Производството на компоненти за автомобили се превърна в един от двигателите на икономиката на България. В сектора работят близо 100 предприятия, а заетите са повече от 33 хил. души. Произвеждат се автомобилни компоненти за марки като марки като Peugeot, BMW и Mercedes.
Броят на производителите на авточасти се е удвоил от 2012 г., а чуждестранните компании са привлечени от ниските данъци, евтината работна ръка и стабилната валута.
Властите в страната обаче все още се надяват пазарът да успее да привлече и голям производител на автомобили, който да открие завод, пише в анализ на Financial Times за икономиката на България.
“Автомобилният сектор е един от приоритетните високотехнологични сектори за привличане на чуждестранни инвестиции”, коментира пред изданието министърът на икономиката Божидар Лукарски. "Правната рамка дава административни и финансови стимули за привличане на инвеститори”, допълва той.
Секторът на практика използва около 1% от работната сила в страната в момента. Същевременно е генерирал продажби за 1,55 млрд. евро, според данни на Аутомотив Клъстер. Това представлява 3 на сто от брутния вътрешен продукт (БВП) на България.
"Производителността на автомобилната индустрия е четири пъти по-висока от средната за страната”, коментира и Любомир Станиславов, главен изпълнителен директор на клъстера.
Въпреки че страната набира популярност в автомобилния сектор, индустрията изостава в сравнение със съседните Сърбия и Румъния. В двете съседни държави автомобилната индустрия генерира по-висок дял от БВП. Там отдавна работят и заводи на големи производители на автомобили.
В България в момента работи само една фабрика за сглобяване на автомобили – за китайския бранд Great Wall. Заводът обаче спря работа през януари. Собственикът - Литекс Моторс, обяснява спирането с корекция на линиите за производство на нови модели. Компанията обаче не спази първоначално обявения срок за пускане на предприятието – средата на годината, и то продължава да е затворено.
Лошата инфраструктура в страната също изправя производителите пред препятствия. Ако България иска да привлече повече инвестиции, инфраструктурата трябва да се подобри, посочва изданието.
В анализа се отбелязва и концентрацията на инвестиции около Пловдив. “Тракия икономическа зона” например е привлякла 1,2 млрд. евро, от които 500 млн. евро са в автомобилния сектор, пише в анализа. В индустриалната зона присъстват британската компания William Hughes, ABB, Sensata Technologies, която откри втори завод в страната, и Magna Powertrain, сред чиито клиенти се открояват BMW и General Motors.
Само през последните 12 месеца петима нови производители на авточасти са открили обекти в “Тракия икономическа зона”, коментира пред изданието зам.-кметът на Пловдив Стефан Стоянов. "Очакваме тази тенденция да продължи и да посрещнем и европейски производител на автомобили”, допълва Стоянов.
Някои български компании от сектора обаче се изнасят в чужбина. Един такъв пример е Water Fuel Engineering, която отиде във Великобритания, но все още използва българско ноу-хау за развитие на чисти технологии. Ръководството на компанията обяснява преместването с плановете за растеж, като успехът й на Острова генерира интерес и от Германия, Турция и други страни.