Преди около две седмици Investor.bg писа, че Министерството на околната среда и водите „проучва какви са възможностите за въвеждане на депозитната система“ (за предплащане и връщане на опаковките от напитки и пр.). Не е ясно какво точно ще обхване тази система. Но още по-неясно е защо изобщо министерството се занимава с тази работа.
Първо, същото министерство има собствен анализ от 2012 г., който показва, че ползите от такава система са съмнителни, а разходите за въвеждането ѝ – сигурни. Оттогава досега нищо не се е променило.Второ, подобни схеми, свързани с плащанията за опаковки у нас, се обсъждат от 1990 г. Ето малко история.
Тогава моя скромност и покойният Илко Ескенази се опитвахме да пресметнем ефектите от две мои идеи за „облекчаване“ на управлението на отпадъците и рециклирането. „Вината“ бе у мен. Като председател на Комисията по околна среда в парламента аз се чувствах длъжен да предложа нещо в тази насока. Отначало идеята ми бе да въведем данък върху отрицателните външни въздействия, за да се предотвратят разходи за лица, които не са предизвикали тези въздействия. Това е т.нар. Данък на Пигу (по името на известния британски икономист).
Илко, който имаше много повече опит в законотворчеството, набързо ме накара да разбира, че този данък ще създаде стимули за скрито изхвърляне на отпадъци, невъзможност за наблюдение и контрол и желание за избягване на данъка.
Но на мен хрумна втора идея: да намалим наполовина данък оборот** за повторно използване и/или рециклиране на отпадъците, знаейки, че вече по Указ 56 от 1989 г. са учредени фирми, които се опитват да правят точно това.
Но и тази идея се оказа глупава. Защо? Защото бе невъзможно да се определи размер на депозит, който покрива разходите за повторна употреба. Освен това при ПЕТ бутилките (тогава кенове практически нямаше) разходите за рециклирането не се покриваха дори при пълно опрощаване на данъка, а данъчните власти не можеха да предотвратят или наблюдават дали наистина има рециклиране. Не на последно място - това би се превърнало в монопол на НЕФТОХИМ (единственото предприятие с естествен достъп до суровината за ПЕТ), но и там нещата не можеха да се наблюдават в реално време.
Трето, съгласно годишните доклади на самото министерство брутният вътрешен продукт (БВП) расте, а замърсяването – намалява. Донякъде това е следствие на естествени стопански процеси: от 2002 г. досега потреблението на енергоресурси става по-ефективно (поради по-адекватно ценообразуване, технологични иновации, преструктуриране на икономиката и общо по-ефективно използване на ресурсите, както и поради фалит на големите замърсители).
Четвърто, заедно с това оползотворяването и рециклирането на отпадъци се подобрява и разширява независимо от спада в икономиката през 2009 и 2010 г., надминава очакванията на Изпълнителната агенция Околна среда и се отчита редовно в годишните доклади за състоянието на околната среда и от статистиката. Както е видно от следната, взаимствана от последния такъв доклад таблица.
Пето, пак от тези доклади е видно, че битовите отпадъци на човек от населението намаляват, че броят на обслужените граждани се увеличава, а отпадъците се обработват по-ефективно (повече отпадъци се рециклират с по-малко разходи).
Шесто, икономически погледнато, това се дължи на естествено възникналите фирми за рециклиране на отпадъците. Благодарение на тях общият ръст на инвестициите в обработване на отпадъци от 2011 г. към 2012 г. е почти 30%, а за 2013 г. – почти 10%. С най-голям дял са разходите за оползотворяване и обезвреждане на отпадъците - 56% за 2013 г. (64% за 2012 г.).
Междувременно, като дял от БВП след 2009 г. разходите за опазване на околната среда спадат от 2,5% за следващите три години до средно 1,9% от БВП. През 2013 г. равнището на тези разходи вече надминава предкризисните стойности и е 2,7% от БВП.
Накратко: системата работи, околната среда е по-чиста, проблем няма, а изследването на министерството от 2012 г. не е оборено от никакви факти. Впрочем, то съдържа и преглед на опита в други страни (Германия, Дания, Швеция, Естония, Канада и САЩ): там се потвърждава същото, което двама народни представители разбрахме, правейки сметки на коляно. Актуализираните анализи на този опит, за които Investor.bg писа, бяха представени в София преди около месец. Очевидно за МОСВ те също нямат значение.
Единственият извод, до който стигам, е че министерството преразпределя бизнес в нечий интерес, за сметка на работещите в отрасъла и търговията изобщо.
