fallback
Облигационният пазар се раздвижва
12:24 | 29.03.02 г.Препоръчан материал от партньор на investor.bg
Настроенията на инвеститорите показват, че в момента има добри условия при които държавата да излезе на пазара за финансиране на инфраструктурни проекти. Глобалната ни емисия еврооблигации, а и петгодишните книжа, показаха, че може да се финансира евтино на външните капиталови пазари. От друга страна, ниската доходност на ДЦК и липсата на свеж ресурс, ще направи евентуални нови книжа атрактивни за инвеститорите, особено за институционалните.
В момента глобалните ни доларовите еврооблигации се котират при доходност от около 9%, а книжата, деноминирани в евра- на 8%. МФ готви 10-годишни книжа, но при положение че системата вече трети месец е задръстена от левове, можем да очакваме доходност от не-повече от 8.25-8.50 процента. Още повече, че номиналът им ще бъде межде 40 и 50 млн. лева.
Така, че евентуална нова емисия еврооблигации би била атрактивна от гледна точка на доходноста, котято ще носи, и относително ниският кредитен риск, с който ще се свързва.
Колкото и да беше критикуевана сделката по преструктурирането на книжата ни, по-добрите от очакваните условия, които бяха постигнати при риализирането на кинжата, практически са добър бенчмарк за следващи емисии еврооблигации. С тях могат да се финасират големи инсфраструктурни проекти като например българската част на поректа "Бургас - Александропулус", "Дунав мост" и тунела "Шипка".
От друга страна, на фона на хроничната свръхликвидност на левовия пазар, еврооблигационните заеми са по-малко популярни от емисиите на вътрешния пазар, от гледна точка на емитента. Лихвите по вътрешния дълг в страната постоянно се понижават, което говори, че има достатъчно свободен ресурс, който да бъде инвестиран в облигации и на вътгрешния пазар. Освен това изготвянето на кредитната оценка по еврооблигационен заем оскъпяна допълнително проекта. За общините напримеп разходите по кредитната оценка са почти два пъти повече, отколкото разходите по самата емисия, ако тя е предназначена за вътрешния пазар.
Варна
Въпреки това, община Варна вече обяви, че ще емитира еврооблигации до края на годината. Книжата ще бъдат с номинал от 3 до 5 млн. евро, при доходност между 7 до 9%. Обезпечаването на кредита ще е с бъдещи вземания, ипотека на активи или от икономии при реализация на бъдещи проекти. Половината от средствата ще отидат за осигуряването на социални разходи. Бюджетът на община Варна за 2002 г. е 66.437 млн. лв., а очакваните собствени неданъчни приходи са около 17. 4 млн. лева. Отделно от това от данъци и такси се очакват около 50 млн. лева, а вноската към бюджета е в размер на 13.772 млн. лв. В същото време при такса смет за фирми вместо досегашните 1.5 промила са заложени 10 промила, което означава увеличение от 6 пъти.
За да бъде пусната емисията на международните пазари обаче, общината трябва да има изготвен кредитен рейтинг, за което трябва да се възложи процедура по ЗОП. Засега оферти са подали само Standard&Poor"s и Moody"s, които са предложили да изработят оценката съответно за 50 и 60 хил. долара. Липсата на трета агенция обаче сблокира процедурата, тъй като според ЗОП това я прави невалидна.
Пловдив
През януари намеренията си да емитира еврооблигационен заем заяви и община Пловдив. Това най-вероятно ще стане до края на годината, а обемът на емисията ще бъде между 30 и 40 млн. долара. Започнали са и предварителните преговори с три международни рейтингови агенции за присъждане на рейтинг на общината - Standard&Poor"s, Moody"s и Fitch IBCA.
