IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Финансова децентрализация през крив макарон

Общините постоянно се опитват да се отскубнат от хватката на държавата, но в същото време не спират да тропат на вратата на финансовия министър

08:08 | 29.03.18 г. 34
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Според една японска поговорка събирането на пари е като копаене с игла, а харченето е като вода в пясък. Нещо такова се случва и с българските общини и едва ли ще е пресилено, ако кажем, че повече от половината щяха да са фалирали, ако бяха частни фирми.

Бавно и полека финансовата им децентрализация се превърна в едно имагинерно понятие. За нея се говори упорито повече от десетилетие, но също толкова упорито тя просто не се случва.

Явно обаче и на финансовия министър Владислав Горанов му омръзна да спасяват закъсали общини с пари от държавния бюджет, защото по време на последния петъчен парламентарен контрол от трибуната той категорично заяви, че финансовата децентрализация на общините минава през изключително ниското и неадекватно облагане на имущество в България. 

Няма как да има виенска инфраструктура с пернишки данъци

Държавата не планира да трансферира допълнителни средства към бюджетите на общините, а ако те имат финансови трудности - да повишат данъците, предложи Горанов. Според него дефицитът от събиране на местни данъци е основният проблем на кметовете за да „вържат бюджета“. „Няма как да има виенска инфраструктура с пернишки данъци", каза министърът.

Финансовата децентрализация според него не е самоцел, но трябва да е свързана с ясната отговорност, пред която се изправят българските общини. 

Нужни са промени в Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) свързани с данъците за колите и за имотите на физическите лица, поясни Горанов. Той добави, че методът за данък върху стойността на автомобила, а не върху екологичната му стойност, е грешен. "Допускаме леко да станем гробницата на Европа за дизелови автомобили. Ако не вземем мерки всички стари дизели ще дойдат тук", каза още Горанов.

Според Дора Янкова от БСП обаче една година преди местните избори никой няма да прави сериозни промени в ЗМДТ. „Промяната в размера на такса смет е отложена за началото на следващия мандат, бюджетите за тази година вече са приети, а следващите ще бъдат предизборни. Ако ще има нова регулация, то тя ще е най-рано през 2020 г.“, обясни тя. Според депутата много общини са в структурен дефицит – те не могат да гарантират публичните услуги, които са задължени по закон, но нямат приходи, с които да платят за тях. Този проблем се решава със заеми или декапитализиране на общините, уточни Янкова.

„Има остаряла среда, свързана с местните данъци и такси, липса на алтернативни източници за общините. Централизацията води тези източници към правителството. Но проблемът е друг, 15% от публичните ресурси отиват към общините, в ЕС е 30%. Общините трябва да имат допълнителни стимули, за да провокират адекватна бизнес среда. През 2017 г. с постановления на Министерски съвет са похарчени 2,2 млрд. лв. „под черта“, от тях около 400 млн. лв. Са били за общините. Тази практика обаче не води до целенасочено въздействие, има много по-функционални методи за администриране и разпределяне на приходите в държавния бюджет“, обясни още Дора Янкова. 

Като оставим за малко по-надолу разсъжденията относно вдигането на ставките, трябва да признаем, че изказването на Горанов е похвално. Крайно време е управляващите (включително и в местните парламенти) да  осъзнаят ясно, че финансовата децентрализация на общините не се случва. Отделните населени места на територията на България продължават да са силно зависими от държавата и все така задлъжнели към хазната. За лошия им мениджмънт пък можем да си говорим още по-дълго.

В общи линии, най-неотложните задачи пред една община са осигуряване на поддръжка на инфраструктурата, по-конкретно пътната, базите на образованието и здравеопазването, подобряване на ВиК инфраструктурата в градовете и селата, както и осигуряване на достатъчно средства за издръжка на социалните заведения. С една дума – инфраструктура, трябва адекватна инфраструктура! За която обаче общините нямат ресурс.

"През тази година общините очакват приоритетно да работим с министерството по отношение на актуализиране на ЗМДТ, така че да осигурим по-добро обвързване на основата за облагане на имотите и на превозните средства до реалните им пазарни оценки. На този етап, няма законова възможност за въвеждането на каквито и да било промени в данъчните ставки за 2018 г. – законът забранява през текущата година такива да бъдат правени. Каквито и дискусии да бъдат проведени по отношение на подобряването на механизмите за определянето на т.нар. облагаема база, това не винаги означава общо повишение на приходите. С увеличението на данъчната тежест, приходите на държавата ще растат, но само до една определена точка. След тази точка допълнителното повишаване на данъчната ставка води до намаление на приходите и при данъчна ставка от 100% данъчните приходи са нулеви", коментираха за Investor.bg от Националното сдружение на общините в България (НСОРБ). 