* Статията е написана специално за Investor.bg, заглавието е на редакцията
Красен Станчев e български икономист, съосновател и председател на Управителния съвет на Института за пазарна икономика. Той е и доцент в СУ „Св. Климент Охридски“
**ДДС влиза в сила от 1994 г. и смисълът му бе да се въведе надежден източник за приходи на правителството
преди 9 години "Откакто въведоха екотаксите бизнесът с рециклиране стана много интересен за политиците и кръжащия около политиката бизнес. "Не съм го измислил аз, хората които живеят в онази система, в която се опитваме да се интегрираме са го казали мн отдавна :"Ако искаш бизнес-създай си закони " ... и най нормалното нещо е да се ползва натрупан опит, доказал ефикасността си ;-) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години За направените инвестиции ...Пет пари не давам, кой в какво влагал, след като живота се развива и идват нови технологии и методи, които поевтиняват стоки и услуги.Направо съм изумен от Вашата теза - че видите ли някой направил инвестиции, и дайте законово да му осигурим монопол. И това го мисли икономист.Като икономист следва да защитавата свободната пазарна инициатива, а не съдаването на монопили чрез закони.Щом супермаркет може чрез автомати да събира амбалаж, за който е платена депозитна такса, какво лошо има производителите и търговците да се самоорганизират. А събраните опаковки ще генерират допълнителен доход и още един източник на суровина за преработвателите. В момента организациите са създали и монополни цени на предлаганите отпадъци за преработка.Почти не останаха на пазара независими преработватели.И, ако се постараете много лесно можете да ме идентифицирате. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Уважаеми г-н Станчев,занимавам се с отпачдъци от 2004г. Лично съм участвал в изграждането и работата на една от организациите по оползотворяване и съм ставал свидетел на съвещания (тогава пет) за уговаряне на нивата на таксите.За източването им, знае всеки, но има един силен момент - страхът. През 2007 имаше атентат срещу Ахмет Доган, който беше потулен. Този атентат, доколкото съм запознат, бече защото Доган е пиоскал чрез Джевдет Чакъров по пет милиона лева от всяка организация.Да не говорим за фалиралата собственст на ДПС - Импак корпорейшън, които ме заплашиха със саморазправа, след като уведомих, че практически източват организацията и клиентите които им плащат може да се окажат в позицията да платят двойно. След като фалира със задна дата (2010г) МОСВ се опита да изиска пари от клиенти на Импакт, но тогава се обърнаха към мен и бързо се отказаха от намерението си. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години По повод системата в Германия... Тамошните й проблеми са добре изследвани и описани, включително от анализа на самото министерство, но има и друга книжнина по въпроса.Впрочем, това че нещо някъде е регулирано по един начин, не означава, че има основания да се променя положение с по-малко или по-добро регулиране. Какъвто е случаят, който описвам. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Очевидно е, че механизмът с някои бутилки у нас работи като в Сидни. Но и там не за всички бутилки и опаковки - такива са ми впечатленията от посещения при роднини.На анонимния "железен кон" мога да кажа, че наистина не смятам, че не трябва да се унищожават вече направени инвестиции. Тончо от това никой няма полза. Иначе би бихме имали нещо като стопански perpetuum mobile -- правителството или гражданите чупят, след туй възниква нов бизнес по възстановяването.Но е добра идея да се видят и ефектите от такъв един опит. При тази идея на МОСВ това е действително лесно. Проблемът е, че подобните идеи са много и понякога в по-сложни области. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Г-н Красен Станчев, практически лобира за четирите организации по оползотворяване.Депозитната система ще намали поне с 50 % приходите на тези организации, защото чрез въвеждането й, отпадъците от опаковки ще се събират при източника му (супермаркетите) и така този *** ще отиде директно за рециклиране при независими преработватели, пускащите на пазара няма да плащат такса опаковка, защото са събрали пуснатото на пазара, а гладни ще останат организациите. Малко хора знаят, че практически организациите се източват по най-безогледен но законен метод.Пример: един цветен контейнер ако струва 500 лева - реална цена, то организацията го купува за 4000 лева. Законно ли е - законно !Ако МОСВ не се пребори с мафията на организациите по оползотворяване, то ясно е че който и да дойде на власт ДПС управлява. Не си мислете, че ДПС не притежава две от четирите организации. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години системата работи перфектно в австралия. Просто удоволствие да гледаш как всеки си прибира бутилката от кока кола щото струва 10 цента при връщане. Който е ходил в германия е видял машините в супермаркетите които изплюват пари като вкараш амбалаж. И синбад 12 или мустафа 13 или къкъвто е там да ходи да се прегледа отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Не се гледа дали е изгодно, ясно е че на бизнеса не му е изгодно да организира рециклирането на евтините си *** които пуска на пазара. Трябва да се гледа пуснатите *** да се рециклират, но истински а не само на хартия както се прави сега с организациите за оползотворяване. Самите организации по оползотворяване са крайно порочна практика, бичат на хартия колко са били рециклирали, а реално количествата са много по-малки. А държавата я няма никъде в цялата схема, тя е над такива неща, тя не се занимава с рециклиране, тя само събира данъци и такси.Отделно, има опаковки у нас които по света са забранени за употреба, просто защото са вредни и не могат да се рециклират, като многопластово пластмасово композитно фолио например. У нас е хит, защото държавата гледа на другата страна и се прави че не вижда.Така че нека да е ясно, рециклирането струва пари, няма безплатен обяд. Депозитната система струва пари, но е много ефективен вариант. А компаниите у нас не я искат, за да не плащат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години "Единственият извод, до който стигам, е че министерството преразпределя бизнес в нечий интерес, за сметка на работещите в отрасъла и търговията изобщо."Много точно казано. Откакто въведоха екотаксите бизнесът с рециклиране стана много интересен за политиците и кръжащия около политиката бизнес. Затова и не се възприема идеята за предплащане на опаковките - няма да има далавера за сегашните играчи. Нищо, че ефекта ще е много по-чиста от опаковки околна среда. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години На практика при депозит под 20 ст. на бутилка системата не е в състояние да се финансира. Този недостиг би трябвало да се компенсира с допълнителни вноски за членство в системата или други източници. Ест., че е неизгодна, още през 2012 стана ясно отговор Сигнализирай за неуместен коментар