Реална промяна по отношение на финансовата самостоятелност на българските общини е възможна единствено чрез преструктуриране на съществуващата данъчната система. Пътят към фискална децентралзация преминава през споделяне на данък общ доход с общините, посочват Петър Ганев и Явор Алексиев в ново изследване на Институтът за пазарна икономика (ИПИ) в посока повишаване финансовата децентрализация на българските общини: „Пътят към фискална децентрализация“.
Според проучването на ИПИ изминалото десетилетие се характеризира с отказа на българските правителства да осъществят стратегическия си ангажимент към гражданите за фискална децентрализация. Последните значителни стъпки в посока повишаване на финансовата самостоятелност на българските общини бяха направени в далечната вече 2007 г., когато общинските съвети получиха право да определят размера на местните данъци и такси в предварително зададени граници. Последвалият период показа, че тази стъпка е била недостатъчна и не е довела до съществена промяна в структурата на общинските бюджети, констатират икономистите.
Общински бюджети 2007-2017 г.
Според анализа общинските бюджети остават в силна зависимост от държавните трансфери. Близо 2/3 от бюджетите на общините се финансират от държавните трансфери, а отделно капиталовите разходи на местно ниво са почти изцяло зависими от усвояването на европейските средства.
Провеждането на самостоятелна фискална политика е силно затруднено от липсата на достатъчни собствени приходи, сочи друг извод на икономистите. Тежкото финансово състояние на общинските бюджети и начинът на действие на въведената през 2016 г. процедура за финансово оздравяване на общини с финансови затруднения доведоха до стимули за увеличаване на съществуващите местни данъци и създадоха предпоставки за нарастваща политическа зависимост заради възможността за отпускане на безлихвени заеми и последващото им евентуално „опрощаване”.
Анализът сочи още, че липсата на собствени средства ограничава ролята на местната демокрация и лишава общините от необходимите инструменти за формиране на местни политики – под въпрос е дали при сегашната система те изобщо могат успешно да провеждат дългосрочна политика в интерес на своите граждани.
Приходи и трансфери в общинските бюджети (млн. лв.)
Решението според ИПИ е фискална децентрализация. Тя почива на два основни принципа - „местно самоуправление” и „субсидиарност”. Първото понятие се свързва с правото и реалната способност на местните власти да управляват съществена част от обществените дела на своя отговорност, а второто – със схващането, че проблемите се решават най-бързо, лесно и ефективно на възм