Пандемията от коронавирус и извънредното положение в страната създадоха нова писта за конкуренция между големите вериги супермаркети в България. Месец след началото на извънредните мерки някои хранителни търговски вериги у нас създадоха собствени онлайн магазини, а други организираха онлайн поръчки чрез платформи. И докато редица сектори на икономиката забавиха ход, някои са в застой, а други въобще не функциoнират заради коронакризата, то хранителните магазини, подхранени от нарасналото търсене, получиха нов стимул да развият онлайн проекти за пазаруване и доставки. Хората, които допреди няколко месеца смятаха, че пазаруването на хранителни стоки онлайн е нещо ново, сега имат повече възможности да се възползват от подобна услуга. И сякаш са по-отворени да го правят.
Глобалната пандемия от коронавирус и извънредното положение в България се оказаха достатъчен стимул за ускоряването на дигитализацията на хранителните магазини у нас.
Извънредните мерки – стимул за растеж
Засега едва няколко от популярните брандове за търговия с хранителни стоки в България стартираха инициативи за онлайн поръчки, пазаруване и доставки на хранителни продукти за вкъщи, като всички следват различни бизнес модели.
T MАРКЕТ се оказа сред първите вериги хранителни магазини, която пусна собствен онлайн магазин за София и областта. МЕТРО също отвори онлайн платформата си за доставки към професионални клиенти за всеки, който желае да пазарува електронно. Само месец след началото на извънредното положение у нас друга верига хранителни магазини - ФАНТАСТИКО, обяви, че започва партньорство с foodpanda за доставка на храни.
„В условията на криза и извънредна обстановка в страната веригата форсира плановете си за онлайн магазин в подкрепа на клиентите“, коментира за Investor.bg Петър Павлов, генерален директор на „Максима България”. Цената на доставката се начислява допълнително, като започва от 5 лева за доставка в зависимост от разстоянието.
„Пандемията и всички обстоятелства около нея забързаха доста този процес и сме доволни, че успяхме за минимално време да реагираме на нуждата на клиентите ни от подобна алтернатива”, посочва Павлов.
София и областта са първата крачка на веригата в онлайн продажбите. Следващата дестинация на T MARKET онлайн ще е Пловдив. В момента новият онлайн магазин обслужва София, Княжево, Панчарево, Герман, Казичене, Банкя, Кокаляне, Бистрица, Лозен, Божурище, Иваняне и Владая. Чрез него ще се извършват доставки по заявки всеки ден.
„Имахме план да продаваме онлайн много преди кризата. Днес това е факт за София и областта, защото бяхме с няколко крачки напред и още преди кризата знаехме, че живеем в непредсказуемо време и е добре да имаме всякакви варианти, с които да дадем повече сигурност на нашите клиенти. Истината е, че ако не бяхме подготвени, нямаше да успеем да стартираме своя онлайн проект в тези кратки срокове“, заяви Илия Белев, оперативен директор и член на борда на директорите на “Максима България”.
До дни доставки на богато разнообразие от храни, био продукти във всички категории, качествена козметика и много други стоки от цял свят ще предложи и новият онлайн супермаркет Shop.gladen.bg, който ще стартира на територията на София и региона в партньорство с известната верига хипермаркети HIT и вече приема активно поръчки. Доставките се извършват в рамките на един ден, в часовия диапазон между 09:00 и 21:30 часа, и са безплатни при поръчки над 100 лв. за района на София. Плащанията могат да бъдат направени както онлайн с банкова карта, така и на място в брой при получаване на поръчката.
P { margin-bottom: 0.08in }
P { margin-bottom: 0.08in }
P { margin-bottom: 0.08in }
МЕТРО от своя страна предвижда да предложи доставки и до други градове в рамките на май. M-SHOP e един от отговорите на веригата на предизвикателствата, които произтичат от появата на COVOD-19, за да може компанията да посрещне нуждите на своите клиенти от по-безопасен и лесен достъп до хранителни продукти в извънредната ситуация, посочват от ръководството на компанията.
Пандемията ускори и онлайн проекта на ФАНТАСТИКО, но разговорите с foodpanda започват месеци преди това, разказват от ръководството на веригата. Идеята е да предложат възможност на клиентите да пазаруват бързо и удобно от дома. Онлайн услугата ще дава удобство на клиентите и след пандемията, уверяват от там и заявяват, че нямат намерение да я прекратяват след края на извънредното положение.
Онлайн търговията има потенциал, мислим за възможностите за развитие в тази насока, посочват от компанията.
Стартирахме с по-малко от 100 артикула и само в един квартал на София. За две седмици увеличихме броя на предлаганите стоки 6 пъти. Сега предлагаме 600 артикула за доставка до дома и покриваме по-голямата част от града. Действаме постепенно, обмисляме интересни и специални промоции и предложения, чрез които ще засилим интереса от страна на клиентите, споделят още от ръководството на веригата.
В отговор на извънредните предизвикателства МЕТРО отвори онлайн платформата си за доставки към професионални клиенти и за всеки клиент в София, който желае да пазарува онлайн с безплатна доставка, споделят от ръководството. Не е необходима специалната карта, а регистрация.
Онлайн платформата M-SHOP (моделът на МЕТРО за онлайн пазаруване) предлага доставка на около 3 200 артикула (основно храни и близки бързооборотни стоки) до крайни клиенти, след приемане на онлайн поръчка и срок на доставка до 1 дeн на територията на София и близките й околности.