Преди около две седмици Investor.bg писа, че Министерството на околната среда и водите „проучва какви са възможностите за въвеждане на депозитната система“ (за предплащане и връщане на опаковките от напитки и пр.). Не е ясно какво точно ще обхване тази система. Но още по-неясно е защо изобщо министерството се занимава с тази работа.
Първо, същото министерство има собствен анализ от 2012 г., който показва, че ползите от такава система са съмнителни, а разходите за въвеждането ѝ – сигурни. Оттогава досега нищо не се е променило.Второ, подобни схеми, свързани с плащанията за опаковки у нас, се обсъждат от 1990 г. Ето малко история.
Тогава моя скромност и покойният Илко Ескенази се опитвахме да пресметнем ефектите от две мои идеи за „облекчаване“ на управлението на отпадъците и рециклирането. „Вината“ бе у мен. Като председател на Комисията по околна среда в парламента аз се чувствах длъжен да предложа нещо в тази насока. Отначало идеята ми бе да въведем данък върху отрицателните външни въздействия, за да се предотвратят разходи за лица, които не са предизвикали тези въздействия. Това е т.нар. Данък на Пигу (по името на известния британски икономист).
Илко, който имаше много повече опит в законотворчеството, набързо ме накара да разбира, че този данък ще създаде стимули за скрито изхвърляне на отпадъци, невъзможност за наблюдение и контрол и желание за избягване на данъка.
Но на мен хрумна втора идея: да намалим наполовина данък оборот** за повторно използване и/или рециклиране на отпадъците, знаейки, че вече по Указ 56 от 1989 г. са учредени фирми, които се опитват да правят точно това.
Но и тази идея се оказа глупава. Защо? Защото бе невъзможно да се определи размер на депозит, който покрива разходите за повторна употреба. Освен това при ПЕТ бутилките (тогава кенове практически нямаше) разходите за рециклирането не се покриваха дори при пълно опрощаване на данъка, а данъчните власти не можеха да предотвратят или наблюдават дали наистина има рециклиране. Не на последно място - това би се превърнало в монопол на НЕФТОХИМ (единственото предприятие с естествен достъп до суровината за ПЕТ), но и там нещата не можеха да се наблюдават в реално време.
Трето, съгласно годишните доклади на самото министерство брутният вътрешен продукт (БВП) расте, а замърсяването – намалява. Донякъде това е следствие на естествени стопански процеси: от 2002 г. досега потреблението на енергоресурси става по-ефективно (поради по-адекватно ценообразуване, технологични иновации, преструктуриране на икономиката и общо по-ефективно използване на ресурсите, както и поради фалит на големите замърсители).
Четвърто, заедно с това оползотворяването и рециклирането на отпадъци се подобрява и разширява независимо от спада в икономиката през 2009 и 2010 г., надминава очакванията на Изпълнителната агенция Околна среда и се отчита редовно в годишните доклади за състоянието на околната среда и от статистиката. Както е видно от следната, взаимствана от последния такъв доклад таблица.
Пето, пак от тези доклади е видно, че битовите отпадъци на човек от населението намаляват, че броят на обслужените граждани се увеличава, а отпадъците се обработват по-ефективно (повече отпадъци се рециклират с по-малко разходи).
Шесто, икономически погледнато, това се дължи на естествено възникналите фирми за рециклиране на отпадъците. Благодарение на тях общият ръст на инвестициите в обработване на отпадъци от 2011 г. към 2012 г. е почти 30%, а за 2013 г. – почти 10%. С най-голям дял са разходите за оползотворяване и обезвреждане на отпадъците - 56% за 2013 г. (64% за 2012 г.).
Междувременно, като дял от БВП след 2009 г. разходите за опазване на околната среда спадат от 2,5% за следващите три години до средно 1,9% от БВП. През 2013 г. равнището на тези разходи вече надминава предкризисните стойности и е 2,7% от БВП.
Накратко: системата работи, околната среда е по-чиста, проблем няма, а изследването на министерството от 2012 г. не е оборено от никакви факти. Впрочем, то съдържа и преглед на опита в други страни (Германия, Дания, Швеция, Естония, Канада и САЩ): там се потвърждава същото, което двама народни представители разбрахме, правейки сметки на коляно. Актуализираните анализи на този опит, за които Investor.bg писа, бяха представени в София преди около месец. Очевидно за МОСВ те също нямат значение.
Единственият извод, до който стигам, е че министерството преразпределя бизнес в нечий интерес, за сметка на работещите в отрасъла и търговията изобщо.
