Световният пазар на лавандула се развива динамично, воден от все по-разнообразното ѝ приложение, платежоспособното търсене в развитите и нарастващия интерес в развиващите се страни към продукти от естествен произход. Това се казва в анализ, подготвен от екипа на "ИнтелиАгро".
Производството в доскорошния лидер – Франция, преминава през дългогодишни проблеми, свързани с разпространението на болести и вредители. През последните години площите там се стабилизират - около 3500 ха, а през 2015 г. производството нараства до 80 т масло. Значително по-разпространен във Франция е лавандинът.
Европа е основен пазар за масла от лавандула и лавандин. От 2015 г. лидер в стойността на експорта на обезтерпенено масло в ЕС е България – с 10 млн. евро. България и Франция формират две трети от експорта на ЕС.
Страните от Общността са и водещ вносител – основно Франция и Германия. Ключови пазари са също САЩ и Швейцария. По-малки количества се изнасят за страни от Югоизточна Азия, Латинска Америка, Австралия и Канада.
Интересът в България нараства и след 2008 г. площите се увеличават над три пъти. Интензивно е създаването на насаждения между 2012-2015 г., когато общите площи доближават 7 хил. ха. Разширява се и ареалът – лавандула се отглежда в много части на България, а Добруджа се оформя сред водещите производствени региони в света.
Основни причини за ръста са: затрудненията във Франция и други основни производители при развиващо се търсене и нарастващи изкупни цени, наличието на публична подкрепа, нуждата от алтернативи на зърнопроизводството.
По оценки на бранша в България се произвеждат 200-250 т лавандулово масло, което почти изцяло се изнася – чрез търговци и директно – от по-големите производители. През последните години големи чужди клиенти инвестират в собствени дестилерии в България. Инсталациите не са особено скъпи и това позволява на средни и големи фермери да затворят цикъла с производство на масло.
Субсидирането в сектора е несъразмерно с оперативните разходи и стимулира създаването на насаждения без оглед на качеството и реализацията на продукцията. Необходимо е преразглеждане на ставките по различните механизми и подобряване на контрола по функционирането им. Необходимо е фокусиране на подкрепата върху инвестициите, за сметка на тази, базирана на единица площ, препоръчват анализаторите.
Основните предизвикателства са свързани с бурния растеж и навлизането на много нови производители. Толкова силен ръст на площите във водещия глобален производител неминуемо води до натиск в цените. Сигнали за това вече се наблюдават през кампания 2016 г. В допълнение, младите насаждения тепърва ще реализират пълния си капацитет, а Франция преминава към ръст в производството.
Разпространението на болести и вредители, слабо познати досега в страната, но които могат масово да засегнат насажденията, е сред сериозните рискове.
Недостатъчна е техническата подготовка на стопаните, което води до различни грешки при създаването, грижите и реколтирането на насажденията, а с това и до проблеми с качеството на маслото.
Необходими са инвестиции в научноизследователска дейност – разработване на нови сортове, устойчиви на болести и вредители, адаптивни към разнообразното разположение на стопанствата и съобразени с търсените на пазара масла, се казва в анализа.
Проучването е от проекта "Анализ и мониторинг на политиките в сектор земеделие", който се осъществява с подкрепата на Фондация "Америка за България".