fallback

Унипак е водещ производител на опаковки в България

Дружеството е единственият производител на алуминиево фолио в страната

10:53 | 30.03.06 г.
Автор - снимка
Създател

Унипак АД гр.Павликени е водещ производител на опаковки в България. Фирмата е създадена през 1967 г., а от 1997 г. е акционерно дружество с частна собственост.
Обща информация
Производството включва широка гама опаковъчни изделия на основа хартия и картон, екструдирана хартия, алуминиево фолио, комбинирани опаковъчни материали, книжни гилзи, етикети от хартия, гофрирани тръби, еднослойни и двуслойни пликове за насипни продукти и др.
Технологичното оборудване дава възможностите за осигуряване на цялостна предпечатна подготовка и ефектен дизайн; шестцветен офсетов печат с UV лакиране, топъл печат, релеф и ламиниране, флексопечат в шест цвята върху всички видове хартия, полиетилен, алуминиево фолио, полипропилен, полиестер и комбинации от тези материали; разнообразни конструкции, размери и форми на опаковките; усвоената технология за каширане с лепило без разредител осигурява съобразени с европейските стандарти опаковки за хранителни продукти.
Фирмата притежава сертификат за управление на системата по качество в съответствие с ISO 9001 : 2000, одобрен от Lloyd's Register Qudlity Assurance. Също така притежава търговска марка за продукта каширано алуминиево фолио за цигари – “УНИФОИЛ” от 2003 г. Готовата продукция се произвежда въз основа на съгласувани от Министерство на здравеопазването технически спецификации за опаковки на материали за опаковане на хранителни и различни нехранителни стоки.
Акционерният капитал към 31 декември 2005г. е с размер от 1 135 990 лв. разпределен на 113 599 броя акции с номинална стойност от 10 лв. Рейнхам – България ЕООД държи 35,932 на сто от капитала, Селена холдинг АД има 26,1%, Северкооп Гъмза Холдинг е с 26 на сто, а Министерство на икономиката – 2,14%.
Дейност и резултати
Пазарът на опаковки в България е силно стеснен, поради намаляло потребление и наличие на конкурентни фирми, предимно вносители на продукти. От продажбите на вътрешния пазар с най-голям дял са опаковките от картон 25%, каширано алуминиево фолио - 15%, опаковки от екструдирани хартии с печат и без печат - 10%.
Дружеството е единственият производител на алуминиево фолио и задоволява 90% от нуждите на страната, докато участието в производството на етикети е незначително – около 2%.

2005 г. 2004 г.
Продуктова структура Стойност хил. лв. Стойност хил. лв. Промяна %
Опаковки от картон 2 409 1 276 88,79
Опаковки от хромова хартия 833 560 48,75
Екструдирани хартии без печат 283 290 -2,42
Екструдирани опаковки с печат 1 140 1 124 -1,42
Каширано фолио с хартия 3 047 3 250 -6,25
Пликове и кесии 61 82 -25,61
Парафинирани хартии 70 65 7,69
Каширан картон 44 52 -15,39
Книжни гилзи 176 205 -14,15
Опаковки върху полипропил 245 182 34,61
Опаковки от сдвоен материал 642 708 9,33
Друга продукция 319 356 -10,39
Ишлеме 1 503 2 199 -31,65
Всичко: 10 772 10 349 4,09

Основни потребители със значителен обем от продажбите на дружеството са: поделения на “Булгартабак” АД – 31,2%, “Арома” АД София – 11,15%, “Онтайм дистрибюшен енд лоджистик” София – 6,05%, “Слънчо” АД Свищов – 2,90%, “Нико” ООД Равно поле – 1,13%, “Победа” АД Бургас – 0,53%. Относителният дял на износа в общия обем на продажбите е по- малко от 1%.

Използваните производствени мощности през последните три години са на сравнително ниско ниво, като се движат от 35-45% от общия капацитет.

Последните години дружеството поддържа относителна стабилност на пазара. Общите приходи от дейността за периода са 12,007 млн. лв., само 57 хил. лв. по-малко от 2004 г., като малко над 88 на сто от тях се падат на приходите от продажба на продукция.

Печалбата от производствена дейност за 2005 г. е само 12 хил. лв., в сравнение със 168 хил. лв. за 2004 г. Рентабилността на продажбите е едва 0,4% за годината.

Унипак обяви нетна печалба в размер на 410 хил. лв. за 2005 г., в сравнение с 48 хил. лв. година по-рано, която е резултат от отчитането на повишение във финансовите приходи, и по-точно - положителни разлики от операции с финансови активи в размер на 547 хил. лв.

(в хил. лв.) 2005 2004
Активи 10 702 9 834
Собствен капитал 7 471 7 090
Приходи 12 009 12 072
Общи разходи 11 521 11 981
Нетна печалба 410 43
Възвръщаемост на активите 3,83 0,44

Финансови показатели

Цената на акциите на дружеството нарасна двойно през изминалата 2005 година, като позицията не бе особено ликвидна. Средно през годината са се търгували по 50 акции на ден, като общият оборот е 192 хил. лв. (без сделки на блоков сегмент).

Печалбата на акция за 2005 г. е 3,61 лв., като съотношението цена/печалба се понижава до 8,26, което се дължи на значителния ръст в печалбата на дружеството.

Слабо повишение отчита счетоводната стойност на акция до 65,77 лева към към 31 декември миналата година, от 62,41 лв. в края на 2004 г.

Счетоводнаната стойност надвишава над два пъти цената, като дружеството се търгува при съотношение цена/счетоводна стойност от 0,45 към края на годината, при съотношение от 0.23 през предходната. Съотношението цена/приходи на акция също е сравнително ниско – 0,28. 

Финансови показатели 31.12.2005 г. 31.12.2004 г.
Цена 29,8 лв. 14,5 лв.
Пазарна капитализация 3 385 250 лв. 1 647 186 лв.
Печалба на акция 3,61 лв. 0,42 лв.
Цена/Печалба 8,26 34,32
Коефициент на задлъжнялост 0,43 0,39
Приходи на акция 105,71 лв. 106,27 лв.
Цена/приходи 0,28 0,14
Счетоводна стойност на акция 65,77 лв. 62,41 лв.
Цена/Счетоводна стойност 0,45 0,23

Перспективи

За последните три години в Унипак са направени инвестиции в размер на близо 1 млн. лв. за закупуване на ДМА с производствено предназначение, реконструкция и модернизация на сгради, машини и съоръжения и закупуване на транспортни средсва. Това се е извършило със средства на дружеството и привлечени средства. За обезпечаване на производствената програма и подобряване качеството на произвежданата продукция през 2006 г. са предвидени инвестиции в размер на 400 хил. лв.

С оглед направените инвестиции Унипак има следните възможности за развитие на дейността си и по-пълно използване на производствените си възможности:

  • Повишаване на продажбите в България;
  • Търсене на нови пазари в чужбина, както споменахме - делът на износа е под 1%;
  • Подобряване на рентабилността на производството чрез повишаване на ефективността и търсене на по-висок марж на печалбата в резултат от по-високо качество.

Основен риск за компанията е, че голяма част от продажбите са свързани с няколко основни клиента, което определя зависимостта му към тях. Също така предприятието е изправено пред конкуренцията на значими чуждестранни производители, разполагащи с големи финансови и технологични възможности.

Унипак предвижда през настоящата година производството на опаковки да бъде увеличено с около 150 тона, а стойността на реализираната готова продукция - с 1,1 млн. лв.

Свързани компании:

Унипак АД(3U9)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:56 | 13.09.22 г.
fallback