Само 2% от пътищата в България са магистрални и едва 16% са първокласни пътища, от които около половината са в добро състояние. Това бе споменато в икономическия меморандум на Световната банка за страната ни, в който бе наблегнато на необходимостта от подобряване на инфраструктурата в конкуренция за привличане на инвестиции с останалите страни от Централна и Източна Европа.
Инвестициите в публични пътища увеличават чувствително производителността и доходите, подчертават и от изследователската компания Industry Watch в свой доклад. Малкият дял на големите пътища у нас не позволява бурно развитие на търговските връзки на България, а оттам затруднява привличането на инвестиции и постигането на по-динамичен растеж на производителността. От друга страна, България трябва да се разглежда в сравнение с условията, които страни със сходни икономически показатели и местоположение предоставят на инвеститорите.
Не само количеството на инвестициите в пътища е важно, но и тяхното насочване. Инвестиции в международни коридори и такива, които имат излаз на пристанища, могат да има значително по-силен макроикономически ефект за открита и малка икономика като българската, се посочва в доклада.
Очаква се насочването на инвестиции в пътища, които обслужват основно търговията вътре в страната, да имат по-слаб ефект върху икономическото развитие.
Според анализа на компанията съседните на България страни (Румъния, Сърбия, Македония и Гърция) са реализирали значителен напредък в няколко големи проекта за изграждане и рехабилитиране на автомагистрали. Към момента активни (с осигурено финансиране и/или в процес на строителство) са проекти с обща дължина от над 900 км.
Инвестициите са насочени към проекти, облекчаващи международния трафик – това са участъци от международните транспортни коридори 4, 8 и 10.
Статусът на магистралата “Виа Игнатия “ в Северна Гърция – завършени 60% до миналата година – заедно с дейностите в Македония и Сърбия ще стимулират използването на “алтернативен” път за трафика Европа – Азия, заобикалящ България.
От гледна точка на търговията в черноморския регион, и най-вече – със суровини от бившите съветски републики, румънските усилия в изграждането на автомагистрала от пристанището Констанца към вътрешността на страната и Централна Европа ще го направят по-привлекателно от българските конкурентни пристанища, смятат анализаторите на Industry Watch.
За повечето големи инвеститори Балканите са един общ пазар и разполагането на индустриални и логистични центрове ще зависи и от наличието на транспортна свързаност – както в рамките на региона, така и по линиите на основните европейски коридори и достъпа до воден транспорт (пристанища на Черно море, Егейско и Средиземно море, и р. Дунав).