През 2014 г. субсидиите за обработваема земя ще се разпределят по нов начин - малките и средни стопанства с площ до 300 дка ще получават по-големи директни плащания. Стопанствата с площ над 10 000 дка ще получават по-малко подпомагане от средното. Тези промени са включени в проект за изменение на наредбата, свързана с директните плащания, която е публикувана на сайта на агроминистерството.
Веднага след публикуването на наредбата Асоциацията на земеделските производители в България (АЗПБ) и Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) възразиха срещу начина, по който се реформира секторът - непрозрачно и без анализ.
От НАЗ заявиха, че промените са оповестени в последната минута, тъй като държавите членки трябва да информират до 1 март 2014 г. Еврокомисията за това какво ще е подпомагането през 2014 г. Организацията поиска да види анализ от МЗХ за ефекта от преразпределителното плащане върху земеделските стопанства в България, с което се отпускат допълнителните средства за малките ферми, както и анализ за ефекта от редуцирането на директните плащания над 150 хил. евро. Зърнопроизводителите предложиха промените да бъдат временно стопирани.
От Института за агростратегии и иновации също коментираха наредбата. Организацията твърди, че според проекта България ще подпомага първите хектари вместо да се намаляват директните плащания над 150 хил. евро. Обосновката на предложението от страна на МЗХ е оперделена като твърде оскъдна, въпреки че това е ключов въпрос, по който следва да се постигне консенсус сред земеделската общност.
В становище на Института се казва, че схемата за първите хектари е по-изгодна за малките и средни по размер стопанства, които обработват 30% от земята (96 % от фермерите). В същото време за големите стопанства над 200 ха, които обработват над 70% от нивите, е финансово по-изгодно намаляването на плащанията с 5%.
Анализ с обосновка на промените бе публикуван вчера на сайта на агроминистерството. Днес пък се очаква там да се проведе обществено обсъждане с браншовите организации.
Каква е целта на промените?
В момента директните плащания не са обвързани с производството и във всяка държава членка се плаща единна ставка за декар обработваеми ниви. Резултатът е неравномерно разпределение на субсидиите между фермерите. Това е основата причина да се предлага преразпределителното плащане – или допълнителното стимулиране на първите хектари, се посочва в анализа.
Според авторите му за финансовата 2012 г. в България около 80% от директната субсидия за страната отива при 6% от заявителите за директни плащания. По-голямата част от земеделците – около 81%, са получили едва 7,25% от средствата за директни плащания с размер на подпомагането за едно стопанство до 2 000 евро.
Този проблем се наблюдава във всички държави членки на Евроксъюза, където 80% от получателите на директни плащания са получили около 17% от подпомагането.