Последна актуализация: 11:31 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

34
rate up comment 1 rate down comment 1
data
преди 6 години
Тогава европейския модел - изсипване на купища пари за създаване на инфраструктура по цялата територия на страната . Готин модел , но за жалост ужасно скъп
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
33
rate up comment 4 rate down comment 0
bvg
преди 6 години
Проблема е, че ги тласка към предградията, а не ги разпределя равномерно върху територията на държавата, това води до порочен кръг, инвеститорите инвестират в места с голямо население, първо, че има избор на кадри, второ има високо потребление. От друга страна заради инвеститорите и по-вивечето възможности за работа, това привлича нови хора. Та както високите данъци кара хората да бягат от центъра към перифериата, така високите данъци за фирмите могат да направят същото.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
32
rate up comment 0 rate down comment 2
data
преди 6 години
п.п.п. Ей тъй както живеем в глобален свят високите цени на недвижимостите и данъци например в Лондон са изтласкали преобладаващата част от жителите на града в предградията
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
31
rate up comment 0 rate down comment 1
data
преди 6 години
п.п. тия 53,3 % представляват дела на косвените данъци спрямо общото данъчно облагане . Общо взето разбираем феномен предвид склонността на бгстанеца към не плащане на данъци
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 0 rate down comment 1
data
преди 6 години
1. Фиш за заплата нямам , отдавна 2. Бюджетните показатели са усреднени , но верни . 3. Осигуровките не са данък а квази данък - демек срещу тях получаваш някакво право, мака на младите и красивите това да се струва имагинерно
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 0 rate down comment 1
bvg
преди 6 години
:) Има точно два механизма за регулация - административен ( справка жителството по соца ) и икономически ( просто правиш живота у градо скъп ) . Всичко останало е леко наивно
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 2 rate down comment 0
bvg
преди 6 години
тука съм абсолютно съгласен с твойто мнение, аз съм си го мислил същото. Проблема е, че живеем в глобален свят и политиката на външните държави, чрез цените и стоките, оказват влияние и на вътрешните резутати и прави вътрешната политика неефективна. Затова и при социализма имаше някакъв частичен успех заради, това че системата беше много затворена и защитена от външни влияния, това защитаваше до голяма степен производството, а сега всичко си е6а мaйката.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 1 rate down comment 0
bvg
преди 6 години
дял данъци върху потреблението в БГ 53,3% най-високо в ЕС източник: https://***.investor.bg/evropa/334/a/danychnata-tejest-v-bylgariia-e-bila-vtorata-nai-niska-v-es-prez-2012-g-174410/как е изчислено незнам.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 4 rate down comment 0
bvg
преди 6 години
Някои предпочитат да четат други да смятат. 37% може да е средно за физически + Юридически лица. Вземи едно калкулаторче зпочни с една заплата от 1200 лв. махни от нея 300 отдръжки, от оставащите 900 махни 20% ДДС само дотук са ~ 40%. но това не са всички данъци, имаш данъци за кола, имоти, акцизи, мита, данък смет, винетки, тези останалите трудно се изчисляват, точно колко са и не са равно разпределени, но може да се окаже че за един човек на заплата са и повече от 8%. Освен това имаш и индиректни включени в цената на продуктите, защото юридическите лица не ги плащат тези данъци а ги прехвърлят през цените към крайния клиент. След което върху тези данъци ти се начислява и 20% ДДС. Та вземи си фиша за заплата и смятай. Вярно е, че не е лошо да се чете, но не е лошо и да се проверява това което се чете. Напоследък имам нулево доверие към всеки и всичко. Та още нещо което може би ще забележиш е, че колкото по-висока ти е заплатата, толкова процента на отдръжките спада.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 1 rate down comment 1
data
преди 6 години
И за да ти стане кристално ясно ще си позволя да цитирам класика Т.Ж. - "Мое да решава тоя който има пари бе , щом нямаш пари какво ще решиш ти бе ? Щом нямаш пари ти нямаш право да решаваш"
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още