fallback

Българските производители на облекло увеличават дела си на вътрешния пазар

Износът на облекло и текстил за миналата година възлиза на 1,7 млрд. евро; 83% от експорта е за страните от ЕС

11:16 | 29.04.06 г.
Автор - снимка
Създател

През 2005 г. българската индустрия, произвеждаща облекло и текстил, запази производството и износа си от 2004 г., което на фона на либерализацията на международната търговия с облекло и текстил и покачването на разходите за производство може да се счита за значителен успех. Това се казва в анализ на Българска асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил за състоянието на сектора през миналата година.

На вътрешния пазар търсенето на облекло се е увеличило, както и делът на българските стоки в продажбите вътре в страната. Все повече производители на облекло се ориентират към продажба на собствен продукт, вместо работа на ишлеме, както и към налагане на собствена марка на българския пазар.

В производството на текстил и облекло са били заети през 2005 година средно 177 155 човека, което е около 28% от заетите в преработващата промишленост и 8% от заетите в страната. Работната заплата в сектора е нараснала с 10%.

Секторът продължава да бъде изключително експортно ориентиран (1,7 млрд. евро износ през 2005 г.) и поддържа положителен търговски баланс, но отново се наблюдава намаляване на дела на този сектор в общия износ на страната (17,9% за 2005 г. спрямо 21,1% за 2004 г.). Износът на текстил и облекло все още представлява около 1/3 от общия износ на България за ЕС.

В производството на облекло съществува голям потенциал за увеличаване на печалбата чрез разработване и износ на собствен продукт вместо работа на ишлеме и чрез налагане на собствена марка на българския пазар, се посочва в анализа. Много от фирмите вече работят в тази посока и могат да се похвалят с успех, уточняват от Българската индустрия за облекло и текстил.

Вътрешният пазар на облекло се характеризира с малки магазинчета, предимно семеен бизнес. Вече има и малки вериги магазини, предлагащи местни марки в големите градове. Най-голямо увеличение при продажбите на вътрешния пазар се наблюдава при мъжките сака, следвани от мъжките панталони и дамски рокли, поли и панталони.

Близо 83% от българския износ на текстил и облекло е за страните от Европейския съюз. Наблюдава се малък ръст в стойността на износа на текстил и облекло за ЕС +2% в сравнение с предходната година.

Износът за втория и третия (след ЕС) външни пазари на български текстил и облекло значително е намалял. Износът за САЩ е намалял с 37%. Така САЩ става третият по големина експортен пазар на България. Такъв спад се наблюдава за втора поредна година. Относителния дял на Северноамериканския пазар в българския износ значително е намалял.

На второ място като експортен пазар излиза Турция, износът за която обаче също бележи значителен спад – от 18%. Четвъртият по големина чужда пазар на българско облекло и текстил е Румъния със стойност на износа почти 46 милиона евро и ръст от 61%. Този ръст обаче се дължи до голяма степен на това, че големи европейски фирми организират производството си в Румъния откъдето възлагат поръчки на ишлеме в България. Швейцария и Българските свободни зони са на пето и шесто място и двете бележат ръст от 30%.

Общият внос в България на текстил и облекло през 2005 година възлиза на 1,36 млрд. евро. Традиционно най-голямото перо във вноса (72,4%) са текстилните суровини, платове и спомагателни материали, които се внасят за дообработка на ишлеме. Както обикновено, основната част от вноса е от страните в ЕС, откъдето са по-голямата част от възложителите за работа на ишлеме. Вносът на текстил в сравнение с 2004 г. е нараснал с 1%, а на облекло е намалял с 6%.

Намаляването на вноса на облекло в България и увеличаването на продажбите на облекло на българския пазар показват, че делът на българските производители на облекло в продажбите на местния пазар нараства, се казва в анализа на Българската индустрия за облекло и текстил.

Според официалните данни делът на вноса на текстил и облекло от Китай в България нараства от 3 на 4% през 2005 година, като вносът на облекло расте малко по-бързо от вносът на текстил. Готовите облекла са около 50% от вноса от Китай, другите 50% са текстилни суровини и материали.

В същото време се подчертава, че производствените цени в сектора облекло и текстил имат един от най-ниските темпове на растеж в сравнение с другите производства в България. В сектора има голяма конкуренция, между предимно малки и средни предприятия, която поддържа производствените цени ниски. В много случаи малките фирми работят почти на загуба, борят се с нелоялната конкуренция от сивата икономика и трудно успяват да задържат конкурентни цените си.

Необходимостта от инвестиции в сектора е все още много голяма, смятат експертите в бранша.

Преките чуждестранни инвестиции в производството на облекло и текстил за периода 2000 - 2004 година възлизат на 316 млн. долара, или общо 4.5% от преките чуждестранни инвестиции в страната. Основна част от преките чуждестранни инвестиции в страната са направени от много малко чуждестранни фирми.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:46 | 13.09.22 г.
fallback