"Замразяването на цените е маркетингов трик на големите търговски вериги, за да продават собствените си марки", пише в писмо до Investor.bg човек от бранша, пожелал анонимност.
„Пиша Ви във връзка със статията за увеличение на цените и изказванията от страна на представители на властта. Управител съм на магазин за месо и хранителни продукти, а преди това се занимавах с търговия на месо на едро от Европа към България", споделя нашият читател.
"Относно замразяването на цените. В никоя от веригите не се предлага свинско трупно месо? Още повече, че както многократно ни се казва цените на продуктите се формират като за база се взима цена на Европейската борса. При положение, че в цяла Европа цените на свинското месо за последния месец бележат ръст с 20-25%, как тук са замразени и не е ли маркетингов трик големите вериги да си продават техните марки?“, пита търговецът.
Големите търговски вериги наистина имат собствени търговски марки за хранителни стоки, като например млякото под собствена търговска марка е около 1,45 лв./литър, спрямо 1,8-1,9 лв. за литър от другите търговски марки. Слагането на таван върху цените на несобствените търговски марки (например млякото на компания Х да си остане на цена от 1,85 лв.) обрича този производител на фалит. Това отваря пазар за собствената търговска марка мляко, като цената му може да бъде повишена от 1,45 на 1,65 лв., след като конкуренцията е фалирала.
Тоест разчиства се пътят да няма други производители на мляко освен тези, които произвеждат за търговските вериги и техните марки. По същия начин ще отпаднат независимите от веригите производители на месо, яйца, лютеница, кетчуп, консерви, зеленчуци, плодове, хляб.
„Как в условия на пазарна икономика, държавни представители ще водят преговори за намаление, замразяване на цени? С какво право се прави това и като какви отиват? Как биха убедили някоя верига да намали цените си, като всички вериги натискат производителите докрай, за да вземат дадения продукт на минимално ниска цена“, пита анонимният търговец.
Според него за последните 20 дни доставчиците на месо са вдигали цените по един два пъти на седмица, което ясно показва, че няма как да има замразяване на цените.
В тази ситуация малките магазини ще фалират, защото месото в тях ще е по-скъпо от това в големите търговски вериги, които имат договори за производство с подизпълнители, които работят само за тяхната търговска марка и нямат разходи за маркетинг.
„Млечните продукти имат 7-8% ръст, кой отразява това? Или аз не съм достатъчно интелигентен и не разбирам какво се казва от правителството, или целият народ е лъган постоянно. Силно вярвам, че хората трябва да са информирани какво консумират и защо вносните продукти бият по цени и българските сходни на тях? Бих бил благодарен, ако ми обясните защо се заблуждаваме толкова години?“, изразява възмущението си търговецът.
В крайна сметка „замразяването на цените“ е поредният ход на търговските вериги за завземането на пазарен дял. И тъй като хранителните продукти в тях са почти изцяло от внос, замразяването на цените удря по българското производство.
Затова не бива да се учудваме, ако увеличаването на търговския ни дефицит продължи, след като през юли се увеличи с 66% на годишна база. Причината за този дефицит съвсем не е само във високите цени на енергийните суровини, но и в растящия внос на храни след фалита на родните производители.
Убийството на българския производител
Кънчо Стойчев от Съюз Произведено в България заяви по-рано през годината, че "търговските вериги убиват българския бизнес с непосилни такси. Благодарение на заспалостта на българската държава, остават още 1-2 години и смъртта на българското производство ще бъде необратимо, защото нишата ще бъде заета от вносителите след фалита на родните производители“.
Стойчев представи данни, че през 2000 г. вносът на хранителни продукти е бил за 0,6 млрд. лв., докато през 2010 г. е достигнал 4,5 млрд. лв., като ръстът не е поради увеличено потребление, а поради фалит на местните производители.
В полза на търговските вериги
От друга страна е логично търговските вериги да заемат пазарен дял, включително със собствените марки, както и с натиск за по-големи отстъпки от производителите. Това е естествен процес, който трудно може да бъде спрян, тъй като по конкурентоспособният оцелява, доставяйки по-ниска цена на потребителя.
Например Арома АД вече се насочва към това да произвежда чужди марки. Изпълнителният директор Димитър Луканов заявява "последните 5-6 години постигнахме големи успехи със сключените договори с мултинационални компании за производството на техни брандове".
Спорът за значението на търговските вериги за развитието или упадъка на родното производство е като спорът за ползите от глобализацията.
