Националната електрическа компания (НЕК) има задължения, наближаващи 3 млрд. лева. Част от тях могат и ще бъдат компенсирани, обявиха от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) и изготвиха петгодишен план за компенсиране на близо 1 млрд. лева от разходите на държавната компания. Естествено – това става по единствения възможен начин – през цената на електричеството.
Остават обаче и редица разходи, които компанията е правила през годините, които не подлежат на компенсация. По данни на енергийния регулатор става въпрос за около 1,5 млрд. лева, отпуснати за строителството на каскадата „Цанков камък“ и за АЕЦ „Белене“.
На фона на тези големи разходи съвсем естествено изниква и въпросът може ли НЕК да фалира? Чисто юридически отговорът на този въпрос се крие в Закона за енергетиката.
В чл. 61 е предвидено, че „специален закон“ урежда неплатежоспособността и несъстоятелонстта на енергийното предприятие, получило лиценз за пренос на електрическа и топлинна енергия или природен газ, разпределение на електрическа енергия, или лицата, управляващи стратегическите обекти от национално значение за енергетика. А специална нормативна уредба по тази казус липсва в законодателството.
Ако приемем, че под "специален" закон законотворците предвиждат Търговския закон, който урежда случаите по несъстоятелност, то в случая с НЕК обаче влизаме в хипотезата на чл. 612. Текстовете гласят, че не се открива процедура по несъстоятелност за компании, които упражняват държавен монопол. По Закона за енергетиката лиценз за обществен доставчик на енергия, какъвто е държавната компания, се издава само на едно дружество. Или с други думи НЕК е монополист в тази област.
От друга страна не може да не се запитаме какви ще бъдат ползите за данъкоплатците от евентуалното обявяване на държавната компания в несъстоятелност. И активите, и задълженията на НЕК ще останат и вероятен фалит на компанията ще натовари бюджета и с нейните разходи, коментира пред Investor.bg Иван Хиновски от Българския енергиен форум.
Във всяка държава подобни фалити се приемат за квази фискален дефицит и крият опасности за финансовата стабилност, обясни и Димитър Бъчваров от „Лабораторията за управление на риска“.
Или с други думи, фалит на НЕК няма да изтрие задълженията, дори и наследникът на НЕК да започне начисто след това.
При анализите на финансовото състояние на НЕК не трябва да бъде пропуснат и фактът, че компанията е обществен, т.е единствен доставчик на електричеството за регулирания пазар. При евентуален фалит трябва да се вземе предвид и кой ще я замести - така, че да не бъдат нарушени правата на потребителите.
Какво предстои в следващите месеци?
Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) ще направи нов преглед на задълженията на НЕК, свързан с плановете за предоговаряне на условията по договорите с ТЕЦ Марица Изток 1 и ТЕЦ Марица Изток 3, както и с изкупуването на „зелена“ енергия.
Едва ли при обсъждането на ситуацията през септември ще бъде анализиран и план за фалит на държавната компания, въпреки големите задължения. Полза от него за данъкоплатците едва ли ще има, но от друга страна в активите на НЕК да стоят обекти, като например водни електроцентрали, за които експертите коментират, че от години има апетити.
По-вероятното решение е от 1 октомври да има ново повишение в цената на електричеството, след като енергийният регулатор вече се реши да отвърже хватката на цените. Обещанията засега, че няма да бъде допуснато шоково повишаване, а ще бъде в рамките на 2-3%.
Остава въпросът обаче дали това ще бъде достатъчно за оздравяването на изпадналата в тежка финансова криза компания. Или с други думи развръзката за НЕК тепърва предстои.