* Статията е написана специално за Investor.bg, заглавието е на редакцията
Красен Станчев e български икономист, съосновател и председател на Управителния съвет на Института за пазарна икономика. Той е и доцент в СУ „Св. Климент Охридски“
**ДДС влиза в сила от 1994 г. и смисълът му бе да се въведе надежден източник за приходи на правителството
преди 9 години Най-малкото поне да върнат на хората платената еко такса, която за едрогабаритните домакински уреди е 50 лева.Къде отиват тези пари, ако си предадеш телевизора безплатно ???С еко таксите стават масови злоупотреби, но ЗАКОННО. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Идеята ти е почти реализирана, за общините. Те са задължени съгласно ЗУО да отворят пуктове, в които гражданите да могат безвъзмездно да предават разделно събрани отпадъци от домакинствата, в т.ч. едрогабаритни отпадъци, опасни отпадъци, ОЧЦМ и други в населени места с население, по-голямо от 10 000 жители, но Слава Богу КС отмени частта "безвъзмездно".Отпадъкът струва пари, а да задължават хората да си предават безплатно отпадъка, не върви.Що се отнася за бизнес идеи, то те следва да се реализират от структури, които се стремят да формират печалба. Дарението е лична воля и не бива да се бърка с осигуряване на ексклузивни права за бизнес. Примери за злоупотреби бол: Сапио, е христоматиен случай, но не е единствен и не е най-скандалният. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Според мен системата с депозитите в Германия е много добра макар и да съм бил малко там. Просто не се занимаваш, а стимулът за връщане е сериозен. Вярно *** от това живеят, но пък другите хвърлят у нас, защото цената (и културата) е ниска.Имам друго предложение. Нека някоя благотворителна организация за деца, жени или каквато и да е там да отвори пункт за приемане безвъзмездно на отпадъци. Така вместо да събираме бутилки, *** , железарии и след това да правим банкови преводи или СМС-и, можем да минем покрай фирмата и да и дарим отпадъците си. И "децата" щастливи и ние също т.к. няма да се занимаваме с некоректни фирми като Норд и компания.Ще ме контраатакувате, че не им е това "бизнеса" , че има разходи - ами така е, но трябват и усилия, не само мекото на хляба, а разходите ще се приспадат. Друг аргумент - ползвайте цветните контейнери. 1) в малките населени места почти няма, 2) *** ги вадят и предават за пари. Последният закон е жалък и обречен опит. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Моля в пост 14 думата "многократна" в изречение 3, да се чете "еднократна" !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ако от *** решат да ме поканят и направят дискусия с мое участие (да застана с името си), знаят как да ме намерят, но тогава следва да се изясни Вие в качеството на какъв се явявате, какво защитавате конкретно, защото аз ще се явя в качеството на консултант, който работи за клиентите си (крайни клиенти) и нямам нито едно загубено дело, срещу която и да е РИОСВ в България, т.е. чрез съда съм доказал (многократно), че знам екологичното законодателство не по-добре, а въобще аз го знам, а експертите на РИОСВ НЕ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години От 2004г. екологичното законодателство е в процес на свръх регулация за да изтика дребните и да укрупни големите. Ако и това не знаете ....При сега действащото свръх регулативно законодателство (в повече дори от Директивата за отпадъци по-католици и от Папата сме !!!) следва всеки магазин да има регистрационен документ за събиране, предварително третиране (сортиране, балиране и т.н.) и временно съхраняване (код R13) на отпадъци.Няма да Ви цитирам членове и алинеи от ЗУО и НООО, защото затова ми плащат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Уважаеми гн Станчев,погледнете какво сте написали в пост 6: 2-ро, 3-то и 4-то изречение. Вие сте го написали, а не аз. Освен това Вие манипулирате аудиторията ...:След като сте в бизнеса, знаете, че елементи на депозитната система действат и сега.Предполагам знаете, че сега е разрешена депозитната система САМО за опаковки за многократна употреба. Тук става дума за опаковки за многократна употреба от минерални води, безалкохолни и бири, най-общо казано. Това са опаковки от PET материал, който масово за публиката е PVC, което е абсолютно погрешно. В цяла Западна Европа и цивилизованите страни от Северна Америка, Азия и Австралия има автомати за приемане на подобни опаковки. Нима Вие сте по-знаещ от тях ???!!! Нима имате повече опит от тях ???!!!Освен това МОСВ не насажда нов бизнес със свръх регулации, а напротив, намалява регулациите за да може всеки магазин заедно с производител да организират депозитна система за опаковки за еднократна употреба. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Елементи на депозитна система? Къде ги?Проблемът е точно в скалъпената система в БГ-то за отпадъците от опаковки. Тя я правиха само за да се хареса пред ЕС и ако може държавата да не дава и стотинка. И това и стана, направиха са едни организации които повече действат с документи, отколкото реално да рециклират, допълнително цялата схема се свърза със скрап бизнеса у нас и му такова *****та, но важното е че идва безплатно на държавата ни. А и почти без пари на замърсителите които пускат всякакви измислени опаковки у нас, както казах някои опаковки отдавна са забранени в белия свят заради невъзмосжност за рециклиране, у нас те вървят като топъл хляб. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Уважаеми IronHorse,никъде не съм казал, че трябва да се създава монопол на когото и да е със закон, не смятам, че такъв в момента съществува, че някой следва да се тревожи от това, че има нови технологии, които изместват някого от пазара... Но насаждането на нови технологии със закон е най-често глупаво, с непредвидени последици и е следствие на сговор. Статията всъщност казва точно това, не трябва да се преструктурира бизнес със закон, което всъщност се цели и може да стане. След като сте в бизнеса, знаете, че елементи на депозитната система действат и сега. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Моля форумците, както и г-н Станчев, да ме извинят за допуснатите технически грешки в постовете, които фактически се явяват правописни, но бързо пиша, не проверявам и без редактор.Все пак сме тук да обменяме мисли, а не да се следим строго за правописа, макар че все пак е редно да се пише, проверява текста и тогава да се публикува, но пусто му време, все не стига.Още веднъж, моля да ме извините. отговор Сигнализирай за неуместен коментар