В случая със "замразяването" обаче може да се каже, че то не е от типа на комунистическото планово ценообразуване, а част от търговската война на търговските вериги, за заемане на пазарен дял. Нещо, което министър Мирослав Найденов се опитва да представи в положителна светлина, като изпуска последиците за родното производство.
Investor.bg приканва своите читатели да споделят мнението си за ефекта от замразяването на цени. Очакваме мненията ви на info@investor.bg!
преди 12 години Найденов се очертава като най-подкупния министър в това правителство.Но виновния е който му позволява да яде баницата - Борисов! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Безспорно има и такава гледна точка. НО!По написаното - 1. от къде да им дойде бюджета като "онези" ги изцеждат с отстъпки и такси, пък ние купуваме чужди/китайско-арабски, азиатски и др. ***/, 2. Като не им се купува стоката, к`ъв стимул за все по-добро, 3. За качеството - чуждите *** сигурно нямат "дупета", палмови масла, консерванти, бои, химии от всякакъв характер, минал срок и прочие. В точно такъв момент на криза, хубави-лоши, те са БЪЛГАРСКИ производители и търговци. Да и държавата може да регулира и изисква, да реинвестират, колко, как в какво, да е обвързано с данъци и т.н. Но пък ако не се подкрепяме/колкото и идеалистично да звучи, или еврейско ;) / отвън никой няма да ни погали и отиваме пак към пост 1 и Славейков... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години След всичките тези скандали през годините за замразено месо с изтекъл срок на годност от военния резерв на не знам си коя страна, дупета (изрезки - краища) от салами от не знам си коя страна. Палмово олио в сиренето. Разни други бози с киселото мляко и пр такива неща.Останали потребител да си купува стока от български производител, ако смея да попитам?Аз купувам само от 2-*** БГ производители и ако ги няма в магазина - не купувам. Цената не е фактор. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години вярно е че трябва да има подкрепа от потребителите.вярно е че търговските вериги са първата вълна от изтриването първо на българския търговец а после на българския производител и после потребител от картата на света.но нека си зададат и производителите въпроса правилна търговска политика ли водим.що се отнася до министър Найденов то какво може да се каже за един бивш инспектор от ДВСК.Всички ги знаем и производители и търговци че друго освен рушвети тях не ги интересува.трябва да се борим за да оцелеем и когато нещо не ни харесва да можем да го кажем на площада или пред урните. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Всичко трябва да се гледа от всякакъв ъгъл! Родните производители, да ги ожалиш горкичките, не са конкурентоспособни. Не може да искаш да се конкурираш с някой, когато той има 10-20-30-40 ПЪТИ по-голям бюджет от твоя. Това замразяване на цените определено ще удари по тях, но и да го има и да го няма, пътят към фалит е предначертан. Защото те не знаят как да се развиват. Не може ти да стоиш 10 години на едно и също производство, 10 години да не инвестираш и 1 лев, да не се развиваш, а само да искаш да ***. Е няма как да стане. Но аз манаталитета на българина си го знам. Така че да не се жалват толкова. В условията на пазарна икономика печели по-добрият и по-евтин продукт. Ако нашите производители предлагаха по-добро качество на по-добра цена, нямаше сега да мучат. Те обаче не го правят. А пазара си изхвърля сам негодните за него. След като пазара се измества има нещо? Не трябва да търсим причината само в лошите мръсни и продажни чужди вериги, при нашите производители е много мъчно!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Абсолютно точни и верни заглавия! Само БОЙКОТ от страна на потребителите ще оправи нещата! Не се провежда някаква политика на протекционизъм, но потребителите могат да променят нещата. Иначе ще спомняме само написаното през 1875гНе сме народ, не сме народ, а ***,хора, дето нищо не щат да вършат.Всичко тежко, всичко мъчно е за нас!"Аз не зная! Аз не мога!" - общ е глас.И не знаем, не можеме, не щемеда работим за себе си със време.Само знаем и можеме, и щемеедин други злобно да се ядеме...Помежду си лихи, буйни, топорни,пред други сме тихи, мирни, покорни...Все нас тъпчат кой отдето завърне,щот сме туткун, щото не сме кадърни...Всякой вика "Яман ни е нам хала!" -а всякому мерамът е развала...Не сме народ! Не сме народ, а ***,пак ще кажа и с това ще да свърша. отговор Сигнализирай за неуместен коментар