fallback

Туристическата 2016 година – рекорди в трудни времена

Геополитическите фактори се превърнаха в причина номер едно за регистрираните върхове в туризма на България, въпросът е ще постигнем ли устойчивост

08:10 | 04.01.17 г. 3

2016 г. вече е история. Вижте кои са най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последните 12 месеца в специалната секция на Investor.bg "Икономиката през 2016 г."

Туристическата 2016 година ще се запомни като върхова за българския туризъм. Секторът реализира рекорди както по брой туристически посетители, така и като приходи.

Няколко ключови събития с отрицателен знак повлияха коренно на параметрите на туризма у нас и по света. Туризмът в глобален мащаб придоби нови измерения. На туристическата индустрия се гледа вече не само като осигуряваща качество и сигурност на продукта, но и като повлияна от геополитиката. В глобален мащаб значими събития оставиха отпечатък върху туристическата индустрия - опитът за преврат в Турция, терористичните атаки - атентатът в Ница, както и тези в Брюксел и Берлин. Всички те повлияха коренно на параметрите на туризма у нас и по света.

Външните геополитически фактори остават причина номер едно за регистрираните рекорди в туризма на България, категорични са експерти. Станахме свидетели на явлението още през лятото, което постави рекорди за българския туризъм, каквито секторът не помни от четвърт век. Значително беше увеличението на туристите, които е посрещнала страната ни, а също и на приходите от туризъм. 

Именно геополитиката помогна на България да реализира този връх по всички показатели. В същото време нискотарифните авиокомпании с все по-агресивните си оферти са допълнителна предпоставка за все по-големи ръстове.

2016 година – еталон за бъдещи периоди

Още през лятото страната ни отчете специфичен връх по всички параметри – брой нощувки, брой туристи, среден приход от стая, среден приход от туризъм.

Равносметката за реализирания своеобразен туристически бум беше направена от Министерството на туризма в края на летния сезон. Само за първите девет месеца на годината страната ни е посрещнала близо 7 млн. чуждестранни граждани, без транзитно преминалите. За сравнение, за цялата 2015 година България е посетена от около 7,1 милиона чужди туристи.

Туристическото министерство отчете и сериозен ръст в приходите. По данни на БНБ за периода януари-август 2016 г. приходите от международен туризъм са с 621 млн. лева повече спрямо същия период на миналата година, или ръст от 15%, като възлизат на над 4,7 млрд. лв.

Очаква се за цялата 2016 година България да има над 10,3 милиона чуждестранни посещения в страната, от които около 7,5 милиона са с цел екскурзия и почивка. Приходите от туризъм също са рекордни – не само заради повечето посещения, но и заради безпрецедентните усилия на приходните агенции за събиране на приходите през лятото в големите ни летни курорти. БНБ ще отчете над 3,2 милиарда лева от туризъм, а вътрешните приходи чрез оборотите в туризма ще са над 6 млрд. лева в края на 2016 година, сочат данните на Института за анализи и оценки в туризма.

2016 година ще се запомни като върхова по отношение на туристическите пристигания в България и оттук нататък ще се използва като еталон за сравнение за предходни и бъдещи периоди по отношение на възможностите на българския туризъм да обслужва все по-голям брой туристи, коментира директорът на Института Румен Драганов в обобщение за Investor.bg.

Няма как да загърбим геополитическия фактор като причина за рекордите у нас, отчете експертът. Въпреки това ако не бяха направените инвестициите в инфраструктура и в качество на туристическия продукт през последните 15 години, нямаше как да се случи този бум, смята той.

Геополитиката - ключов фактор за българския туризъм за 2016 г.

Това не е първата година, през която значими геополитически събития пренареждат картите в полза на българския туризъм. Събитията в Египет и Тунис отпреди изиграха своята роля и пренасочиха туристи. Спирането на полетите от Русия към Турция и от Русия и Европа към Египет също преобърнаха посоките на туристите. Туристическият бум през лятото на тази година у нас обаче е следствие на големия отказ от пътувания към Франция и Турция, които повлияха на европейските туристически пазари, включително и на българския.

По данните на института годината е донесла отлив от над 15 милиона туристически посещения към Турция, над 4 милиона – към Тунис и Египет, и 10 милиона към Франция и Белгия. Така посоката на пътуванията се обърна и страни като България, Гърция, Испания отбелязаха значителен ръст в двуцифрено число на туристите.

2016 година доказа, че българският туризъм може да обслужи големи обеми туристи и то при спазване на стандартите за качество, посочи Драганов. Страната ни няма и оплаквания по отношение на качеството на туристическия ни продукт в чуждестранните медии, нито от туроператорите, като цяло създадохме доволни туристи. В момента предварителните записвания са доста силни, много добре вървят продажбите на основните европейски и извъневропейски държави по отношение на следващия летен сезон, посочи той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:23 | 14.09.22 г.
fallback