fallback

Държавата да не се прави на хитрец за дивидента

10:14 | 16.04.03 г.
Автор - снимка
Създател

Алекси АНДОНОВ, директор на фонд Витоша, Будапеща СДЕЛКАТА за БТК е много важна за капиталовия пазар и особено за пазара на компенсаторни инструменти. Предвидените 20% от телекома са най-същественият държавен дял в пула "Мечта". Ако тези акции не излязат на борсата, не очаквам средносрочно да има добро развитие на българския капиталов пазар. Събитията около приватизацията на БТК са много интересни сами по себе си и много съмнителни. Проблемите идват както от правителството, така и извън него. Любопитно е да се види кои точно интереси се опитват да провалят сделката. Напълно непонятно е за всеки, който се е занимавал с приватизация /или просто е виждал приватизационни сделки/, защо се създава проблем там, където всичко е пределно ясно. Когато се купуват акции, едно от първите неща е да се каже дали те се продават с купона за дивидент за миналата година или без него. Това влияе върху цената на сделката. При това положение да се твърди, че държавата ще спечели, като запази дивидента, е просто популизъм, а не сериозно отношение. Държавата не може да се прави на хитрец на дребно и да вземе дивидента, за който така или иначе се е споразумяла и той е бил калкулиран в офертата на кандидат-купувача. Защо при Банка ДСК например не стои същият въпрос? Явно желанието да се провали сделката, а не защитата на държавните интереси стои зад проблема с дивидента на БТК. Цената на БТК наистина е ниска спрямо тази, която можеше да се вземе преди 4-5 години. Но спрямо реалното положение на телеком пазара едва ли може да се постигне по-висока. Все пак имаше няколко кандидата, които дадоха сравнително близки оферти. Тоест цената в момента на БТК реално е долу-горе толкова, колкото дадоха кандидатите. Действително сега счетоводно БТК дава голяма печалба, но това е "въздух" печалба, ако имаме предвид нуждите от инвестиции през следващите 4-5 години. Това е все едно да ползваш 30-годишно трабантче за таксиметър. При ниски амортизации и при тарифи като на останалите таксиметрови коли трабантаджията ще реализира много по-висока печалба от тези с новите мерцедеси. Но след половин-една година трабантчето ще се съсипе и ще спре да се движи. Същото е и с БТК с неговата 20% цифровизация и инвестиции отпреди десетилетия. Реалната печалба трябва да се смята спрямо нуждата от инвестиции и тогава ще се види, че тя не е голяма. Много е важно сделката да стане. Тя е важна за цялата икономика. Колкото и да са добри условията за инвестиции в България, колкото и евтина да е работната ръка, без качествени телекомуникации никой чуждестранен инвеститор не може да влезе.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:55 | 06.09.22 г.
fallback