Лято 2021 приключи със сравнително противоречиви отзиви както от хотелиери и ресторантьори, така и от туристи. Според някои представители на бранша летният туристически сезон тази година премина успешно, докато други смятат, че все пак спадът в броя на гостите продължава да бъде значителен и остава далеч от предпандемичните нива. Последните данни, изведени от Института за пазарна икономика (ИПИ), показват, че за активните туристически месеци юни, юли и август общият брой реализирани нощувки в страната достига 11,3 милиона. Това е значително подобрение спрямо реализираните едва 6,3 милиона нощувки през миналата 2020 г. И това лято се запазва тенденцията отпреди пандемията най-много летовници да има през август – таблиците на Националния статистически институт (НСИ) сочат, че само през осмия месец има над 5,4 милиона нощувки спрямо едва 1,6 милиона и 4,2 милиона през съответно предходните два летни месеца. В същото време обаче все още не могат да се достигнат нивата от предкризисната 2019 г., когато реализираните нощувки са 16,4 милиона броя. А това лято загубихме и гостите от ключови за България пазари – Великобритания и Русия.
„Летният сезон беше доста предизвикателен и динамичен“, обобщи ситуацията председателят на варненската Асоциация на ресторантьорите и хотелиерите Павлин Косев в коментар за Investor.bg. По думите му е „противоречиво“ дали сезонът е бил успешен, или не. А причината може да се търси в завишените цени на консумативите. „Постоянно покачващите се цени на всички консумативи и материали до голяма степен стопиха приходите на част от хотелите. Имаше хотелиери, които успяха да реагират на ценовия пазар и направиха добър сезон, други хотелиери не направиха чак толкова добър сезон“, каза председателят на асоциацията. Фактор се оказа и времето. Заради проливните дъждове през юни летният сезон започна късно и попречи на хотелиерите да се подготвят за „цунами от туристи“, което заля бранша през юли. Политическата и икономическата криза у нас пък също дадоха своя негативен принос на пазара.
По думите на Косев вечен проблем в сектора е липсата на квалифицирани кадри. „Младежи и хора има като цяло, но липсва качествен обучен персонал, който да даде добро качество на туристическия продукт“, коментира той.