Преструктурирането на БДЖ отново стана актуална тема през тази седмица, пишат в коментар икономистите от Института за пазарна икономика (ИПИ) Десислава Николова и Мария Неева. В анализа се посочва, че преди дни от ЕК одобриха отпускането на 172 млн. лв. от държавния бюджет за погасяване на задължения на компанията, натрупани преди присъединяването към ЕС.
„Въпросът е доколко поредната държавна инжекция ще помогне на (де факто) отдавна фалиралата държавна компания или е поредното прахосване на бюджетни средства“, се казва още в анализа.
Според авторите очакваната държавна помощ ще погаси само малка част от дългове на БДЖ. Към края на юни, 2013 г. – последните данни за задълженията на държавните предприятия, с които ИПИ разполага на база заявление за достъп до информация до Министерството на финансите – задълженията на цялата група БДЖ, която включва „Холдинг БДЖ” , „БДЖ – Пътнически превози” и „БДЖ – Товарни превози”, са 996 млн. лева.
59% от всички задължения се падат на холдинга, 28% - дружеството за пътнически превози и останалите – на товарните превози.