От 1 април влязоха в сила новите правила, които помагат на битовите потребители да излязат на свободния пазар. Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) изготви нужните инструкции, а електроразпределителните дружества - стандартизираните товарови профили.
Така излизането на свободния пазар вече е значително облекчено от административна гледна точка. Досега именно тромавата бюрократична процедура плашеше участниците на регулирания пазар да се възползват от предимства на свободната търговия с електроенергия.
За месец много малко домакинства (около 50) са напуснали регулирания пазар, сочат данните на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Интересът на търговците на първо време е насочен към стопанските потребители, които все още са на регулирания пазар, тоест в мрежата на ниско напрежение, защото тяхното потребление е по-високо.
"В момента битовите потребители не са решили да излязат на свободния пазар, защото няма голяма конкуренция между търговците, няма голямо разнообразие в предлаганите пакетни услуги", коментира пред Investor.bg председателят на енергийния регулатор Иван Иванов.
Неговите думи се потвърждават и от последните заявления за издаване на лицензи за търговия с електроенергия. Бъдещите търговци масово заявяват, че на първо време интересът им е насочен към стопанските потребители. Това е нормалната практика, признава Иванов, но поясни, че в скоро време ще има и атрактивни предложения и за домакинствата.
Една от възможностите за привличане на битовите потребители е предлагането на пакетна услуга. Пример за подобен модел може да дойде от "Топлофикация - София". Дружеството поиска от КЕВР лиценз за търговия с електрическа енергия и макар на първо време да не насочва вниманието си към домакинствата, плановете са да бъдат изготвени пакети за доставка и на топлинна, и на електрическа енергия.
Предлагането на пакети може да се окаже сериозно предимство и за привличане и на стопанските потребители от всякакъв калибър. Пример за това е идеята на "Сага Комодитис", което в момента търгува с въглеродни емисии. Дружеството е подало заявление и за търговец на електроенергия с идеята да комбинира двете услуги за бизнеса.
Освен сериозна "битка" за привличане на клиенти, битовите потребители страдат и от липсата на информация относно процеса.
Няма изработена мащабна информационна кампания, каквито заявки имаше от страна на енергийното министерство. От друга страна обаче все още не е изработен и моделът на либерализацията на енергийния пазар. Продължава анализът на доклада на Световната банка, на базата на който трябва да бъдат изработени механизмите за компенсация на дългосрочните договори с производителите на електроенергия, както и за защитата на уязвимите потребители.
Реално голяма част от домакинствата у нас все още изчакват, за да видят как ще се развивият събитията в сектора, а и новата цена на регулирания пазар от 1 юли 2016 година.
Всъщност свободният пазар дава възможност на бита да смени доставчика си на електроенергия, но не и на мрежовите услуги. Потребителите няма да могат да избегнат и добавките за зелена енергия и дългосрочните договори или таксата "Задължения към обществото". А изчисления показват, че на този етап за бита все още е по-евтино да остане на регулирания енергиен пазар, основно заради по-ниската цена на нощната тарифа.
Свободната конкуренция и атрактивните пакети, както и ценовото решение на КЕВР разбира се, обаче са в състояние коренно да променят нагласите. Стига и търговците също да обърнат поглед и към предизвикателството на домакинствата, които държат голяма част от петте милиона електромера на регулирания енергиен пазар днес. От друга страна все още сме в началото на процеса на либерализация на енергийния пазар и най-интересното тепърва предстои.