитал е 45,631 млн. лв. спрямо 54,227 млн. лв. към 31 декември 2004 г., също в резултат на понижаващата оценка на нетекущи активи. За първото тримесечие Метизи АД отчете нетна неконсолидирана печалба в размер на 25 хил. лв., спрямо 78 хил. лв.за съпоставимия период на 2005 г. Нетните приходи от продажби бележат спад от 42,12 на сто до 1,466 млн. лв., спрямо 2,533 млн. лв. година по-рано. Борсова търговия

Пазарната капитализация на дружеството към 3 юли 2006 г. е около 5 млн. лв., като за последните 12 месеца цената на акциите на Метизи е нараснала с над 58 на сто. Позицията е слабо ликвидна при оборот от малко над 67 хил. лв. и средно 38 изтъргувани акции на ден за последната година.

3.07.2006 г.
Цена на акция 9,99 лв.
Пазарна капитализация 4 996 369 лв.
Максимална цена (12 м.) 10,4 лв.
Минимална цена (12 м.) 3,3 лв.
Процентно изменение 58,33
Среднодневен обем (12 м.) бр. 38
Обем за последната година (лв.) 67 350
Рискове и перспективи
 
Към настоящия момент производствените мощности във фирмата не са натоварени на 100%. Причини за това са заетите пазарни ниши, нуждата от много по-голям обем оборотни средства и липсата на квалифицирана работна ръка.
През 2006 година производствената и търговска дейност на Метизи ще бъде насочена в следните направления:
- увеличаване натоварването на производствените мощности;
- разширяване асортимента на произвежданите продукти;
- внедряване на нови технологии;
- продължаване реконструкцията и модернизацията на производствените мощности;
- разширяване на бизнес контактите и партньорството и др.
От дружеството очакват значителни по обеми строителни работи през годината, като се предвиждат ръст от 20 до 30% в продажбите на вътрешния и на външния пазар.
 
Основните рискове пред фирмата могат да се групират в следните категории:
- растящите цени на метала (суровината за производство);
- наличието на внос на стоки, фигуриращи в основния производствен асортимент на предприятието, на ниски цени от държави от ОНД, където цените на суровините и енергията са много по-ниски в сравнение с българските;
- значителният дял в пазарната структура на няколко клиенти, като Ателко – 21,00% от общо реализираната продукция и 62% от дела на износа;
- значителните разходи, предизвикани от необходимостта за съответствие с изискванията на евростандартите, на фона на значително ниските приходи от износа на продукцията.

Свързани компании:

Метизи АД(METZ)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:34 | 13.09.22 г.
fallback