fallback

С 62% са се повишили акциите на Арома през 2005 г.

Арома АД е компания с над 80-годишна история, като в наши дни е най-големият производител на парфюмерийни и козметични продукти в България

11:07 | 04.04.06 г.
Автор - снимка
Създател

Административната сграда на компанията в София. Снимка: Арома

“Арома“ АД е компания с над 80-годишна история, като в наши дни е най-големият производител на парфюмерийни и козметични продукти в България.

За компанията

Основен предмет на дейност на дружеството е производство и търговия с парфюмерийно-козметични изделия и производство на опаковки за тях. Основните категории продукти са: боя за коса, паста за зъби, козметика, шампоани, аерозоли, парфюмерия и сапуни.

През 2005 година Арома предприе стъпки по повишаване на ефективността чрез отделяне на производства, несвързани с основната дейност на компанията, в други фирми. “Тубекс” ЕООД пое производството на туби, а “Димел Трейд” ЕООД производството на картонени опаковки и други полиграфически изделия. Двете фирми работят на пазарен принцип като доставчици на Арома АД, като са в директна конкуренция с другите производители.

Също така дружеството инвестира 180 хил. лв. в реконструкция и модернизация на топло-енергийната и енергийната инфраструктура. Възвръщаемостта на тази инвестиция ще около 8 месеца и ежегодно тя ще допринася за икономия на енергийни ресурси в размер на 250 хил. лв. Инвестициите през 2005 година са осъществявани изцяло със собствени средства, генерирани от дейността на дружеството.

Основния капитал на Арома към 31 декември 2005 г. е 5,146 млн. лв., като основни акционери са:   

 

Акционери Дял от капитала %
Harisson Management LLC, САЩ 49,28
VP Trade Opportunities LLC, САЩ 45,71
Индивидуални акционери 5,01

Резултати
Арома е експортно ориентирана компания, която реализира над 70% от оборота си на външни пазари. Компанията реализира своята продукция в 50 страни по цял свят, но основен пазар си остава Русия и бившите руски републики. Дружеството държи и значителни дялове на българския пазар. Засилената маркетингова активност на основните конкуренти на предприятието, както и стагнацията на пазара доведе до леко намаляване на продажбите на компанията като цяло. Единствено увеличение се наблюдава на износа от страните в ОНД.

хил. лв. 2005г. 2004г. Промяна %
България 14 512 15 521 -6,5
Русия 17 919 17 964 -0,25
ОНД 9 280 8 174 13,53
 

 

Общите приходи за изминалите 12 месеца са 50,664 млн. лв., или с 4,21 на сто по-ниски спрямо предходната година. Със 7,21% са снижени и разходите на компанията до 49 млн. лв. В резултат на по-големия спад в разходите Арома реализира печалба за 2005 г. в размер на 1,194 млн. лв., спрямо 769 хил. лв. година по-рано.
Финансови показатели
Печалбата на акция за 2005 г. е 0,23 лв., като съотношението цена/печалба леко нараства до 34,38, което се дължи на покачването на цените на акциите на дружеството. Слабо понижение отчита счетоводната стойност на акция до 5,64 лева към към 31 декември миналата година от 5,71 лв. в края на 2004 г.

(в хил. лв.) 2005 2004 Промяна %
Активи 45 568 48 260 -5,58
Собствен капитал 29 108 29 508 -1,36
Приходи 50 664 52 892 -4,21
Общи разходи 49 002 52 771 -7,14
Нетна печалба 1 194 769 55,27
Възвръщаемост на активите 2,62 1,59 64,44

Цената надвишава счетоводната стойност, като акциите на дружеството се търгуват при съотношение цена/счетоводна стойност от 1,41 към края на годината, при съотношение от 0,86 през предходната. Съотношението цена/приходи на акция е 0,81.
Цената на акциите на дружеството нараства с 62 на сто през изминалата 2005 година, като средно през годината са се търгували по 726 акции на ден. Общият оборот за годината надвишава 1,5 млн. лв., а пазарната капитализация към 31 декември надвишава 41 млн. лв.
Коефициентът на задлъжнялост намалява до 0,55 поради намалението на задълженията на дружеството до 15,6 млн. лв., спрямо 19,2 млн. за предходната година.

 

Финансови показатели 31.12.2005 г. 31.12.2004 г.
Цена 7,95 лв. 4,91 лв.
Пазарна капитализация 41 053 800 лв. 25 355 240 лв.
Печалба на акция 0,23 лв. 0,15 лв.
Цена/Печалба 34,38 32,97
Коефициент на задлъжнялост 0,55 0,65
Приходи на акция 9,81 лв. 10,24 лв.
Цена/приходи 0,81 0,48
Счетоводна стойност на акция 5,64 лв. 5,71 лв.
Цена/Счетоводна стойност 1,41 0,86

Развитие
Компанията си поставя за основната цел в средносрочен план разширяване на пазарните позиции на Арома АД на българския пазар и страните в Близкия изток и Средна Азия. Дружеството ще акцентира и върху производството на продукти за големите търговски вериги в Централна и Западна Европа. Арома има вече натрупан опит в производството на “Private Label” за западни вериги като “Tesco” и “Axfood”.
Рисковете за компанията са свързани със силната конкуренция от страна на водещи световни марки както на българския, така и на пазарите в Русия и страните от ОНД.
Също така заповед на министъра на околната среда и водите от 10 март определи, че всички членове на Екобулпак АД следва да заплатят продуктови такси, поради недоказване от Организацията на изпълнението на задълженията й за 2005 г. Екобулпак АД и Арома, като неин член, са подали в срок жалби до съда, с които се иска отмяна на заповедта. Негативно решение по делото би се отразило в по-високи цени на крайния продукт.

Свързани компании:

Арома АД(AROM)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:40 | 05.09.22 г.
fallback