Едно от най-чаканите решения за туристическия бранш в момента е за създаването на бъдещата Агенция по туризма. При обявяването на структурата на кабинета „Орешарски“ беше обявено, че ресорът „Туризъм“ ще бъде изваден от мегаминистерството на икономиката, енергетиката и туризма в отделна агенция. За бранша най-големият въпрос е какъв ще бъде статутът на тази агенция – към Министерския съвет или отново към някое от ведомствата, най-вероятно към Министерството на културата.
Как туристическият бранш приема тази структурна промяна, какво означава тя за развитието на туризма – ще помогне ли секторът да стане по-печеливш или напротив?
Дни преди кабинетът да обяви подробности около създаването на Агенцията по туризъм, браншът е разединен в позицията си дали това е добро решение за сектора и дали ресурсите ще се управляват по-ефективно. Вижте какво казаха за Investor.bg представители на туристическия бизнес и експерти. Техните мнения варират от крайно отрицание на подобна структурна промяна до нейното безапелационно одобрение.
Д. Алексова: С агенция туризмът ще е на заден план в държавната политика
Държавата за пореден път показва, че туризмът не е приоритет, смята експертът в Българска туристическа камара Десислава Алексова. Ако бъде създадена агенция, тоест ресорът да се управлява от институция на по-ниско ниво от министерство, това е стъпка назад. По-правилно е туризмът, като един от водещите отрасли за икономиката на страната, да е в отделно министерство. Ако все пак агенцията е към Министерския съвет, ще е по-добре. Но ако отново бъде част от министерство, туризмът ще е винаги на заден план в държавната политика.
Друг е въпросът, че обособяването на отделна структура точно в разгара на летния туристически сезон, ще се отрази неблагоприятно. На практика за няколко месеца работата на бранша ще бъде блокирана. Ще се блокира и активната туристическа реклама, участието ни на международни туристически борси. Ще настъпи хаос и при категоризацията на хотели с три и повече звезди, тъй като в момента това става на ниво министър. С други думи, докато се обособи структурата, ще сме без възможност да придвижим приоритетите в ресора.
Д. Соколова: Абсолютно съм убедена, че това не е работещ вариант
За председателя на УС на Българската асоциация на туристическите агенции Донка Соколова това не е работещ вариант. „Ние сме преживели това и не се оказа работещата форма. Ние настояваме да има министерство на туризма“, каза тя пред БНР. Соколова твърди, че отделянето на ресора в агенция е крачка назад и настоява за среща на бранша с представители на кабинета. „Задължително е да се срещат с нас. Никой не е търсил туристическия бранш за мнение по новата структура. Това е връщане в първи клас“, смята експертът.
Като недостатък Соколова посочи, че председателят на бъдеща държавна агенция няма да стои в МС и няма да може директно да поставя проблемите там.
Бл. Рагин: По-добре в агенция, отколкото към бюджета на някое министерство
Браншът настояваше за собствено министерство, но очевидно няма политическа воля за това, каза председателят на Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин. Според него най-важно сега е кабинетът да обяви дали бъдещата агенция ще има статут на министерство и председателят й ще бъде към Министерския съвет, или отново ще е към някое министерство. Определено е по-добре ресорът да е в агенция, отколкото да е към бюджета на някое министерство, каза Рагин. По този начин ще имаме собствен бюджет и човекът, който отговаря, ще може да оперира със средствата, които са предназначени за реклама и за други дейности, смята председателят на асоциацията на хотелиерите.
Р. Драганов: Имаме нужда от отделно министерство на туризма
България има нужда от отделно министерство на туризма, смята Румен Драганов. За съжаление и това правителство не взе решение за създаването на подобно ведомство, коментира в ефира на Bulgaria On Air директорът на Института за анализи и оценки на туризма. Неговият аргумент е, че свързаните с туризма дейности формират 8% от БВП на страната. Чрез министерство на туризма биха могли да се създадат редица работни места -чрез публично-частни партньорства например, каза още експертът. При условие, че за туризма отговаря държавна агенция към министерството на културата, ще се върнем най-малко четири години назад“. Според него българският туризъм има нужда от повече реклама и може да взима пример от Турция в тази посока.