София
Засега София остава единствената община, лествала еврооблигации на външен пазар. Както и при левовите емисии, размерът на вноските в бюджета на държавата, които общините правят всеки месец, е решаващ при изпълнението на погасителния план. Община София например, която излезе на международните пазари през 1999 година, през тази година ще трябва да заделя средно по 8.5 млн. лева на месец за вноски в бюджета, а общият размер на вноската е 129 млн. лева. Само за сравнение, през миналата година нейният размер беше в рамките на 46 млн. лева. В същото време на 3 юни тази година общината ще трябва да плати 50 млн. евро главница и 4.875 млн. евро лихви по емисията еврооблигации. Емисията на община София е с фиксиран купон от 9.75%, като много е вероятно след изтичането на падежа тя да бъде удължена. Листвана е на фондовата борса в Люксембург, където се търгува и първата ни държавна еврооблигационна емисия, като в момента дилърите я котират над номинала на нива от 101.645 - 101. 750. Сделки с книжата на община София обаче не се сключват, тъй като с приближаването на падежа нараства и доходността им, така че в момента инвеститорите се въздържат от продажби.
Пазарът на общински еврооблигации обаче едва ли ще претърпи по-съществено развитие, докато компетентните органи не се произнесат окончателно по обвинението срещу столичния кмет Стефан Софиянски в злоупотреба при избора на рейтингова агенция за еврооблигационната емисия на Столична Община.
Едва тогава емитентите ще съберат смелост да изберат рейтингова агенция, която да работи върху кредитната им оценка, за да излязат на международните капиталови пазари.
Доста успешно емисия обаче може да бъде листвана и на вътрешния пазар, тъй като ниската доходност, която предоставя пазара на ДЦК и липсата на атрактивни активи на БФБ превърна облигациите в привлекателна алтернатива за инвестиране.
Добър пирмер за това са общинските облигации, тъй като доходността, която носят на държателите си е висока, а кредитен риск - относително нисък. Облигационният пазар започна да се раздвижва и поради факта, че няма банка, която да отпуска дългосрочен инвестиционен кредит при толкова изгодни условия.
По принцип облигазциите представляват атрактивна инвестиция за институционалните инвеститори. Особено за банките, които трябва да поддържат капиталовата си адекватност в рамките на законовите регулации. Което в крайна сметка подобрява финансовият им резултат в края на годината, тъй като се заделят по-малко средства за провизии.
Досега на ооблигационния пазар са излезли три корпоративни емисии (две на "Прософт" и една на "Енергия"), а Първа инвестиционна банка и Българо американска кредитна банка пуснаха първите ипотечни облигации. Пощенска банка, СИБанк и Банка ДСК също подготвят емисии ипотечни облигации. Добрата доходност, която общинските облигации обаче носят, и ниският риск ги превърна в един от най-предпочитаните активи с фиксирана доходност сред инвестиционната общност. Досега общински облигации са емитирали Свищов и Димитровград, а до края на годината на пазара ще излязят първо книжата на община Пазарджик, а след тях и на Сливен.
Пазарджик
Книжата на община Пазарджик ще излязат на пазара преди края на годината. Очаква се единствено решението на общинските власти относно това кой от трите инвестиционни посредника, подали оферти, ще пласира книжата. Това са "Първа финансова брокерска къща", Първа източна международна банка и "Статус инвест". Минималният размер на емисията е 3 млн., а максималният - 6 млн. лв., за срок от 3 до 5 години, като книжата ще носят до 10% лихва на годишна база.
Със сигурност е ясно, че ще бъдат емитирани безналични, обикновени книжа, които ще са свободно прехвърляеми, с номинална стойност от 100 лева. Емисията очевидно е предназначена за институционални инвеститори, като е заимствана практиката на облигационния пазар в развитите страни, където емисиите, предназначени за този тип инвеститори са със значитнелно по-висок номинал. В САЩ например корпоративните емисии, предназначени за институционални инвеститори, са с номинал от 1000 долара, а общинските са от по 5 хил. долара.
Средствата, набрани чрез облигационната емисия на община Пазарджик, ще бъдат използвани за финансиране на четири инфраструктурни проекта - модернизиране на стоково тържище, доизграждането на сграда за библиотека с бизнесцентър, икономическа зона близо до града и увеселителен парк. Възнаграждението на изпълнителя се определя като процент от набраната сума по облигационния заем, т.е от общата стойност на постъпилите парични вноски по записаните облигации.
Изборът на посредник, който да пласира книжата попада под разпоредбите на Закона за обществените поръчки (ЗОП), който предвижда няколко вида процедури. В случая с община Пазарджик е избрана т. нар. "ограничена процедура", което означава, че първо се извършва предварителен подбор на кандидатите, при който се установява дали отговарят на определени квалификационни изисквания (лиценз от ДКЦК за инвестиционен посредник и опит в пласмента на облигационни емисии на българския пазар). Едва след това тези от тях, които отговарят на изискванията, биват поканени да подадат оферти.
От четирите посредника одобрени от общинските власти оферта не подаде единствено "Авал ин" АД. Самите предложения се оценяват по четири критерия: размер на възнаграждението на инвестиционния посредник, познаване на икономическото състояние и инвестиционните проекти на общината; положителен опит в пласмента на облигационни емисии и познаване на българския пазар; деклариран интерес от потенциални инвеститори и ангажимент на инвестиционния посредник за успешното пласиране на емисията.
Макар никъде в публикуваната покана да не е посочено изрично, очевидно цената на услугата ще се окаже най-важният критерий. Иначе по отношение на опита в пласмента на облигационни емисии ПФБК и "Статус инвест" АД имат известно предимство пред останалите посредници, тъй като те вече са участвали в подобна процедура. През 1999 г. ПФБК пласира първата емисия корпоративни облигации на "ПроСофт" , а на "Статус инвест" АД беше възложена обществена поръчка за проучване и изготвяне на доклад за възможностите за емитиране на общински облигационен заем. от община Сливен.
Според Закона за публично предлагане на ценни книжа (ЗППЦК), Наредбата за проспектите и Наредбата за водене и съхраняване на регистрите от ДКЦК процедурата изисква изготвяне на проспект, който влиза за разглеждане в ДКЦК, и ако тя го одобри, се пристъпва към регистрация в централния депозитар и БФБ. Едва след това облигациите могат да бъдат пласирани сред инвеститори.
Самият погасителен план и параметрите на сделката за емитиране на облигации от община Пазарджик все още не са готови. Параметрите на емисията ще се настройват спрямо предварителните разговори с потенциалните инвеститори, но най-вероятно книжата ще излязат на пазара при доходност от около 9%. При положение, че доходността на ДЦК със същия матуритет се движи около и под 7-те процента, очевидно общинските облигации ще се радват на засилен интерес от страна на инвеститорите.
Обезпечаването на погасителния план е от съществено значение за инвеститорите. За разлика от повечето общини, Пазарджик е стабилна, а обезпечението на книжата - сигурно. В годишния доклад на UNDP тя е обявена за най-прогресиращата община в страната по индекс на човешко развитие (качество на живот). Пазарджик е и единствената община в страната, приватизирала здравеопазването си 100%. Преките чуждестранни инвестиции за миналата година са 20 млн. долара.
При общинския облигационен заем кредиторите са много и между отделния кредитор и общината няма индивидуални договори, което прави невъзможно да се използват обичайните обезпечения на задълженията. Поради това облигационният заем на община Пазарджик няма да бъде обезпечен с реални или лични активи на общината, в това число и особени обезпечения по Закона за особените залози, а със частна общинска собственост, в която се включват и дяловите й участия в търговски дружества.
Според разпоредбите на Закона за общинските бюджети, 86% от приходите по приватизационни сделки могат да бъдат използвани за инвестиции. Тъй като средствата от емисията също ще бъдат предназначени за инвестиции, приходите от общинската приватизация ще бъдат насочени към покриване на погасителния план. Привличаните от общините средства да бъдат насочвани изключително в инвестиционни проекти, а обезпечаването на кредитите да се осъществява чрез очакваните приходи от инвестицията, а не изключително чрез залог на общинско имущество, също би бил добър вариант
Ако общинските власти в Пазарджик решат емисията да бъде публична, това означава че за първи път ще бъде използван облигационния сегмент за първична търговия на БФБ, където реално ще бъде листвана и първата общинска IPO-сделка.
Сливен
Вече са ясни рамките и на облигационеният заем, който община Сливен подготвя. През миналата година беше изпълнена обществената поръчка, според която "Статус инвест" изготви доклад за възможностите за емитиране на общински облигационен заем. Книжата ще бъдат шестгодишни, с номинал между 2 и 5 млн. лева. Доходността която ще носят на държателите си е максимум 9.25%, като се предвижда 2 годишен гратисен период при погасяване на главницата. За разлика от книжата на община Пазарджик, облигациите на община Сливен ще бъдат с номинал 10 лева, което означава че от възможността да инвестират в тях ще могат да се възползват и индивидуални инвеститори.
Бъдещите държателите на пазарджишките общински облигации най-вероятно ще могат да се възползват и от допълнителни предимства, тъй като от инвестиционният посредник са предложили опция за замяна на дълг срещу собственост. Т.е. държателите на облигации да могат да заплащат с тях цената при сключването на приватизационни сделки и друг вид покупка на общинско имущество. Това по същество представлява вид обезпечение, което повишава сигурността, респективно понижава риска.
Свищов
През 1998 г. ИП "Юнити Инвест 99" АД извърши проучване на възможностите на Община Свищов да емитира облигационен заем. На база на това проучване Общинският съвет взе решение да емитира облигационният заем. През ноември 1999г., след одобряване на проспект за публично предлагане на общински облигации от КЦКФБ /сега ДКЦК/ с емитент Община Свищов бяха пласирани от ИП "Юнити Инвест 99" АД 37 151 броя облигации. През февруари 2001 г. на свободния пазар на БФБ беше листвана и емисията общински облигации на Свищов с номинал 371 510 лева и срок на погасяване от седем години. Предвиден беше двегодишен гратисен период и издължаване по 7430 бр. облигации за първите 4 години и 7431 бр. облигации за последната година.
Чрез средствата беше реконструирана водоснабдителната мрежа, а за обезпечение общината заложи всичките си активи. На основание чл. 237, б"Д" от ГПК облигационерите имат право да си извадят изпълнителен лист срещу Общината ако тя не погаси в срок задълженията си. Погасяването на заема става на лотариен принцип до изтичане на пълния му срок. Доходът от една облигация е в размер на ОЛП + 3 пункта годишно, платим на 6 месеца с фиксирана дата на плащанията, а падежът изтича на 23.11.2006 г. При лотарийинят принцип облигациите се продават на лотове, като един лот съдържа 10 броя, а за всеки лот се тегли жребий. За община Свищов лотарийният принцип е изгоден, тъй като тя плаща номинала на 5 части, а не наведнъж. По този начин практически се скъсява матуритетът на емисията, което понижава и риска по нея.
Димитровград
През 2000 година община Димитровград стартира процедура по емитирането на облигационен заем. Въпреки, че имаше интерес от страна на инвеститорите, общината се отказа да реализира емисията. Проекта беше за емисия 3-годишни общински облигации, с номинал 2 млн. лева и доходонст от ОЛП + 6.5%, които се предлагаха за пласиране по реда на чл. 79 ал.1 т. 8 от ЗППЦК от инвестиционен посредник "Юнити инвест 99". Поради отказване от страна на емитента до облигационния пазар не стигнаха и книжата на община Троян, въпреки че доходността която щяха да носят на държателите си беше ОЛП + 6%.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:42 | 13.09.22 г.
напиши коментар
fallback